فیلمهای تازه راهی اکران شدند
چشم امید گیشه به مخاطبان پاییز
خوشبینانهترین حالت ممکن این بود که حداقل چندین ماه از بازگشایی منظم سینماها بگذرد تا مخاطبان اقبال مجددی به آن نشان دهند در واقع کارشناسان سینما و سینماداران تصور نمیکردند چراغ سینما به این زودیها روشن و ویترین اکران اینقدر شلوغ شود؛ سینمایی که از اسفندماه سال ۹۸ نفسهایش به شماره افتاده بود اما هرچند کمرمق اما گویی خون تازه به رگهایش تزریق شده و این پیکر نیمه جان در تقلا برای بازیابی خود است.
صاحبخبر - ترکیب فیلمهای روی پرده سینماها از روز گذشته با ورود سه فیلم جدید به چرخه اکران شلوغتر شد تا شاید گیشهها زودتر به روزهای گرم پیش از کرونا بازگردند. «دینامیت» اولین خط شکن جریان آشتی دوباره مخاطبان با سالنهای سینما بود، بعدها «قهرمان» به کنارش آمد . حالا گرچه سینما با روزهای اوجش فاصله دارد ولی باز هم سالنها، مخاطبانی به خود میبینند. واکسیناسیون عمومی به همراه فروش خوب فیلمهای روی پرده، فیلمسازان را ترغیب کرد تا در فصل پاییز آثارشان را روی پرده ببرند؛ فصلی که پیش از این و در شرایط عادی سینماگران با این توصیف که این فصل اساساً به فیلمسوزی منجر میشود، از پخش فیلمهایشان امتناع میکردند. «پوست» هنر برادران ارک بهمن و بهرام ارک دو برادر دوقلوی تبریزی عمده شهرتشان نزد سینمادوستان را وامدار فیلم کوتاه «حیوان» هستند؛ فیلمی سوررئال که در فضایی بومی و با زبانی محلی ساخته شده بود اما به جشنوارههایی از غرب تا شرق رفت.برادران ارک در اولین گام بلندشان در سینمای بلند به همراه محمدرضا مصباح «پوست» را با ۲ ویژگی ساختند؛ یعنی استفاده از فضای بومی و زبانی محلی که اتفاقاً رنگ و بوی سینمای تجربی هم دارد. همین ویژگی بود که هیأت داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را بر آن داشت تا جایزه بهترین فیلم تجربی را به «پوست» اهدا کنند. پوست روایتگر داستانی فولکوریک از آذربایجان است. گرچه در خبرهای ابتدایی مخابره شده از این فیلم به نظر میرسید که فیلمی در ژانر وحشت هم باشد اما «پوست» تنها روایتگر افسانههایی از آذربایجان و افسانه عاشقانهای گره خورده با سحر و جادوست. «تومان» اثر مستقل مرتضی فرشباف مرتضی فرشباف در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با «تومان» حاضر شد. فرشباف به عنوان یک کارگردان مستقل در سینمای ایران فعالیت میکند .«تومان» اما در روزهایی که تب و تاب اکران اینترنتی بالا گرفت، قرار بود به صورت مجازی به نمایش دربیاید اما ناگهان سازندگانش از این تصمیم انصراف دادند و دلیل آن را به یغما رفتن فیلم به محض قرار گرفتن در بسترهای مجازی عنوان کردند. فرشباف خودش آن زمان در گفتگویی بیان کرد که حاضر به سوزاندن «تومان» نیست. موضوعی که ناظر بر قاچاق فیلم و دست به دست شدنش در فضای مجازی بود. «تومان» روایتگر یک قمار است؛ موضوعی که در همه جای جهان رواج دارد و اتفاقاً امری مذموم است؛ راهی میانبر که جوانی جاه طلب برای سامان دادن به وضعیت زندگی خودش برمیگزیند تا در مدتی کوتاه طبقه اجتماعی خود را تغییر بدهد؛ قصه این روزهای ما و برتری یافتن پول بر مناسبات اجتماعی. «منصور» حکایت یک قهرمان از نگاه سیاوش سرمدی «منصور» محصول اوج و یادآور زندگی یکی از شخصیتهای ملی- میهنی است. سیاوش سرمدی که پیش از این در حوزه سینمای مستند فعال بود در اولین تجربه سینماییاش به سراغ «منصور» رفت. منصور ستاری سرتیپ پدافند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده آن نیرو از بهمن ۱۳۶۵ تا دی ۱۳۷۳ بوده است با این حال در طی این سالها آنچه از او باقی مانده همان نام یک خیابان است.فیلم «منصور» روایتگر تلاشهای منصور ستاری در طول دوران جنگ برای مجهز کردن نیروی هوایی ارتش ایران است. او فرماندهی است که باید هم با تحریم و هم نیروهای داخلی و خارجی برای تجهیز ادوات جنگی در حوزه هواپیمایی بجنگد. این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در چند بخش نامزد دریافت جایزه شد. «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی اکران خود را از روز چهارشنبه ۱۹ آبان در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده و در پایان نخستین هفته نخست خود توانسته به فروش ۵۰۰ میلیون تومانی دست یابد. فیلمهای جدید شورای صنفی نمایش در جدیدترین اقداماتش تصمیم گرفت فیلمهایی با مضمون کمدی را روانه اکران کند، با آغاز دور تازه اکرانهای سینمایی و تجربه موفق فیلمها به ویژه فیلم سینمایی «دینامیت» که به فروشی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان دست پیدا کرد، این شورا برای جبران خسارتهای دو ساله سینماداران این بار به فیلمهای کمدی رو آورده است، «گشت ارشاد ۳» و «آپاچی» فیلمهایی هستند که از روز گذشته در کنار «حکم تجدید نظر» که فیلمی در حوزه اجتماعی است، به نمایش درآمدند.∎