شناسهٔ خبر: 50875604 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تمیز کردن ریه‌ها با راهکارهای ساده و خانگی

ریه‌های سالم برای احساس رضایت بیشتر داشتن از زندگی، بسیار مؤثر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، اگر ریه‌های شما به دلیل مصرف دخانیات یا عفونت‌هایی مانند آلرژی یا سرماخوردگی یا حتی در نتیجه آلودگی هوای اطراف، خسته شده یا آسیب دیده است، می‌توانید کارهایی برای بازگرداندن تمیزی به ریه‌های خود انجام دهید که باعث افزایش انرژی و بهبود عملکرد مغز می‌شوند.

 
 
 
۱. تمرین تنفس عمیق
 
شما می‌توانید میزان اکسیژنی که به ریه‌ها می‌رسد، از راه تمرین تنفس عمیق افزایش دهید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تمرین تنفس عمیق پس از جراحی قلب به افزایش میزان اکسیژن در ریه‌ها کمک می‌کند و باعث بهبودی بیماران می‌شود.
 
انجام طولانی، آهسته و عمیق نفس کشیدن، نه تنها میزان اکسیژن را افزایش می‌دهد و ریه‌ها را تمیز می‌کند، بلکه به افزایش نسبت خون اکسیژن‌دار در بدن کمک می‌کند. این تکنیک به آرامش شما نیز کمک می‌کند.
 
۲. روغن‌ها و اسانس‌های طبیعی
 
چند قطره از این روغن‌ها را به دستگاه بخور یا خوش‌بو کننده هوا که در خانه خود دارید، اضافه کنید؛ بوییدن این رایحه‌ها به ریه‌ها کمک می‌کنند تا از شرّ سمومی که هنگام بازدم ترشح می‌شوند، خلاص شوند.
 
این روغن‌ها عبارت‌اند از: پونه کوهی، نعنا، ​​اُکالیپتوس و درخت چای. این روغن‌ها در عطاری‌ها پیدا می‌شوند. کافی است چند قطره به یک کاسه آب داغ بریزید و بخار آن را عمیق استنشاق کنید یا به دستگاه بخور خانه، اضافه کنید.
 
۳. ورزش کردن
 
هنگامی که ورزش می‌کنید، تعداد و عمق تنفس شما افزایش می‌یابد. این کار، ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد و قلب و رگ‌های خونی را تقویت می‌کند.
 
بر عکس، دانشمندان، شواهد قانع کننده‌ای دارند که نشان می‌دهند فعالیت بدنی نداشتن، کل بدن شما را ضعیف می‌کند و موجب بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. در حالی که وضعیت جسمانی خوب داشتن، به جلوگیری از بسیاری بیماری‌های مزمن، مانند دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی کمک می‌کند.
 
آهسته دویدن، ممکن است گزینه خوب برای افرادی باشد که سیگار را ترک کرده‌اند، زیرا به بهبود سریع ریه‌ها کمک می‌کند.
 
۴. روغن کرچک
 
روغن کرچک، قرن‌ها است که به‌عنوان یک درمان سنتی برای درمان بیماری‌های تنفسی و بهبود گردش خون لنفاوی، استفاده می‌شود. جهت کمک به حذف خلط و سموم از ریه‌های خود، یک تکه پنبه یا بانداژ را در روغن کرچک ولرم، خیس کنید. آن را روی ناحیه سینه خود قرار دهید و به پشت، دراز بکشید. می‌توانید یک کیسه پلاستیکی روی سینه خود قرار دهید.
 
۵. غذا‌های پاک‌کننده ریه‌ها را بخورید
 
غذا‌های زیادی وجود دارند که نقش حیاتی در ایمنی ریه‌ها دارند. غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان‌ها بسیار مهم هستند، زیرا از ایجاد خلط و تجمع سموم، جلوگیری و به نوبه خود از ریه‌ها در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کنند.
 
انواع خوراکی که در دستیابی به این مزیت کمک می‌کنند
 
سبزی‌های برگ‌دار: بروکلی، کلم و سایر سبزی‌ها به خطر کمتر سرطان ریه، مربوط هستند.
 
عسل: سرشار از آنتی اکسیدان و دارای اثر ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد سرطانی بر اساس بررسی و تحقیقات پزشکی بوده و از قدیم برای درمان و تسکین بسیاری از بیماری‌های ریوی و تنفسی، از جمله آسم، سل و عفونت گلو، استفاده شده است. صبح ناشتا یک قاشق عسل با آب ولرم بخورید.
 
توت یا آب آن: نقش مؤثری در پاکسازی ریه‌ها دارند. گیلاس، زغال‌اخته، توت‌فرنگی یا توت، سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از ریه‌ها در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنند.
 
زنجبیل: بسیاری از ترکیبات شیمیایی طبیعی زنجبیل، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی هستند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما