شناسهٔ خبر: 50917379 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در اعتراض به بازگشایی سفارت لیتوانی در تایوان

کاهش سطح روابط چین با لیتوانی

وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه اعلام کرد چین رسما روابط دیپلماتیک خود را با لیتوانی به سطح «کاردار» کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از پکن، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت چین مجبور شد روابط دیپلماتیک بین دو کشور را به منظور حفظ حاکمیت خود و معیار‌های بنیادی روابط بین المللی کاهش دهد.»
وزارت خارجه چین همچنین افزود: «دولت لیتوانی باید مسئولیت همه پیامد‌های ناشی از آن را برعهده بگیرد.»
در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «اقدامات لیتوانی سابقه بدی در صحنه بین المللی ایجاد کرد.»
استفاده از عبارت «دفتر نمایندگی تایوان» از سوی لیتوانی یک شکاف دیپلماتیک مهم است که کمپین فشار چین را با هدف منزوی کردن این جزیره دموکراتیک خودگردان در صحنه بین المللی به چالش می‌کشد.
پکن افزود لیتوانی تعهد سیاسی را که در زمان برقراری روابط دیپلماتیک با چین پذیرفته بود، کنار گذاشته است. اشاره پکن به سیاست چین واحد است مبنی بر اینکه کشور‌ها رسما دولت چین را به رسمیت بشناسند نه دولت تایوان را.
چین تلاش می‌کند تایپه را در صحنه بین المللی منزوی نگه دارد و هرگونه استفاده رسمی از کلمه «تایوان» را رد می‌کند، زیرا بیم دارد که این کار حس مشروعیت بین المللی به آن بدهد.
اعلام گشایش این سفارت دوفاکتو در ماه ژوییه در ویلنیوس فشار‌های چین را با هدف منزوی کردن این جزیره دموکراتیک خودگردان در عرصه بین المللی موجب شده بود.
پکن سفیر خود را از لیتوانی فراخوانده بود و از ویلینوس خواسته سفیر خود را از چین فرا بخواند که لیتوانی این کار را انجام داد.
پکن همچنین حرکت قطار‌های باری را به مقصد لیتوانی متوقف کرد و تحویل مجوز صادرات محصولات غذایی به این کشور را به حال تعلیق درآورد.

نظر شما