شناسهٔ خبر: 50859400 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

الزام احراز هویت آگهی کنندگان در بسترهای درج آگهی

صاحب‌خبر - قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی طی نامه‌ای خطاب به روسای مرکز امور اصناف و بازرگانان و اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی، دستورالعمل ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو را ابلاغ کرد. بر این اساس با توجه به تاثیرگذاری درج آگهی های غیر واقعی خودرو و قیمت سازی‌های صوری بر اذهان عمومی و ایجاد فضای تشتت و نگرانی عمومی از گرانفروشی، سکوهای درج آگهی خودرو موظف شدند بر روی تمامی بسترهای الکترونیکی خود اعم از وب سایت و نرم افزار موبایل، ۶ قابلیت مهم را ایجاد کنند. بر این اساس امکان احراز هویت آگهی‌دهندگان، امکان احراز صلاحیت کسب و کاری آگهی‌دهندگان، امکان احراز وجود خودروی آگهی شده، اختصاص نشان مجزا BADGE، اطلاع رسانی به کاربران و ایجاد امکان مرتب سازی و فیلتر کردن، نمایش مجموع تعداد آگهی های منتشر شده توسط یک آگهی دهنده و اعلام روش نظارت و قیمت آگهی های خودرو این قابلیتها خواهند بود که باید توسط سکوهای درج آگهی خودرو اجرایی شوند. در این ابلاغیه تاکید شده است که مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت ضمن پیگیری اجرای الزامات فوق توسط سکوهای درج آگهی خودرو در مهلت های تعیین شده، عملکرد سکوها را ارزیابی و به صورت مداوم گزارش دهد. همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت نحوه عملکرد سکوها در خصوص مفاد این ابلاغیه را در رتبه بندی کسب و کار الکترونیکی لحاظ خواهد نمود. بدیهی است در صورت تخلف از الزامات فوق برابر قوانین و مقررات، دادستانی کل کشور با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد. این ابلاغیه در شرایطی است که در روزهای اخیر مجددا بازار خودرو دچار خیز افزایشی شده تا جایی که قیمت پراید از 190 میلیون تومان در بازار آزاد عبور کرد. بررسی ها نشان می دهد در چند روز گذشته افزایش قیمت خودرو به شکل ناگهانی اتفاق افتاد، آن هم زمانی که هنوز مهلت مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت تا پایان آبان ماه به اتمام نرسیده بود. حتی بعد از این که خودروساز‌ها بین ۱۰ تا ۱۹ درصد خودرو را گران کردند و دستوری دوباره قیمت‌ها پایین آمد قیمت خودرو نه تنها در بازار کاهش نیافت که حالا کار به جایی رسیده است که محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت از پراید ۱۹۵ میلیون تومانی خبر داده است. محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت به ایسنا گفت: این که گفته می‌شود شورای رقابت از قیمت‌گذاری حذف شده را قبول نداریم و این‌ها شایعاتی است که مطرح می‌شود، گفته شده که سران سه قوه چنین مصوبه‌ای داشته‌اند در حالی که ما با گذشت چند روز هنوز مصوبه‌ای از سران سه قوه درباره حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو دریافت نکرده‌ایم. این مصوبه هنوز منتشر نشده است و اگر این طور بود رئیس جمهور مصوبه افزایش قیمت خودرو را لغو نمی‌کرد. وی دلیل گرانی خودرو را اظهار نظر‌های مسئولان مربوط دانسته و گفت: هرگونه اظهار نظر غیر کارشناسی موجب آشفتگی بازار می‌شود. در همین قیمت‌گذاری‌های اخیر با این‌که لغو شد قیمت‌ها به جایگاه اول برنگشته است. یکی از روش های قیمت سازی در بازار آزاد از طریق اعلام قیمتهای حبابی و غیرواقعی در آگهی های اینترنتی است. بر این اساس باید دید الزام احراز هویت آگهی کنندگان خودرو در بسترهای درج آگهی چه تاثیری در کنترل قیمتها خواهد داشت.

نظر شما