شناسهٔ خبر: 50930974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آیا انتخابات پارلمانی عراق تکرار می شود؟

تغییر نامزدهای پیروز در برخی حوزه ها پس از شمارش دستی آرا, تقاضای گروههای سیاسی برای ابطال انتخابات پارلمانی عراق و برگزاری مجدد آن را افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مطالعات عراق به نقل از بغداد الیوم، باسم خشان نماینده سابق پارلمان و نامزد پیروز انتخابات پارلمانی اخیرگفت: پس از بازشماری درصد اندکی از آراء در تعدادی از حوزه های انتخاباتی، تغییرات زیادی در نتایج انتخابات حاصل شده است. به گونه ای که دو نامزد پیروز در استان های بابل و بصره جای خود را به دو نفر دیگر داده اند. 
خشان افزود: با بازشماری تمام حوزه های انتخاباتی، تغییرات بنیادینی در نتایج انتخابات حاصل خواهد شد بنابراین ضرورت دارد که نتایج انتخابات اخیر ملغی و انتخاباتی جدید برگزار شود. 
ایاد السامرایی سیاستمدار اهل سنت عراق نیز در سخنانی پیرامون بازشماری نتایج انتخابات نوشت: بازشماری بخش بسیار محدودی از نتایج انتخابات به صورت دستی، که توسط کمیساریای عالی انتخابات انجام شد، ثابت کرد که در نتایج الکترونیک اعلام شده دستکاری شده است. امری که باعث می شود تا بازشماری دستی تمام آراء یک خواست و مطالبه ملی باشد. در غیر این صورت این انتخابات معنا و مفهومی ندارد و  واکنش شورای امنیت و کشورهای غربی به این نتایج نیز در راستای اهدافی مشکوک صورت گرفته است. 
سعد السعدی، از رهبران ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری نیز گفت که این ائتلاف به صورت رسمی درخواست و شکایتی را به دادگاه عالی فدرال ارائه داد تا نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام لغو شود، چرا که دستکاری و تقلب گسترده و خطرناکی در این نتایج رخ داده است. 
این در حالی است که دیگر گروههای شیعی از جمله دولت قانون و جریان حکمت نیز با ارائه اسناد و شواهد از تقلب در انتخابات پارلمانی اخیر عراق سخن می گویند و نتایج اعلامی غیر رسمی را قبول ندارند.
اعتراض به نتایج انتخابات و ادعای تقلب در آن فقط به گروههای شیعی اختصاص ندارد بلکه اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز نتایج انتخابات در اربیل را نمی پذیرد و با ارائه مدارک و مستندات تاکید می کند در تمامی 4 حوزه انتخاباتی استان اربیل، تقلب رخ داده است.
در همین راستا بر اساس سندی که رسانه‌های عراقی منتشر کرده‌اند، هیئت قضائی کمیساریای انتخابات عراق با بررسی شکایتی درباره تکرار اثر انگشت در چند مرکز رأی‌گیری در اربیل این شکایت را وارد دانسته است. 
تغییر در نتایج انتخابات در دو حوزه انتخاباتی پس از بازشماری دستی آرا , موجب شده تا موضع هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی در زمینه درخواست شمارش دستی همه آراء قوی‌تر از گذشته شود و اکنون درخواست ابطال انتخابات وبرگزاری مجدد آن به یک مطالبه تبدیل شود.
انتخابات پارلمانی عراق در دهم اکتبر برای اولین بار به صورت الکترونیکی برگزار شد و با توجه به اینکه زیرساخت های برگزاری چنین روشی در این کشور وجود نداشت از سرورهایی که در امارات قرار داشت برای اجرای انتخابات استفاده شد و همین موضوع این گمانه را تقویت کرد که دولت های امارات و امریکا با هماهنگی برخی طرف ها در دولت کاظمی به صورت سازماندهی شده در نتیجه انتخابات دست برده اند.


نظر شما