شناسهٔ خبر: 50940126 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

#شیراز_پایتخت_کتاب_ایران

برگزاری آیین کشوری رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب تنها گریه کن

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ آیین رونمایی از تقرظ مقام معظم رهبری بر کتاب تنها گریه کن، همزمان با سراسر کشور در سالن شهید امامی استانداری فارس نیز با حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سردار سعید کوشکی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دقاع مقدس استان فارس، سید علی‌نقی طبیب لقمانی، معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس، دانش‌آموزان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شیراز و برخی از فرهنگ‌وران و هنرمندان برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ویدیو کنفرانس در این آیین گفت: به شدت اعتقاد داریم که شهدای عزیزمان زنده اند؛ این یک اعتقاد قرآنی ست. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به سخنان خانم اشرف السادات منتظری مادر شهید محمد معماریان که در این مراسم ایراد شد، اشاره کرد و یاد آور شد: بنده با بسیاری از مادران و پدران شهدا صحبت کرده و پای بیان خاطرات آنها نشسته ام همه آنها بیاناتی معنوی و با ارزش را از فرزندان شهید خود بازگو می کنند.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امروز این کشور به برکت خون شهدا حفظ شده و وظیفه ما در هر مسئولیتی این است که در قبال خون شهدا خود را مسئول و مدیون بدانیم و تمام تلاش خود را برای ادامه دادن راه آنها همراه با آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی به کار ببندیم.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به به جایگاه و منزلت پدران ومادران شهدا با ذکر اینکه حدود ۸۰ درصد از پدران و مادران شهدا آسمانی شده و دار فانی را وداع گفته اند، گفت: امروز هم نشینی با مادران و پدران شهدا برای ما افتخار بزرگی است زیرا آنها از مشکلات گره گشایی کرده و فضای پیشرفت و تعالی را تداعی می کنند. از این رو نفس آنها برکت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به توصیه رهبر معظم انقلاب در تقریظ کتاب تنها گریه کن اشاره کرد و اظهار داشت: معظم له تاکید شان این است که یاد و نام شهدا و مادران و پدران آنها را همواره زنده نگه داریم.
وی ادامه داد: اگر محمد معماریان به شهادت رسید، رسالتش را مادر عزیزش اشرف السادات منتظری زینب گونه به دوش کشیده و تا به امروز آن را به نحو احسن انجام داده است. آنها با رسالت خطیر خود دل‌ها را متوجه خداوند و ائمه اطهار (س)می‌کنند.

به گفته وی مادران و پدران شهدا بسیار انسان‌های مقدسی هستند؛ از این بابت وظیفه همگان است که آن‌ها را تکریم و همواره مورد احترام قرار دهیم. 

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در تقریظ کتاب تنها گریه کن تصریح کرد: همه ما در هر سطوحی باید خود را موظف در پاسداری و منویات خون شهدا بدانیم و در راه رسیدن به آرمان های آنها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنیم.

صابر سهرابی هم با اشاره به اینکه هفته کتاب و کتابخوانی را به عاشقان حوزه فرهنگ و هنر تبریک عرض می کنم، گفت: امسال برنامه های هفته کتاب با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»، آغاز شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه امروز در 2 بخش برگزار می شود که بخشی از آن رونمایی از کتاب تقریظ شده حوزه دفاع مقدس توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، اظهار کرد: این برنامه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود و به پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت و گسترش فرهنگ مطالعه و نشر خدمت دوستان هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با یادآوری این مطلب که سخن گفتن از کتاب و کتابخوانی مقوله ای عمیق و تامل برانگیز است، اضافه کرد: هفته کتاب همیشه بهانه ها را برای ما مردمان عاشق کتاب و کتابخوانی هموار می کند.

وی با اشاره به اینکه کتاب هایی که نشان دانایی و مانایی را برای مردمان هر زمان به ارمغان می آورند، افزود: هر چند کلمات رنگین کتاب در زمان و مکان معنایی دیگر گونه می یابند و می توانند آنقدر جهان شمول باشند تا آبی آسمان و بی انتهایی عشق به معبودی که خاتم رسولان (ص) را با کتابی ارزشمند و نورانی بر ما عرضه داشت تا تایید کننده این رسالت برای مخلوقات اهل تفکر باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: اما زیباتر آنکه نشان های کتاب را با دانایی هایی از جنس عشق و معرفت گره بزنیم تا رنگی جدید از معرفت ایثار و شهادت به خود بگیرد، مسیری که با کلمات نمی توان به مفهوم واقعی آن پرداخت و تفسیری در خور زمان برای آن تعریف کرد که این مقوله از عشق سرشار است و نشانه های عطر حضرت خداوندی را با خود دارد.

سهرابی گفت: از خود گذشتن فراتر از واژه هاست و کسانی که تلاش دارند تا با هر بهانه ای ردپای معرفت را در دنیای فانی زنده نگاه دارند خود ایثارگران راه عشق هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز گاه آن است تا فرصتی بسازیم تا قدردان بی کرانگی و قلم نورانی نویسندگانی از همین جنس باشیم، افزود: اول مادری که نوشتن را بر لوح سینه شهیدان خود نوشت تا رمز خداشناسی را درک کنند و راه معبود را به زیبایی تفسیر کنند و دوم نویسنده ای عزیزه و ارزشمند که قلم روان و روح متعالی اش پرچم دار معرفت شهادت است و دنباله رو عاشقانی دل سوخته است که هرکدام فخر شیراز و استان فارس است.

سهرابی اظهار کرد: تبریک به شیراز و شیرازیان که شما رهروان راه علم هستید و راه عشق و ایثار را می سناسید، امید آن داریم توانسته باشیم مسیر دانایی را با کتاب و کتابخوانی جان ببخشیم و راه را برای آیندگان این دیار هموار سازیم تا کلمات را به زمان واسپارند و نسل های آتی ما را پر بار کنند.

سعید کوشکی جهرمی نیز گفت: کل کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس از سال ۸۸ تا ۹۸ در استان منتشر شد ۴۵ عنوان کتاب بود اما در سال ۹۹ این توفیق را داشتیم که حدود ۶۶ کتاب و ۱۴ عنوان کتاب صوتی دفاع مقدس منتشر کنیم.

وی بیان داشت: اولین استانی هستیم که موفق شدیم در سال ۱۴۰۰ کتاب نقش استان فارس در دفاع مقدس را آماده کنیم که در گرامیداشت عملیات کربلای پنج رونمایی می شود.

کوشکی جهرمی عنوان کرد: برنامه ریزی کردیم که ۱۰۰ عنوان کتاب دیگر را تولید کنیم.

وی ادامه داد: در استان فارس تمایل مدیران به مسائل اجرایی است اما علی رغم همه مسائل و مشکلات فرهنگی،استان فارس از ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج کتاب و کتابخوانی و تولید کتاب در حوزه دفاع مقدس برخوردار است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس فارس دلیل مشکلات فرهنگی در کشور و استان را فراموشی فرهنگ شهادت دانست و گفت: ما معتقدیم دولت کنونی دولتی انقلابی است اما اگر مدیران با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا نباشند نمی تواند کار جهادی انجام دهد.

کوشکی گفت: منتشر کردن و معرفی کتابهای بسیار فاخر از شهدای فارس که زندگی خود را وقف سرزمین ایران کردند نقش بسزایی در آشنایی مردم با فرهنگ شهادت دارد. ما حاضریم این اقدام را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: فرمایش های رهبر معظم انقلاب و وصیت نامه شهدا راهگشای ما برای حل معضلات مربوط به فقر فرهنگی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر می خواهیم بیش از این با مشکلات فرهنگی مواجه نشویم باید به ترویج فرهنگ شهادت و ایثار روی بیاوریم. نوشتن کتاب، تهیه فیلم‌ها و دیگر فعالیتهای فرهنگی کمک شایانی به ترویج فرهنگ شهادت می کند.

کوشکی به شاخصه های وصیت نامه شهدا اشاره کرد و گفت: عشق به امام و ولایت، نماز، تأکید بر حجاب، روحیه جهادی و شهادت طلبی، سرافرازی ایران و تأکید به تاسی از سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) از شاخصه‌های مهم در وصیت نامه شهدا است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان داشت: شهادت قله است و قله بدون دامنه معنا ندارد. رسیدن به قله بدون عبور از دامنه ممکن نیست. این دامنه و مسیر، اخلاص، ایثار، صدق، معنویت، مجاهدت، گذشت و توجه به خدا و شهادت است‌.

سید علی نقی طبیب لقمانی، معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس هم گفت: ترویج فرهنگ شهادت  لازم و ضروری است و باید بتوانیم با نشر کتاب‌ در حوزه دفاع مقدس اندیشه ها را در این زمینه  به نسل جوان منتقل کنیم.

سید علی نقی طبیب لقمانی، اظهار کرد: کتاب میوه و ثمره همه فرهیختگان و اندیشمندان است و چه زیبا است که این میوه و ثمره با خط شهادت و شهید ارتباط پیدا کند. در قدر و منزلت کتاب کافی است که به این جمله بسنده کنم که کتاب معجزه آخرین فرستاده الهی است.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس، ادامه داد: جای بسی خوشحالی است که حدود ۳۰ درصد از کتاب های منتشر شده کشور در حوزه دفاع مقدس متعلق به استان فارس است و این تنها در سایه همکاری و تعاملی است که بین تمام دستگاههای اجرایی استان حاکم است و همگی دل در گروه خط سرخ شهادت، راه مقدس شهدا و اهداف متعالی شهدا و اطلاعت از امام شهادت و رهبری دارند.

وی اضافه کرد: ۱۵هزار لاله به خون خفته فارس بن مایه ارزشمند و عظیمی است که هر کدام می تواند سرفصل نویی جهت تدوین کتب مختلف، برنامه های فرهنگی و به کارگیری همه زوایا و جوانب حاکم بر ایثار و شهادت، ازخودگذشتگی، میهن دوستی و میهن پرستی است.

لقمانی گفت: اگر امروز در عرصه های مختلف بین المللی سفیران و سردمداران ما حرفی برای گفتن دارند به دلیل خون پاک شهدا و انتقال فرهنگی است که خانواده و همسران شهیدان به جامعه انتقال دادند و وظیفه و رسالت سنگینی ما انتقال این فرهنگ به نسل نو و جوان است.

وی بیان داشت:بدون شک ترویج فرهنگ شهادت بین مدیران ما که تحصیلات عالیه دارند لازم و ضروری است هستند اما ما باید بتوانیم این کتب و اندیشه ها را به نسل جوان منتقل کنیم.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس، اعلام کرد: مجموعه مرجع مدیران هم همین نسل جوان هستند و امیدوارم همه دست اندرکاران امر فرهنگ در استان فارس بتوانند نسل جوان را به صورت مستند به آموزه های دینی برگرفته از اخلاق و منویات فرهنگ علوی و فاطمی و فرهنگ حسینی و شهادت آشنا کنند و آموزش های لازم را در این زمینه به آنها بدهند.

وی بیان داشت: استانداری آمادگی کامل دارد که تمام ظرفیت های بالفعل و بالقوه استان را در زمینه تدوین آثار و نشر و گسترش فرهنگ کتاب در حوزه ایثار و شهادت با هم افزایی بیش از پیش دستگاه‌ها به کار بگیرد.

کتاب تنها گریه کن روایت زندگی اشرف سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان است.

نویسنده این کتاب اکرم  اسلامی است که چاپ پنجم آن را در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه انتشارات حماسه یاران روانه بازار کتاب  کرده است.

در این مراسم از مادر شهید محمدحسین فهیمی قدردانی شد و زهرا رضایت‌پناه از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شیراز نقاشی شهید فهیمی را به نمایندگی از این سازمان دانش‌آموزی به این مادر شهید تقدیم کرد. 

شهید فهیمی سال ۱۳۴۳ در زرقان فارس متولد شد. وی پس از حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش، از قسمت دست مجروح شد؛ همچنین وی در این حادثه پای راستش نیز قطع شد و به درجه جانبازی ۷۰ درصد نائل آمد.

وی دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه هنر، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تربیت مدرس و دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر بود.

«حسین فهیمی» به عنوان شهید شاخص سال ۱۴۰۰ سازمان بسیج هنرمندان استان فارس انتخاب و معرفی شد.

پیکر مطهر جانباز ۷۰ درصد شهید حسین فهیمی برادر شهیدان احمد و محمود فهیمی از شهدای گرانقدر استان فارس در دوران دفاع مقدس با حضور خانواده معظم شاهد و ایثارگر، مردم شهیدپرور و جمعی از مسئولان استان یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ از مقابل مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) شهر شیراز تشییع و در گلزار شهدای دارالرحمه این شهر در جوار برادران شهیدش به خاک سپرده شد.

همچنین از سیده ساجده تقی‌زاده به عنوان نویسنده برتر ادبیات دفاع مقدس فارس تقدیر شد.

گزارش تصویری

آیین تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب تنها گریه کن، تجلیل از مادر شهیدان فهیمی و نویسنده برتر دفاع مقدس فارس

نظر شما