شناسهٔ خبر: 50879337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افتتاح دفتر نمایندگی تایوان در لیتوانی علی رغم مخالفت چین

مقامات تایوان روز گذشته دفتر نمایندگی خود در لیتوانی را افتتاح کردند اقدامی که واکنش شدید دولت چین را به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، تایوان در اقدامی یک جانبه روز گذشته دفتر نمایندگی خود در لیتوانی (سفارت دفاکتو) را افتتاح کرد که در پی آن خشم مقامات پکن را برانگیخت. چین در واکنش به این اقدام هشدار داده عواقب این حرکت یک جانبه متوجه مقامات تایوان خواهد شد.

دفاتر تایوان در کشور‌های اروپایی و آمریکا از عنوان شهر تایپه استفاده می‌کنند و از اشاره مستقیم به جزیره تایوان که چین آن را قلمرو خود می‌داند پرهیز می‌کنند. اما لیتوانی رسماً دفتر نمایندگی را به عنوان تایوان افتتاح کرده که موجب برافروختن خشم دولت پکن شده است.

چین تلاش‌های خود برای ترغیب کشور‌های جهان برای محدود کردن تعاملات خود با منطقه تایوان را افزایش داده است. تنها ۱۵ کشور در جهان با جزیره تایوان روابط دیپلماتیک رسمی دارند. پکن همچنین خشم خود از افتتاح دفتر نمایندگی لیتوانی در تایوان را ابراز کرده گرچه هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.

وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام لیتوانی گفت: طرف لیتوانیایی باید مسئولیت تمام عواقب این اقدام خود را برعهده بگیرد. ما از مقامات این کشور می‌خواهیم هر چه سریعتر اشتباهات خود را اصلاح کنند.

این روز‌ها اختلاف بر سر تایوان، روابط چین و آمریکا را بیش از پیش تیره و تار کرده، مقامات آمریکایی می‌گویند در صورت هر گونه اقدام نظامی چین علیه منطقه تایوان از تایپه دفاع خواهند کرد.

مقامات پکن نیز می‌گویند در صورت عدم دخالت آمریکا در امور داخلی چین اختلافات سیاسی با تایپه قابل حل و فصل است. شی جین پینگ، رئیس جمهور  چین در گفت و گوی تلفنی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود به وی هشدار داد تایوان خط قرمز چین است و در صورتی که کسانی بخواهند با آتش بازی کنند خواهند سوخت. 

انتهای پیام/

نظر شما