شناسهٔ خبر: 50955269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پاسخ رهبری به ادعای خبرگزاری فارس درباره آبان ۹۸

صاحب‌خبر -

خبرگزاری اصولگرای فارس در بخشی از گزارش خود با عنوان «وقتی امید و اعتماد مردم به آیت‌الله رئیسی، تجمعات را مسالمت‌آمیز می‌کند» که به بهانه‌ی تجمعات اعتراضی اصفهان منتشر شده است، با اشاره به اعتراضات آبان ۹۸ نوشت: «بعد که حسن روحانی رئیس جمهور وقت در سخنرانی ۶ آذر خود با لحن بسیار ناراحت کننده‌ای اعلام کرد که «من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده‌ است»؛ این اظهار نظر روحانی نیز آتش نارضایتی مردم را برافروخت و تجمعات هروز گسترده تر شد و اغتشاشگران نیز هر روز بیشتر از دیروز بر سوء استفاده‌های خود از چنین وضعیتی افزودند و کشور دچار خسارات زیادی شد»

به‌گزارش انصاف نیوز، اشاره‌ی این خبرگزاری به اظهارات رئیس‌جمهور سابق در ششم آذر ۹۸ در سفر به آذربایجان شرقی است؛ حسن روحانی در این روز درباره‌ی نحوه‌ی اجرای تصمیم نظام برای افزایش قیمت بنزین گفته بود: «من این امر را واگذار کردم به وزیر کشور و شورای امنیت کشور، از حدود سی تا چهل روز پیش. اینها را خواستم و گفتم که این برنامه و مصوبه ما در شورای هماهنگی اقتصادی سران قواست. اجرای این مصوبه با شما است، بروید با صداوسیما تبلیغات و برنامه‌ریزی کنید، به من هم نگویید، هر وقت که شما در شورای امنیت کشور مناسب دیدید بروید اجرا کنید. اصلا آن شبی که اجرا شد من نمی‌دانستم، به آنها گفته بودم خودتان بروید با صداوسیما تبلیغ و برنامه‌ریزی کنید، هر زمانی مناسب بود اجرا کنید. من هم مثل شما صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده است. برای اینکه من به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم و گفته بودم به من هم زمان اجرا را نگویید».

روایت حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره این اظهارنظر جنجالی روحانی که در گفت‌وگویی با «اندیشه پویا» گفته شد به این شرح است: «زمانی که از رئیس جمهور در مورد قیمت بنزین سئوال شد و ایشان روایت خود را گفت، هیچ دروغی در آن روایت وجود نداشت. رئیس جمهور روایت می‌کند که مسئله افزایش قیمت بنزین از چهار سال پیش مطرح بوده، و ما دو سال پیش تصمیم گرفتیم قیمت بنزین را افزایش ندهیم. وقتی آثار اقتصادی گران شدن بنزین بررسی شد دولت دید که جامعه آمادگی این اقدام را ندارد. برای همین هم تصمیم گرفته نشد قیمت بنزین افزایش پیدا کند. تا این‌که که از خارج از دولت پیگیری شد که این موضوع چه شد؟ و بعد از آن افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار گرفت. در رفت و برگشتی که انجام شد، در مورد قیمت، زمان انجام آن و نحوه پلکانی بودن افزایش قیمت بنزین، اختلاف نظرهایی وجود داشت. اما هرچه بود، به امضایی رسیدند و جمع بندی را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردند. از آن به بعد، مسئله، فقط زمان اجرای آن بود. حداقل سه بار زمان اجرا تغییر کرده بود، و بنابراین رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری در این موضوع را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار می‌کند و می‌گوید خودتان تصمیم بگیرید و تصمیمتان را هم به من نگویید. چون اگر به من بگویید، ممکن است نظرم با شما متفاوت باشد و کار روی زمین بماند. وزیر کشور هم می‌گوید یا این هفته اجرا می‌کنیم، یا هفته بعد. در نتیجه، زمانی که رئیس جمهور متوجه انجام آن می‌شود، به یک معنی از زمان دقیق اجرای آن از قبل مطلع نبوده. بنابراین می‌گوید من هم روز جمعه متوجه شدم، اما نه به این معنا که ناآگاه بودم، بلکه به این معنا که اختیار را به وزیر کشور داده بودم. مسئولیت صفر تا صد اعلام و اعمال تغییر قیمت بنزین با وزیر کشور بوده است اما مسئله این است که رئیس جمهور می‌توانست این جمله را با اخم بگوید، می‌توانست با چهره‌ای بگوید که نتوانید تشخیص دهید ناراحت یا خوشحال است، و می‌توانست با لبخند بگوید. من که کارم روانشناسی اجتماعی است، از لبخندی که ایشان زد، نه زهرخند می‌فهمم، نه ریشخند. لبخند ایشان، لبخند کسی است که می‌گوید من مقصر نیستم. ممکن است این هم غلط باشد اما به معنی ریشخند نیست. لبخند کسی است که از سوال تعجب می‌کند. می‌خواهم بگویم که این بیشتر لبخند تعجب است تا لبخند تمسخر. اما رئیس جمهور این کار را هم نمی‌باید بکند. ایشان باید روی معنای لبخندش محاسبه داشته باشد و سخن بگوید. به نظرم این یکی از ضعفهای رفتاری رئیس جمهور است. اما می‌توانم با اطمینان بگویم نیت رئیس جمهور، مسخره کردن مردم نبود. هر چند در کار رسانه‌ای و افکار عمومی، نیت شما نسبت به معنایی که طرف مقابل متوجه می‌شود، آنقدر مهم نیست. البته این معنا هم چیزی است که برساخته می‌شود و چه بسا اگر آن صحبت کامل پخش می‌شد و روی آن، تفسیر گذاشته نمی‌شد، این بخش از صحبت ایشان خیلی به چشم نمی‌آمد. اما وقتی آن لبخند را معنا می‌کنند و با ده چیز دیگر ارتباطش می‌دهند، جامعه را حساس می‌کنند و این نارضایتی پیش می‌آید».

بنا بر آنچه خبرگزاری فارس در گزارش امروز خود مدعی شده است این اظهارنظر حسن روحانی «آتش نارضایتی مردم را برافروخت، تجمعات گسترده‌تر شد و اغتشاشگران بر سوء استفاده‌های خود از چنین وضعیتی افزودند».

نکته‌ی جالب توجه در این باره آن است که رهبری انقلاب در همان روز که این اظهارنظر روحانی گفته شده اظهار داشته‌اند که «یک توطئه‌ی عمیقِ وسیعِ بسیار خطرناکی که آن همه هم پول خرجش شده بود -چقدر پول خرج کرده بودند – چقدر زحمت کشیده بودند که بتوانند در یک بزنگاهی، در یک فرصتی این حرکت تخریب و تحریق و آدم‌کشی و شرارت و مانند اینها را انجام بدهند و به مناسبت این قضیّه‌ی بنزین فکر کردند که حالا این فرصت برایشان پیدا شده و لشکر خودشان را وارد میدان کردند، لکن این حرکت به وسیله‌ی مردم نابود شد»‌.

حتی روزشمار منتشر شده در خبرگزاری فارس از اعتراضات آبان ۹۸ که سال گذشته در همین روزها منتشر شده بود هم ادعای این خبرگزاری مبنی بر اینکه گفته‌های روحانی در ۶ آذر ۹۸ باعث شعله‌ورتر شدن اغتشاشات شد را تکذیب می‌کند!

در بخشی از این روزشمار آمده است: «مردم شهرهای مختلف در ۳۰ آبان ۹۸ در محکومیت آشوبگران به راهپیمایی پرداختند که پس از آن، اغلب شهرها به شرایط عادی بازگشت».

حتی روایت فرماندهان نظامی و انتظامی از «جمع شدن ۴۸ ساعته» اعتراضات آبان ۹۸ نیز ادعای این رسانه‌ی منتسب به نهادهای نظامی را تکذیب می‌کند.

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران: «48 ساعته اغتشاشات جمع شد، یعنی از بعدازظهر روز شنبه که شروع شد 48 ساعت بعد این اغتشاشات تمام شد».

سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی: «روز شنبه اوباش به اموال مردم تجاوز کردند و  اگر قدرت پیدا می‌کردند شاید دست به جنایات دیگری می‌زدند. روز یکشنبه پلیس در اقصی‌نقاط کشور حضور پیدا کرد و درنهایت در کنار نیروهای عزیز سپاه و بسیج، این توطئه 48 ساعته جمع شد و ورق برگشت».

سردار شریف، سخنگوی سپاه پاسداران: «اغتشاش‌های اخیر توسط خاندان پهلوی و گروهک‌های منافقین و  هدایت و حمایت اینها انجام شده است. ملت ایران با حضور موثر خود در صحنه و همکاری  نیروهای انتظامی و امنیتی در  48 ساعت به این مسائل پایان دادند».

انتهای پیام

نظر شما