شناسهٔ خبر: 50901007 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه خبر داد؛

فعالیت بیش از سه هزار بنگاه معاملات ملکی در کرمانشاه

کرمانشاه- کارشناس ارشد معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه از فعالیت بیش از سه هزار بنگاه معاملات ملکی در کرمانشاه خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهدی یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ بنا به دستور رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه یک گشت ویژه و با تصویب یک جلسه با تمام بنگاه‌داران تشکیل دادیم.

وی افزود: این جلسه مبنی بر الزام بنگاه‌داران و دفاتر مشاورین املاک سطح استان مخصوصاً شهر کرمانشاه برای ثبت مکانیزه قراردادها با کد رهگیری و استفاده از ابزارهای حقوقی در دفاتر مشاورین املاک برگزار شد.

کارشناس ارشد معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان کرمانشاه تصریح کرد: از سال ۱۳۹۸ در شهر کرمانشاه سه هزار و در شهرستان‌ها ۲ هزار بنگاه معاملات ملکی داریم که با گشت ویژه هزار و ۲۰۰ بنگاه را که موظف به ثبت مکانیزه قراردادها بودند را مورد بازرسی قرار دادیم.

یوسفی گفت: ثبت مکانیزه قراردادها دارای ۲ هدف است که مهم‌ترین آن خارج شدن از حالت سنتی سه برگ بوده و دیگر هدف آن تمامی قواعدی که در معاملات صورت می‌گیرد به صورت مکتوب با کد رهگیری قابل انجام است.

وی بیان کرد: در کنار ثبت الزامی مکانیزه در کرمانشاه و شهرستان‌ها بنگاه معاملاتی را الزام به استعلام پنجگانه از ادارات منابع طبیعی، اداره جهاد کشاورزی، اداره اوقاف، اداره راه و شهر سازی کردیم.

یوسفی توضیح داد: اگر فروشنده یا خریدار خواستار فروش یا خرید ملکی باشند موظف هستند به ادارات مراجعه کرده و در مورد ملک پرس‌وجو کنند.

وی در ادامه گفت: ۹۰ حقوقدان بسیجی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در دفتر خانه‌های کرمانشاه مستقر کردیم به طوری که بنگاه‌دار موظف است به خریدار و فروشنده تاکید کند که به مشاور حقوقی مراجعه کنند.

کارشناس ارشد معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این مراجعه به دلیل پایین آوردن بروز اختلافات در آینده بوده و می‌بایست ۲ طرف معامله به مشاور حقوقی مراجعه کنند.

وی بیان کرد: بنگاه‌دار پرونده و معاملات ارجاع داده شده به خویش را به دفتر خانه اسناد رسمی دلالت نموده و هیچ نقشی در افزایش قیمت ندارد و افزایش قیمت دست خود مالک است.

نظر شما