شناسهٔ خبر: 50935660 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

برکناری توافقی سرمربی نروژی بعد از باخت به واتفورد

رهایی شیاطین از دست سولسشر

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

حکم اخراج محترمانه اوله گنار سولسشر با شکست تحقیرآمیز در خانه واتفورد امضا شد. منچستریونایتد در ادامه کسب نتایج ضعیف خود در این فصل از رقابت‌ها ۴ بر یک مقابل میزبانش واتفورد شکست خورد تا سرانجام تصمیمی که همه منتظرش بودند گرفته شود؛ برکناری توافقی مرد نروژی.
سه سال پیش سولسشر برای پذیرفتن هدایت شیاطین سرخ برنامه ویژه داشت و تلاش می‌کرد تا با بلندپروازی‌هایش برای همیشه در تاریخ باشگاه جاودانه شود. سران من‌یونایتد در راستای رسیدن به همین اهداف بود که تابستان امسال سه خرید بزرگ انجام دادند؛ واران، سانچو و کریس رونالدو. قرار بود با آمدن این سه نفر تیم سولسشر جانی دوباره بگیرد و هم در جزیره و هم در اروپا خودنمایی کند، اما اوضاع آنگونه که انتظار می‌رفت پیش نرفت و حمایت‌های بزرگان باشگاه از جمله سرالکس فرگوسن به ثمر ننشست.

در آخرین روز‌های سال ۲۰۱۸ سولسشر به عنوان سرمربی موقت سکاندار شیاطین شد. در آن زمان او توانست با رهبری خوب این تیم، یونایتد را تا حدودی از بحران نجات دهد، به همین خاطر سران باشگاه مرد نروژی را به عنوان سرمربی رسمی منچستر انتخاب کردند. طی این سه سال هواداران بی‌صبرانه منتظر بازگشت به روز‌های اوج و رقابت با حریفان اروپایی بودند، انتظاری که هرگز پایان نیافت و نتیجه‌اش شد سقوط در لیگ برتر. فصل جدید با چهار برد و یک تساوی برای قرمز‌ها شروع شد و برخی‌ها امیدوار بودند که با جا افتادن کریس رونالدو در تیم جدیدش منچستر به اوج‌گیری‌اش ادامه دهد، ولی خیلی زود مشخص شد ایرادات فنی و تاکتیکی تیم عمیق‌تر از این حرف‌هاست و مهاجم پرتغالی به تنهایی نمی‌تواند بار مشکلات را به دوش بکشد. تیم سولسشر در هفت بازی آخر خود در لیگ برتر پنج بار طعم شکست را چشیده و این یعنی از دست رفتن ۱۵ امتیاز. جبران امتیاز‌های از دست رفته در جزیره، آن هم در حضور مدعیان زیاد برای هیچ تیمی آسان نیست. علاوه بر این منچستر با قبول شکست از وستهام خیلی زود از جام اتحادیه کنار رفت و یک جام قهرمانی را از دست داد. آن‌ها در اروپا نیز عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند؛ همگروه شدن با ویارئال، آتالانتا و یانگ بویز می‌توانست برای هر تیمی ایده‌آل باشد، اما شاگردان سولسشر در اولین گام مغلوب تیم گمنام یانگ بویز شدند! آن‌ها از چهار بازی دو برد، یک تساوی و یک شکست به دست آورده‌اند تا با هفت امتیاز نگران بقا در لیگ قهرمانان باشند. من‌یونایتد فردا شب جدالی حساس با ویارئال دارد و باید دید اخراج سرمربی شوک مثبتی برای بازیکنان است یا شوک منفی. استون‌ویلا، لستر، لیورپول، من‌سیتی و واتفورد تیم‌های انگلیسی هستند که در این فصل تیم اول منچستر را شکست داده‌اند.

سولسشر با اینکه می‌دانست کارش در باشگاه تمام شده، ولی چند هفته آخر در مقابل فشار‌ها ایستادگی کرد تا حکم اخراجش صادر شود. در این صورت او می‌توانست دستمزد ۷ میلیون پوندی یک ساله‌اش را از باشگاه طلب کند. با این حال بعد از تحقیر در مقابل واتفورد، جلسه شبانه سران منچستر با مربی نروژی به توافق انجامید و سولسشر به برکناری توافقی‌اش رضایت داد. نکته جالب در کارنامه ضعیف سولسشر اینکه او در مدت سه سال، حتی یک جام هم برای قرمز‌ها به ارمغان نیاورد. سرمربی ۴۸ ساله، طی ۱۶۸ بازی، ۴۰ شکست، ۹۱ پیروزی و ۳۷ تساوی را با منچستر به دست آورد.
مایکل کریک طبق اعلام باشگاه به عنوان مربی موقت تیم را تا زمانی که سرمربی جدید انتخاب شود هدایت خواهد کرد. شیاطین در بیانه رسمی خود این خبر را اعلام و از عملکرد سولسشر تشکر کرده‌اند: «سولسشر همیشه یک اسطوره برای باشگاه منچستریونایتد خواهد بود و ما با کمال تأسف مجبور به انجام این تصمیم سخت شدیم. گرچه شرایط در چند هفته گذشته ناامید‌کننده بوده، اما نباید تمام کار‌هایی را که سولسشر در طول سه سال گذشته برای بازسازی پایه‌های موفقیت بلندمدت انجام داده فراموش کرد.»
انتخاب نفر جایگزین چالش بزرگ باشگاه است. اسامی زیادی برای نشستن روی نیمکت سرخپوشان مطرح شده؛ لوران بلان، زین‌الدین زیدان، لوپتگی و براندن راجرز از جمله آن‌ها هستند. در میان همه این اسامی، زیدان گزینه اصلی محسوب می‌شود. از آنجا که رونالدو شاگرد زیزو بوده، هواداران منچستر انتظار دارند مرد فرانسوی را برای آمدن به جزیره راضی کند. منتها زیدان به همه پیشنهادهایش پاسخ منفی داده با این هدف که سرمربی تیم ملی فرانسه شود.

نظر شما