شناسهٔ خبر: 50842867 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

اقتصاد دیگر تاب و توان تورم جدید ندارد/ حذف ارز4200 تومانی به نفع ثروتمندان

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: حذف ارز4200 تومانی، رانت جدیدی را توسط طبقه ثروتمند، حاکم و سرمایه دار جامعه ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حذف یا ادامه اعطای ارز دولتی به برخی کالاها همچنان یکی از مهم‌ترین نقاط مبهم اقتصاد ایران است. از یک سو برخی مسئولان آن را موجب فساد می‌دانند و بر این باورند که باید حذف شود. اما در سوی دیگر صاحب‌نظران اقتصادی حذف آن را در شرایط فعلی به ضرر اقتصاد می‌دانند.

در این ارتباط ایلیا جلادتی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه اختصاص ارز 4200 توسط دولت منجر به ایجاد رانت و فساد می‌شود، اظهار کرد: برخی از افراد یا موسسه‌ها ارز با این قیمت را از دولت دریافت کرده؛ اما به خرید کالاهای دیگر اختصاص می‌دهند. به این معنا که کالاهای غیراساسی با این منبع ارزی خریداری می‌شود. 

وی درباره تاثیرات ارز 4200 بر تورم و اقتصاد بیان کرد: حذف این قیمت از ارز، رانت جدیدی را توسط طبقه ثروتمند، حاکم و سرمایه‌دار جامعه ایجاد می‌کند چراکه منجر به ایجاد تورم بالا در جامعه می‌شود. در چنین شرایطی سرمایه افراد ثروتمند، چند برابر شده و قدرت خرید افراد طبقه متوسط یا ضعیف جامعه کمتر خواهد شد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه حذف ارز 4200 نیاز به یک بسته سیاستی دارد، گفت: دولت در گام اول نباید اقدام به حذف یکباره ارز 4200 کند، باید راهکار جایگزینی ارائه دهد که بعد از حذف این قیمت ارز، چگونه می‌خواهد به دو دهک پایین جامعه کمک کند. 

وی ادامه داد: اگر دولت در ابتدای زنجیره خلق ارزش اقدام به کمک یارانه‌ای یا اجرای سیاست حمایتی را انجام دهد، نتیجه مناسبی را در بر نخواهد داشت چراکه این یارانه تا بخواهد به انتهای زنجیر برسد، امکان دارد درگیر مفسدان یا رانت خواران شود. 

جلادتی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست حمایتی مناسبی را جایگزین ارز 4200 کند، گفت: به عنوان مثال دولت بن کارت یا کارت خرید کالا را در انتهای زنجیره ارزش در اختیار خانوارهایی با سطح درآمد پایین قرار دهد. 

حذف ارز 4200 به صورت پلکانی

این دانشجوی دانشگاه تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران تاب آوری تورم جدید را ندارد، گفت: دولت برای جلوگیری از افزایش تورم باید حتما ارز 4200 تومانی را به صورت پلکانی حذف کند تا پیش لرزه‌های تورمی کمتر و کنترل شده‌ای به جامعه و بازار وارد شود. 

وی با اشاره به نرخ‌های مختلف ارز در بازارها مطرح کرد: در حال حاضر نرخ‌های متفاوتی را برای کالاهای مختلف در جامعه شاهد هستیم. به عنوان مثال ارز 9 هزار تومانی،  دوازده هزار تومانی و 27 هزار تومانی در بازار موجود است.

جلادتی با بیان اینکه سیاست حذف ارز 4200 تومانی شبیه گرانی بنزین در آبان سال 98 است، گفت: سیاست‌های حذف طرح‌های حمایتی یا یارانه‌ای در گذشته نتایج خوبی را در پی نداشته است. 

این فعال دانشجویی در پاسخ به این پرسش که آیا جریانانی در کشور هستند که به خاطر حفط منفعت، اجازه حذف ارز 4200 هزار تومانی را ندهند، گفت: قطعا افرادی که موافق یا مخالف حذف ارز 4200 هستند، ذی نفع ارائه این نرخ از ارز در بازار هستند.

گفتنی است، ایسکانیوز پیشتر در این خصوص با فرهاد غفاری عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات  نیز گفت‌وگویی را انجام داده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما