شناسهٔ خبر: 50849379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۶ آبان

تایید کلیات ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن/ مالیات خانه‌های لوکس ابلاغ شد

پیشنهادهایی برای افزایش صادرات و بازگشت ارز، تایید کلیات ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲ میلیون و ۵۶۷ هزار تومان رسید، مالیات خانه‌های لوکس ابلاغ شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۶ آبان شبستان به شرح زیر است:

پیشنهادهایی برای افزایش صادرات و بازگشت ارز

سیدمصطفی موسوی نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به هدفگذاری صادرات غیرنفتی ۷۰ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴ و الزامات تحقق آن اظهار کرد: اگر بخواهیم به رشد صادرات مطلوب برسیم باید برخی موارد مانند روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات تسهیل شود. 

موسوی تصریح کرد: واردات در مقابل صادرات روش بسیار مهم و اساسی است که نباید محدودیتی در آن ایجاد شود. این مسیر باید باز باشد و واردات در مقابل صادرات آزادانه انجام شود که به عبارت دیگر اظهارنامه‌ها به صورت صلح‌نامه‌ای واگذار شود.

وی ادامه داد: هیچ کدام از صادرکنندگان ارز خود را در خارج از کشور نگه نمی‌دارند بلکه برای ادامه روند فعالیت‌های خود و به دلیل اینکه به سرمایه در گردش نیاز دارند، ارزهای حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردانند. اما چالش اساسی اینجاست که تحریم هستیم و این روند مکانیزم پیچیده‌ای دارد. 

نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: همه فعالان اقتصادی واقعی کشور براین باورند که ارز حاصل از صادرات باید به اقتصاد بازگردد که در حال حاضر نیز شاهد این اتفاق هستیم اما مشکل این است که ارز صادراتی را به سختی می‌توان به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند. ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود صرافی‌های بیشتری اجازه فعالیت در این حوزه را داشته باشند تا صادرکنندگان هم با چالش کمتری مواجه باشند. 

وی افزود: اولین و بزرگترین مشکل در تبادل ارزی این است که ارتباط با صرافی‌ها فراگیر نیست. این مشکلات با عملکرد صرافی ها نشات گرفته از تصمیمات اشتباه و رانت‌هایی است که در دولت قبلی بوده که امیدواریم در دولت سیزدهم تسهیل شود. 

به گفته این فعال بخش خصوصی، خوشبختانه خوش‌بینی نسبی درباره روند صادرات و واردات ایجاد شده که مقداری بار روانی منفی نیز کمتر شده است. در واقع جو مثبتی که ایجاد شده است، بازار را کمی آرام نگه می دارد که البته دلیل اصلی این امر نیز همسو بودن مجلس و دولت است. در گذشته تعارضی که بین دولت و مجلس وجود داشت، باعث کمرنگ شدن فعالیت های بخش خصوصی می شد اما این همسو بودن فارغ از اینکه تا چه اندازه موفقیت آمیز است ، نقطه امیدی ایجاد کرده که امیدواریم این روند ادامه دار باشد. 

 

تایید کلیات ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن به شرط تاهل در زمان تحویل

کلیات ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن به شرط تاهل در زمان تحویل واحد مسکونی، در جلسه شب گذشته شورای عالی مسکن مورد تایید قرار گرفت. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی با هدف تسهیل ازدواج مجردها به دنبال بررسی جزئی‌تر این طرح خواهد بود تا با بررسی جنبه‌های مختلف حقوقی، این مصوبه در نهایت بدون نقص وارد مرحله اجرایی شود.

 

بنابراین گزارش، از آنجایی که ثبت‌نام مجردها مشروط به متاهل بودن در زمان تحویل واحد مسکونی است به‌ زودی جزییات اجرای این قانون تهیه و برای موافقت نهایی به شورای عالی مسکن برده خواهد شد. تا زمان تصویب جزییات، اجرای این مصوبه قطعی نیست و امکان ثبت‌نام هم برای همه مجردها وجود ندارد.

 

یادآور می شود: پیشتر با تصویب هیات وزیران امکان ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۴۵ سال در طرح نهضت ملی مسکن فراهم شده بود.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲ میلیون و ۵۶۷ هزار تومان رسید

امروز (چهارشنبه ۲۶ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۴۶ درصد افت به ۱۲,۵۵۰,۰۰۰ ریال و انس جهانی طلا با ۰.۶۷ درصد افت به ۱,۸۵۰.۴۹ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۱۵ درصد رشد به ۱۲۵,۶۷۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۰۱ درصد افت به قیمت ۱۲۳,۴۷۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۷۸ درصد افت به قیمت ۶۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۸ درصد افت به قیمت ۳۷,۷۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۳ درصد رشد به قیمت ۲۳,۰۳۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۲۶ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۱۳ درصد افت به ۲۷۹,۹۳۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۳۱ درصد افت به ۳۱۹,۳۴۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۲۴ درصد رشد به ۳۷۹,۰۷۰ ریال رسید. بانک مرکزی امروز (چهارشنبه، ۲۶ آبان‌ماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی کشورها را اعلام کرد که بر این اساس نرخ ۲۷ ارز کاهش و قیمت ۹ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۱۰ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۳۹۹ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۶۰۰ ریال ارزش‌گذاری شد.  

 

برپایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۱۷۰ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۷۳۶ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۱۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۰۱ ریال، روپیه هند ۵۶۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۹۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۹۴۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۶۴۴ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۴ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۳۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۳۷۷ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۰۶ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۹۲ ریال، روبل روسیه ۵۷۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۷۰۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۶۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۹۶۱ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۷۹ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۸۱ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۸۶۳ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۷۲ ریال تعیین قیمت شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۷۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸ هزار و ۲۴۷ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۸۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۴۸۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۷۲۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۷۷ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۵۳ ریال، افغانی افغانستان ۴۴۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و سه ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۲۶۶ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۹ ریال قیمت خورد.

 

اوجی: همکاری تنگاتنگ ایران والجزایر در جی‌ئی‌سی‌اف و اوپک ادامه می‌یابد

وزیر نفت ضمن تبریک به نماینده الجزایر به‌عنوان دبیرکل جدید جی‌ئی‌سی‌اف گفت: الجزایر و ایران مانند همیشه به همکاری تنگاتنگ در جی‌ئی‌سی‌اف و اوپک ادامه می‌دهند. در پیام اوجی آمده است: تلاش‌های دیپلماتیک بسیار زیادی برای احراز پست دبیرکلی از سوی ایران صورت گرفت اما به‌دلیل اینکه ایران دو دوره (۴ سال) سمت دبیرکلی مجمع را در اختیار داشته است، شرایط بسیار دشوارتری را نسبت به دیگر رقبایی که تاکنون این پست را احراز نکرده بودند، داشتیم.  

فراموش نکنیم که مجمع صادرکنندگان گاز ۱۱ عضو دارد که تاکنون فقط دو عضو آن یعنی روسیه و ایران توانسته‌اند سمت دبیرکلی را به‌دست آورند.

الجزایر و ایران مانند همیشه به همکاری تنگاتنگ در جی‌ئی‌سی‌اف و اوپک ادامه خواهند داد؛ در این باره صحبت‌های سازنده‌ای هم با همتای الجزایری خود داشته‌ام و نتایج خوبی را از این همکاری متصورم.

 

مالیات خانه‌های لوکس ابلاغ شد

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران‌قیمت به شرح بند‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند:

۱- واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران‌قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل یکصد میلیارد ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و بیشتر به نرخ‌های زیر:

۱ـ۱- نسبت به مازاد یکصد میلیارد ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تا یکصدو پنجاه میلیارد ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال یک در هزار

۲ـ۱- نسبت به مازاد یکصد و پنجاه میلیارد ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تا دویست و پنجاه میلیارد ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال دو در هزار

۳ـ۱- نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیارد ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تا چهارصد میلیارد ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال سه در هزار

۴ـ۱- نسبت به مازاد چهارصد میلیارد ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تا ششصد میلیارد ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال چهار در هزار

۵ ـ۱- نسبت به مازاد ششصد میلیارد ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بالا پنج در هزار


بنا بر این گزارش اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و گران قیمت در قانون بودجه سال ۹۹ نیز وجود داشت، اما طبق آمار‌های رسمی سازمان امور مالیاتی، درآمد ناشی از این محل تاکنون صفر بوده است.

همچنین به گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی وزارت راه و شهرسازی باید اطلاعات مربوط به این خانه‌های لوکس را در اختیار این سازمان قرار دهد.

 

 

پایان پیام/50

نظر شما