شناسهٔ خبر: 50914659 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

5 چاشنی مفید برای کاهش فشار خون

صاحب‌خبر -

استفاده از چاشنی‌ها، طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند سبزیجات خشک و معطر و ادویه‌جات فقط یک راه عالی برای خوشمزه‌تر کردن وعده‌های غذایی نیست. به‌ گزارش ایسنا،‌ مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف این مواد خوراکی مفید و خوش عطروطعم به بهبود فشار خون و افزایش سلامت قلب و عروق نیز کمک می‌کند. دویچه وله به نقل از نشریه تخصصی «هلث لاین» در مطلبی تازه دراین‌باره آورده است که مطالعات مختلف، تأثیر پنج نوع ادویه را در کاهش فشار خون ثابت کرده‌ که عبارت‌اند از:
- ریحان: ریحان سرشار از اوژنول است. مطالعات نشان می‌دهد که اوژنول ممکن است با عمل به‌عنوان یک مسدودکننده طبیعی کانال کلسیم به کاهش فشار خون کمک کند. مسدودکننده‌های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و به رگ‌های خونی اجازه آرامش می‌دهند.
- سیر: به‌طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و شل‌شدن عروق خونی کمک کند. درمجموع، این عوامل به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. بررسی ۱۲ مطالعه روی بیش از ۵۵۰ فرد مبتلابه فشار خون بالا نشان داد که مصرف سیر، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به‌طور متوسط ۸.۳ میلی‌متر جیوه و ۵.۵ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد و این اثر مشابه اثرات داروهای فشار خون است.
- آویشن: آویشن یک گیاه معطر و دارای ترکیبات سالم متعددی ازجمله اسید رزمارینیک است. مصرف اسید رزمارینیک با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به‌طور قابل‌توجهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند. ACE مولکولی است که عروق خونی را باریک می‌کند و فشار خون را افزایش می‌دهد.
- دارچین: تحقیقات نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به گشاد شدن و شل شدن رگ‌های خونی کمک کند. بررسی ۹ مطالعه شامل ۶۴۱ شرکت‌کننده نشان داده که مصرف دارچین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به‌طور متوسط ۶.۲ و ۳.۹ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.
- هل: هل یک ادویه خوشمزه و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای روی ۲۰ شرکت‌کننده بزرگسال که به‌تازگی مبتلابه فشار خون بالا تشخیص داده‌شده بودند، نشان داد که مصرف روزانه ۳ گرم پودر هل به‌طور قابل‌توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد و آن را نزدیک به محدوده طبیعی می‌رساند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما