شناسهٔ خبر: 50891286 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصررسانه | لینک خبر

اخبار ستون

صاحب‌خبر - توسط مرکز ملی فضای مجازی؛ ارائه گزارش وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی در کمیسیون طرح حمایت سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در هشتمین نشست این کمیسیون، گزارشی از وضعیت پیام رسان های داخلی و آمار کاربران از سوی مرکز ملی فضای مجازی ارائه شد. به نقل از خانه ملت، لطف الله سیاهکلی در تشریح هشتمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که عصر روز گذشته برگزار شد، گفت: در این نشست امیر خوراکیان معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی گزارشی را در مورد وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی و آمار کاربران ارائه کرد. وی ادامه داد: ایشان مطرح کرد که دو مسیریاب داخلی بسیار پرطرفدار هستند و علیرغم اینکه برخی تصور می‌کنند پلتفرم‌های خارجی طرفدار دارند، اما مردم دنبال پلتفرم داخلی یا خارجی نبوده بلکه به دنبال پلتفرم‌هایی هستند که به آنها سرویس دهی خوبی داشته باشند. ضمن اینکه مردم علیرغم وجود مسیریاب‌های خارجی، از مسیریاب داخلی استفاده می‌کنند و طرفداران زیادی دارد. سخنگوی کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی افزود: البته هر چند خدمات پیام رسان‌های داخلی به اندازه پیام رسان‌های خارجی نیست و همچنان اقبال به پیام رسان های خارجی بیشتر است اما آمارها بیانگر این است که اگر به خواست، میل و نیاز مخاطب در سرویس دهی توجه کنیم نباید نگران استفاده از پلتفرم‌ها خارجی باشیم و این پلتفرم‌ها خود به خود عقب نشینی خواهند کرد و مردم از پلتفرم‌های داخلی به دلیل اینکه به زبان خودشان است، استفاده می‌کنند. سیاهکلی یادآور شد: نماینده اتاق بازرگانی نیز در این جلسه دغدغه‌های خود در مورد کلیات طرح را مطرح و به بخشی از طرح که در مورد مسدودسازی است اشاره کرد. در این زمینه نمایندگان بیان کردند که در حال حاضر بررسی کلیات در دستور کار است و پس از آن در جزئیات به این موضوع خواهیم پرداخت. سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی یادآور شد: تمامی کارشناسان و مسئولان دستگاه‌ها در کمیسیون می‌توانند اظهارنظر کنند و با حضور رسانه‌ها، بررسی طرح را پیش خواهیم برد. البته ممکن است برخی نتوانند در کمیسیون حضور فیزیکی داشته باشند اما می‌توانند به صورت آنلاین مباحث را دنبال کنند. همچنین افراد می‌توانند نظرات و دغدغه‌های کارشناسی خود در مورد طرح را به کمیسیون منعکس کنند و ما آنها را مورد توجه قرار خواهیم داد. روند عرضه ویندوز ۱۱ مایکروسافت سرعت گرفت مایکروسافت اعلام کرد به روند عرضه ویندوز ۱۱ سرعت می دهد و این سیستم عامل را به شکل گسترده‌تر قابل دسترس می کند. کاربرانی که سیستمشان با نسخه ۲۰۰۴ به بعد ویندوز ۱۰ کار می کند و اخیرا به‌روزرسانی خدمات را که مایکروسافت در ۱۴ ماه سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر کرد، نصب کرده‌اند می توانند اکنون مستقیما به ویندوز ۱۱ ارتقاء پیدا کنند. برای کاربرانی هم که قصد دارند فعلا برای مدتی همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده کنند، مایکروسافت اعلام کرده عرضه به روزرسانی نوامبر ۲۰۲۱ برای این سیستم عامل را آغاز کرده است. مایکروسافت ویندوز ۱۰ را در سال ۲۰۱۵ عرضه کرد که طولانی ترین زمان حضور یک نسخه ویندوز در بازار پیش از عرضه یک نسخه جدید محسوب می شود. ویندوز ۱۰ محبوب‌ترین سیستم عامل رایانه شخصی در جهان بوده و ۱.۳ میلیارد دستگاه فعال ماهانه از این نرم افزار استفاده می کنند. مایکروسافت تا سال ۲۰۲۵ به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ ادامه می دهد و اعلام کرده اگر رایانه شخصی کاربران نمی تواند ویندوز ۱۱ را اجرا کند و آنها نمی خواهند رایانه جدیدی خریداری کنند، می توانند همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده کنند. مایکروسافت مانند گذشته نصب ویندوز ۱۱ را در دستگاهی که الزامات سخت افزاری برای اجرای این سیستم عامل ندارد، توصیه نمی کند اما کاربران می توانند چنین ارتقایی را انجام دهند. با این حال باید به خاطر داشته باشند ممکن است نتوانند به روزرسانی‌ها را در رایانه ای دریافت کنند که پردازنده آن پشتیبانی نمی شود. موافقت اپل با تعمیر شخصی آیفون شرکت اپل سرانجام به دارندگان آیفون و احتمالا رایانه مک اجازه می دهد خودشان دستگاهشان را تعمیر کنند. برنامه «تعمیر سلف سرویس» که به تازگی از سوی اپل اعلام شده است، فروش قطعات برای آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ را از اوایل سال میلادی آینده آغاز می کند. انتظار می رود مدت کوتاهی بعد این امکان برای رایانه مک هم فراهم شود. این برنامه با تعویض متداول‌ترین قطعات آیفون شامل صفحه گوشی، باطری و دوربین آغاز به کار می کند. اپل اعلام کرد قطعات بیشتر اواخر سال آینده عرضه خواهند شد. جف ویلیامز، مدیر عملیاتی اپل گفت: این شرکت با اقدام به فروش قطعات تعویضی که سالها کاربران خواستار آن بودند، قصد دارد به دارندگان آیفون انتخاب بیشتر را در صورت ضروری بودن تعمیر دستگاهشان فراهم کند. اپل این سرویس را به همه توصیه نمی کند. در پست وبلاگ اپل آمده است: این سرویس برای تکنیسین‌هایی که دانش و تجربه تعمیر دستگاه الکترونیکی را دارند منظور شده است. برای اکثر مشتریان، بهترین راه مراجعه به یک تعمیرکار معتبر است که قطعات اصلی محصولات اپل را دارد. در حال حاضر اگر آیفون یا دستگاه دیگر ساخت اپل خراب شود، تنها راه تعمیر آن مراجعه به فروشگاه اپل یا مراجعه به فراهم کننده خدمات مجاز است که از سوی اپل تایید شده است. اقدام اپل برای افزودن تعمیر سلف سرویس با توجه به سابقه اپل در مخالفت با ابتکارهای دولت در خصوص دادن حق تعمیر دستگاه به مصرف کنندگان، اندکی تعجب آور است. هنگامی که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا فرمان اجرایی را در خصوص رقابت امضا کرد و در آن از کمیسیون تجارت فدرال خواست شرکتهایی را که مانع حق مصرف کننده برای تعمیر دستگاهشان می شوند، ساماندهی کند، گروه تجاری که اپل در آن عضویت دارد، به شدت با این اقدام مخالفت کرد.

نظر شما