شناسهٔ خبر: 50839127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تیترامشب؛

اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، ضرورتی برای اقتصاد کشور

­عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به لایحه و اجازه گرفتن از مجلس ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما "محسن زنگنه" عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با تیتر امشب با بیان اینکه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به لایحه و اجازه گرفتن از مجلس ندارد، گفت: برخلاف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بالابردن ارز ۸ میلیارد دلار تا سقف ۱۲ میلیارد دلار نیاز به اجازه مجلس دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: گمانه زنی‌ها درباره حذف یا اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، اثر تورمی خود را بر کالا‌های اساسی گذاشته است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7257332"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3279020/7257332?width=400&height=300"></script></div>


محسن زنگنه علت ارائه لایحه به مجلس در یکشنبه گذشته را همراه کردنِ مجلس در تصمیم گیری اقتصادی پیش رو مطرح کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7257333"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3279020/7257333?width=400&height=300"></script></div>


زنگنه گفت: تا یک ماه آینده، کشور معطل تصمیم گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7257334"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3279020/7257334?width=400&height=300"></script></div>


زنگنه با بیان اینکه هدف مجلس کمک به دولت است تا بتواند مسائل مالی را تا پایان سال کنترل کند گفت: اگر دولت بخواهد تصمیمی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد حتما شرایط جامعه و نگرانی‌های تورم را در نظر خواهد گرفت که البته امیدواریم اگر دولت تصمیم به حذ ف این ارز گرفت شیوه‌های مناسبی را بکار بگیرد که در آن عواقب تورمی مورد نظر باشد، زیرا ما در شرایط سختی هستیم و نرخ تورم ما هم اکنون بالا‌ی ۴۶ درصد است، در این شرایط افزایش تورم برای اقشار متوسط و دهک‌های پایین تبعات سنگینی خواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر خیلی از ایده‌ها و تصمیمات اقتصادی که در شرایط عادی می‌توان آن‌ها را انجام داد در این شرایط نیازمند دقت و حساسیت بیشتری است تا آسیب جدی وارد نکند البته مجلس نیز آمادگی کمک برای مدیریت اقتصادی و همراهی دولت را تاپایان سال دارد.
"مهدی طغیانی" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تمهیدات دولت برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون بار تورمی خواهد بود، گفت: به غیر از دارو و گندم، ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است از ۵ قلم کالا حذف شود.
طغیانی افزود: بر اساس بند "ب" بودجه امسال دولت می تواند ارز ترجیحی را در طول سال حذف کند و در مقابل صد هزار تومان به مقدار یارانه ها اضافه شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بوجه به دولت اجازه داد که در طول سال ۱۴۰۰، ارز ترجیحی را برای سایر کالا‌ها به غیر از دارو حذف کند و دولت تا پایان سال بر اساس قانون بودجه فرصت دارد که این مورد را انجام دهد.
مهدی طغیانی گفت: قانون بوجه به دولت اجازه داد که در طول سال ۱۴۰۰، ارز ترجیحی را برای سایر کالا‌ها به غیر از دارو حذف کند، یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو باقی می‌ماند و مابقی ارز ترجیحی که برای نهاده‌های دامی و آنچه در زنجیره تولید محصولات دامی به آن ارز تعلق می‌گیرد، حذف می‌شود.
او گفت:دولت تا پایان سال بر اساس قانون بودجه فرصت دارد که این را حذف کند و اگر تا پایان سال حذف نشود، عملا از قانون بودجه تخلف شده است.
طغیانی ادامه داد: غیر از دارو فقط ۵ کالا است که به آن‌ها در حال حاضر ارز تخصیص داده می‌شود که همه هم در بخش کشاورزی است؛ ۲ سال پیش که این سیاست اعمال شد، حدود ۲۵ قلم کالا بود، در طول سال ۹۸ و ۹۹، ۲۰ قلم آن حذف شد و الان فقط ۵ قلم کالای دیگر باقی‌مانده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7257335"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3279020/7257335?width=400&height=300"></script></div>


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست درست این است که یارانه را نه در مبدأ تولید، بلکه در مقصد مصرف باید توزیع کرد؛ اگر ما می‌خواهیم به مردم کم‌درآمد و محروم هم کمک کنیم باید یارانه‌ای را به آخر زنجیره بدهیم نه به اول زنجیره، اگر به اول زنجیره اختصاص بدهیم، در طول این زنجیره تا وقتی که بیاید و به دست مردم برسد، اثر آن یارانه از بین می‌رود؛ تمام این زنجیره بهره می‌برند و آخر این زنجیره که مردم باشند، بی‌بهره هستند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7257336"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3279020/7257336?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما