شناسهٔ خبر: 5089239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

ادعاي ائتلاف سعودي - آمريكايي مبني بر جنگ مذهبي در يمن فرو پاشيد

تاكيد علماي يمن بر اتحاد ملي در برابر عربستان

صاحب‌خبر -

ائتلاف آمريكايي - سعودي در حالي بر اين ادعايند كه يمن گرفتار جنگ مذهبي است در اقدامي وحدت‌گرايانه كه نشانگر واهي بودن ادعاي تقابل شيعه و سني در يمن است، علمای یمن با صدور بیانیه‌ای بر يكپارچگي ملي براي مقابله با تجاوزات آل‌سعود تاكيد كردند.
علمای یمن در اقدامي كه تاكيدي دوباره بر اتحاد ميان شيعه و سني در يمن و واهي بودن ادعاي جنگ داخلي در اين كشور است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که اقدام تجاوزکارانه عربستان علیه یمن کلیه حرمت‌ها و پیمان‌های بین‌المللی را نقض می‌کند، این علما از آحاد مردم یمن خواسته‌اند تا با یکدیگر متحد شده و در مقابل این اقدام تجاوزکارانه ایستادگی کنند. همچنین علمای یمن از علمای مسلمانان سراسر جهان خواسته‌اند که با صدور بیانیه‌هایی خواستار امر به معروف و نهی از منکر برای متوقف کردن حمله عربستان به یمن شوند.
آنان همچنین از مردم در کشورهای اسلامی و از سازمان‌های حقوق بشری درخواست کرده‌اند که برای فشار آوردن بر کشورهای شرکت‌کننده در جنگ علیه یمن دست به تظاهرات بزنند.
در شكستي ديگر براي عربستان نیروهای قبیله‌ای یمن در پاسخ به تداوم تجاوزات عربستان سعودی به یمن، کنترل یک کوه دیگر در «جازان» واقع در جنوب غرب عربستان را به دست گرفتند.پیش از این کنترل کوه‌های «الجلاح» و «تویلق» در جازان به دست نیروهای قبایل یمنی افتاده بود.پیش از این شیخ «علی سنان الغولی» از شیوخ برجسته استان «عمران» یمن، تاکید کرده بود که ملت یمن و قبایل این کشور دیگر بیش از این، بر تجاوز محاصره تحمیلی اعمال شده از سوی عربستان سعودی و همپیمانانش صبر نخواهند کرد زیرا عربستان از حالت عادی خارج شده و تمامی حرمت‌ها را شکسته است. حوادث جاری در صعده و سایر شهرهای یمن، گواه همین مسئله است.
شبکه المنار لبنان از فرار دسته جمعی نیروهای گارد مرزی عربستان از یکی از پایگاه‌های نظامی این کشور در مرز با یمن و پیشروی قبایل یمنی خبر داد. از سوي ديگر مراکش اعلام کرد که یک جنگنده این کشور که در تجاوز به یمن مشارکت کرده بود، بر فراز این کشور "ناپدید" شده است. این جنگنده اف-۱۶ مراکشی شامگاه یکشنبه برای بمباران اهدافی در یمن اعزام شده بود که ارتباط خود را با دیگر جنگنده‌های حاضر در این عملیات و اتاق فرماندهی در ریاض از دست داد. لازم به ذكر است در ادامه جنايات سعودي در‌پی حمله جنگنده‌های سعودی به قلعه تاریخی "قاهره" در تعز، شماری از غیرنظامیان یمنی کشته شدند.
العالم همچنین از حمله جنگنده‌های عربستان به مقر تیپ ۳۵ و ساختمان اطلاعات یمن در تعز خبر داد. از سوی دیگر، شبکه اسکای نیوز عربی از گلوله‌باران مجدد مرکز شهر نجران عربستان از سوی گروه‌هاي یمنی خبر داد. شبکه خبری پرس تی‌وی نیز اعلام کرد جنگنده‌هاي سعودی و منطقه مران در استان صعده را هدف حملات تازه قرار دادند.
همزمان با تشدید حملات هوایی عربستان سعودی به یمن، آخرین خبرها از استقرار ناوگان دریایی رژیم صهیونیستی در آبهای سواحل اریتره نزدیک تنگه باب‌المندب حکایت دارد. خبرگزاری میزان پیش از این گزارش کرده بود نیروهای سعودی وارد اریتره شده‌اند. در اين ميان در توجيه كشتار مردم يمن، پادشاه عربستان با این ادعا که هدف ائتلاف توفان قاطع کمک کردن به یمن است، در بیانیه‌ای گفت: مداخله نظامی در یمن باعث شد که از وقوع یک توطئه منطقه‌ای در خاورمیانه جلوگیری شود. ملک سلمان در این بیانیه گفت: مداخله نظامی در یمن باعث شد تا از تبدیل این کشور به پایگاهی برای ایجاد یک توطئه منطقه‌ای ممانعت به عمل آوریم.
توطئه‌ای که هدف آن بر هم زدن ثبات و امنیت کشورهای منطقه و تبدیل آن به مرکزی برای اقدامات تروریستی، فتنه‌ و درگیری‌های خشونت‌آمیز بود. سلمان به اين امر اشاره‌اي نكرد كه كشتار كودكان و زنان و تخريب مدارس و مراكز بهداشتي كجا مبارزه با تروريسم و برقرار كردن امنيت است.
لازم به ذكر است در ادامه حمايت جهاني از يمن اتباع یمنی و شماری از اتباع کشورهای عربی و اسلامی مقیم در آلمان تجمع اعتراض‌آمیزی را علیه محاصره ظالمانه مردم یمن و ادامه تجاوز نظامی عربستان و آمریکا به این کشور برگزار کردند.
همچنين پوتين رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با صدراعظم آلمان از بسته بدنام مورد توافق میان اتحاد جماهیر شوروی و آلمان نازی مبنی بر تقسیم اروپای شرقی حمایت کرد. خبر ديگر آنكه همزمان با آشكارتر شدن شكست سعودي در يمن شبکه ماهواره‌ای المسیره، وابسته به انصارالله یمن با اعمال فشارهای آمریکا و عربستان از دو ماهواره نایل‌ست و اروپا حذف شد.

نظر شما