شناسهٔ خبر: 50946959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گروسی امشب به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران امشب انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای سعید خطیب زاده در نشست خبر هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز تشکیل بسیج مستضعفین درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تاثیر صدور قطعنامه احتمالی بر مذاکرات پیش رو در وین گفت: روابط ایران با آژانس همواره فنی بوده و امیدواریم مانند سفر‌های قبلی سازنده باشد و توصیه ما به آژانس ماندن در همین مسیر‌های همکاری‌های فنی باشد و اجازه ندهد برخی از کشور‌ها با توجه به اغراض خود این روابط را تحت تاثیر قرار دهند.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: در چارچوب تحولات و شرایط تصمیم خود را اتخاذ می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرگزاری صدا و سیما در مورد اظهارات چند وقت اخیر آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره لیست بلندبالای موضوعات برای بررسی در این سفر گفت: تاریخ سفر آقای گروسی به تهران از قبل مطرح شده بود، محور آن موضوعاتی بین ایران و آژانس است که سعی کرده‌ا‌یم در چارچوب فنی انجام شود و این سفر هم دستور کار مشخصی از سوی ایران و آژانس دارد.
وی گفت: آژانس به خوبی می‌داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته با سکوت برخی کشور‌های مدعی همراه بوده و تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته است.
خطیب زاده تصریح کرد: این موضوع بین ما و آژانس در چارچوب خود پیگیری شده و می‌شود.

رفع تحریم ها، محور اصلی مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تمرکز بر رفع تحریم ها، محور اصلی مذاکرات وین خواهد بود.
آقای سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری صدا و سیما درخصوص اظهارات مقامات فرانسوی و اتهام زنی‌های علیه ایران در آستانه مذکرات وین گفت: در خصوص مواضع رسانه‌ای در روز‌های نزدیک مذاکرات وین، برخی اشتباهات محاسباتی دارند و با برخی ادعا‌های رسانه‌ای تلاش می‌کنند جای مجرم و متهم را عوض کنند.
وی ادامه داد: بهتر است همه متمرکز شویم بر اینکه که گفتگو‌های وین گفتگو‌های جدی باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طرف مقابل به خوبی می‌دانند که تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی و غیرقانونی است که ضد ایران اعمال شده است.
خطیب زاده در ادامه و درباره اظهارات اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر این‌که گفتگو‌های وین بدون حضور کشور‌های عرب خلیج فارس به نتیجه نمی‌رسد، افزود: این اظهارات را ندیدم، ولی موضع ما کاملا روشن است. آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده است.
وی ادامه داد: اگر کشور‌های حوزه خلیج فارس فکر می‌کنند ما گفت‌وگویی متفاوت داریم باید این موضع را بشنوند.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: درباره وین دستورکار ما روشن است، درباره منطقه نیز دستورکار ایران کاملا روشن است.

<div id="video-display-embed-code_7280583"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3283895/7280583?width=600&height=350"></script></div>

وی درباره سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و برنامه ریزی برای دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان در نشست سران اکو در عشق آباد نیز گفت: سفر معاون نخست‌وزیر آذربایجان سفر قابل توجه و سازنده‌ای بود و ملاقات‌های بسیار فشرده‌ای را با اعضای کابینه از جمله ملاقات مفصلی با آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه داشت.
خطیب زاده گفت: در این سفر پروژه‌های زیادی بحث شد و روابط ان‌شاءالله بعد از تنش ناخواسته و غیرلازم رسانه‌ای که با درایت دو طرف از آن عبور کردیم، وارد فاز جدید شود.
وی تصریح کرد: خبر‌های خوب دیگری درباره روابط دو کشور در راه است و آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها تعریف کرده بود.

<div id="video-display-embed-code_7280596"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3283895/7280596?width=600&height=350"></script></div>

برچسب‌ها:

نظر شما