شناسهٔ خبر: 50962518 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

آلوده‌ترین هوای تهران در نخستین روز آذرماه به ثبت رسید

تکرار درد خاکستری

صاحب‌خبر -

آلوده‌ترین روز تهران دیروز با شاخص میانگین‌165 برای 24ساعت پیش از آن ثبت شد؛ اتفاقی که نفس بسیاری را به شماره انداخت و سینه‌های تنگ کرونایی را تنگ‌تر کرد. آنچه در نخستین روز آذرماه روی داد نتیجه سهل‌انگاری و بی‌مسوولیتی نهادهایی است که در دو دهه اخیر از انجام وظایف قانونی خود سر باز زده‌اند. این شاخص در شرایطی ثبت شد که شاخص کیفیت هوا در ساعات پایانی یکشنبه‌شب حتی به عدد ترسناک171 هم رسید. باوجوداین سازمان هواشناسی پیش‌بینی‌ کرده است که در روز جاری، دوشنبه دوم آذرماه، تهران هوایی «کارت‌پستالی» خواهد داشت، اما چه اتفاقی روی داده است که حالا وضعیت هوا در شهرهای بزرگ کشور تا این حد نگران‌کننده شده است؟
آنطورکه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده است، نخستین روز در سال جاری که شاخص کیفیت هوا از محدوده ناسالم فراتر رفت، ۱۸تیرماه بود که شاخص۱۶۲ برای آلاینده ازن ثبت شد. این در حالی است که دیروز کیفیت هوا در 19ایستگاه اقدسیه (منطقه۱)، شریف(منطقه۲)، دانشگاه علم‌وصنعت(منطقه۴)، دانشگاه تهران(منطقه۶)، ژئوفیزیک(منطقه۶)، تربیت‌مدرس(منطقه۶)، ستاد بحران(منطقه۷)، پارک رازی(منطقه۱۱)، میدان امام‌خمینی(منطقه۱۲)، پیروزی(منطقه۱۳)، پارک شکوفه(منطقه۱۴)، پارک قائم(منطقه۱۸)، شادآباد(منطقه۱۸)، فرمانداری شهرری(منطقه۲۰)، و شهرداری مناطق ۱۰، ۱۵، ۱۱، ۱۹، ۲۱ در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت. همچنین این را هم بدانید که شهرداری منطقه۱۹ با شاخص۱۸۸ آلوده‌ترین ایستگاه تهران بود و حتی بارش باران هم نتوانست دردی از آسمان خاکستری شهر بکاهد.
 
اقدام برای مقابله با آلودگی هوا، صدور 178 اخطاریه
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران روز گذشته در تشریح اقداماتی که برای مقابله با واحدهای آلاینده صورت گرفته است، گفت: در گشت و پایش‌های شبانه محیط‌زیست استان تهران در آبان‌ماه سال جاری، از ۲۶۱۱واحد صنعتی، صنفی و تولیدی کوچک و بزرگ‌مقیاس استان بازدید شد و فعالیت واحدهای آلاینده هوا در این گشت‌ها متوقف شده یا به حالت تعلیق درآمده است. سعید محمودی با اشاره به اینکه براساس این گشت و پایش‌ها، محیط‌زیست تهران شب‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد تا از فعالیت‌های آلاینده به‌ویژه در بخش هوا جلوگیری شود، اظهار کرد: طی این مدت ۱۰۰محور مواصلاتی در سطح استان ازسوی کارشناسان محیط‌زیست و اکیپ‌های گشتی، به‌طور مستمر مورد پایش و کنترل شبانه  قرار گرفته که این پایش‌ها شامل ۲۴۴واحد صنعتی بزرگ‌مقیاس و نیروگاهی و ۲۳۶۷واحد صنعتی و صنفی کوچک‌مقیاس بوده است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه در پایش‌های انجام‌شده درمجموع ۱۷۸مورد اخطاریه محیط‌زیستی برای واحدهای آلاینده صادر و به مسوولان آن‌ها ابلاغ شد، تصریح کرد: طی آبان‌ماه و در جریان پایش‌های شبانه فعالیت ۳۴واحد آلاینده نیز متوقف شد. محمودی با تاکید به اینکه معضل آلودگی ناشی از پسماند و ضایعات‌سوزی در سطح استان همچنان به‌قوت خود باقی است، اظهار کرد: در طول این مدت کارشناسان محیط‌زیست در گشت‌های شبانه با ۲۹۷مورد حریق ناشی از ضایعات‌سوزی و پسماندسوزی مواجه شدند و اقدام به اطفای آن کردند که در بیشتر این موارد، اطفای آتش‌سوزی ازسوی خود کارشناسان و ناگزیر با به‌کارگیری ابزار ابتدایی بود. وی از دستگاه‌های متولی و مسوول خواست تا ورود بیشتر و بهتری به موضوع آلودگی هوا به‌ویژه بعد ساعت اداری داشته باشند.
 مرگ‌های آلودگی هوا در رقابت با کرونا
 ویروس منحوس در دو سال گذشته هراسی عظیم در دل جهانیان انداخته است؛ چراکه می‌تواند با مبتلا کردن افراد، آن‌ها را به کام مرگ بکشاند؛ اتفاقی دردناک که در این مدت به‌اندازه تقریبی 5میلیون و 175هزار جان را گرفته است اما در مقابل آلودگی هوا هم جان انسان‌ها را می‌گیرد بدون اینکه کسی به‌دنبال برطرف کردن آن باشد یا از آن بترسد. این در حالی است که رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفته است: در تهران به‌طور میانگین در سال۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱مرگ منتسب‌به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت‌تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند. دکتر عباس شاهسونی با اشاره به شرایط آلودگی هوا در کشور و به‌ویژه تهران، با استناد به قانون هوای پاک گفت: اگر غلظت آلاینده‌های هوا از یک حدی بیشتر شود باید تعطیلی‌هایی انجام شود و کاهش ساعات کار ادارات را داشته باشیم و گلایه ما از کمیته کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار شهر تهران این است که طبق دستورالعمل اقدام نمی‌کنند. وی در ادامه به ارتباط بین کرونا و آلودگی هوا نیز اشاره کرد و افزود: مطالعات متعددی در دنیا انجام ‌شده است که ارتباط بین مواجهه با آلودگی هوا و ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از کرونا را اثبات کرده‌اند. در مطالعه‌ای که ما در تهران، تبریز و مشهد انجام داده‌ایم هم این ارتباط وجود داشت.
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه قانون هوای پاک سال۱۳۷۴ ابلاغ شده بود که مجددا در سال۱۳۹۶ مورد بازنگری قرار گرفت و ابلاغ شد، تاکید کرد: با اجرای این قانون قرار بود تعداد مرگ و بیماری‌های منتسب‌به آلودگی هوا کاهش یابد اما از سال۱۳۹۶ تا امسال واقعا اتفاق مثبت و تغییر مشخصی در کاهش غلظت آلاینده‌های هوا رخ نداده است. او درباره بیشترین عامل آلودگی کلانشهرها، تصریح کرد: منابع متحرک، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها بیشترین نقش را در افزایش غلظت آلاینده‌های هوا دارند.

در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند 

نظر شما