شناسهٔ خبر: 50828938 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بمباران مناطق مختلف يمن/ واکنش صعنا به جنايت جنگي ائتلاف سعودي

صاحب‌خبر -
بمباران مناطق مختلف يمن/ واکنش صعنا به جنايت جنگي ائتلاف سعودي
خبرگزاری آریا- جنگنده‌های ائتلاف سعودی در ادامه بمباران مناطق مختلف یمن 34 بار استان مأرب را هدف قرار دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، شبکه تلویزیونی المسیره یمن بامداد سه شنبه گزارش داد، جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی 20 بار شهرستان صرواح، هفت بار شهرستان الجوبه و هفت بار نیز شهرستان مدغل در استان مأرب را بمباران کردند.
بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ائتلاف سعودی همچنین چهار بار شهرستان حرض واقع در استان حجه و یک بار نیز شهرستان مقبنه واقع در استان تعز را هدف قرار دادند.
روز دوشنبه نیز جگنده‌های سعودی با بمباران شهرستان حیس استان الحدیده، سه غیرنظامی یمنی را کشتند و هفت تن دیگر را زخمی کردند.
همچنین نیرو‌های وابسته به ائتلاف سعودی مناطق مسکونی در استان بیضاء را هدف حملات موشکی و توپخانه خود قرار دادند.

حمله پهپادی یمن به خمیس مشیط در جنوب عربستان
ائتلاف سعودی با تأیید حمله پهپادی ارتش یمن به جنوب غرب عربستان سعودی، مدعی رهگیری و انهدام آن شد.
ائتلاف سعودی مدعی شده است که یک فروند پهپاد را که از سمت یمن به سوی خمیس مشیط در جنوب عربستان سعودی به پرواز درآمده بود، رهگیری و منهدم کرده است.
«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی ادعا کرد که این پهپاد بمب گذاری شده در مسیر شهر خمیس مشیط بود که ساقط شده است.
فرودگاه «ابها» و پایگاه هوایی «ملک خالد» در جنوب شرقی و جنوب غربی این شهر واقع شده‌اند و جنگنده‌های سعودی برای بمباران روزانه یمن به طور عمده از این دو پایگاه استفاده می‌کنند.
نیروهای یمنی تاکنون واکنشی نسبت به ادعای سخنگوی سعودی نشان ندادند.

عقب‌نشینی یک تیپ نظامی ائتلاف سعودی از «سقطری» یمن
منابع رسانه‌ای یمن از عقب‌نشینی نیروهای یک تیپ نظامی ائتلاف سعودی از «سقطری« یمن و بازگشت به عربستان خبر داد.
منابع رسانه‌ای یمن، دیروز (دوشنبه، 15 نوامبر) از عقب‌نشینی شماری از نیروهای ائتلاف سعودی از جزیره «سقطری» یمن خبر دادند.
جزیره سقطری یمن در شمال غرب اقیانوس هند و در دهانه خلیج عدن واقع شده و مشرف به آبراه تجاری مهم دریای سرخ است و در مجاورت قاره آفریقا و تنگه باب‌ المندب قرار دارد و همین مسأله اهمیت تجاری و نظامی فوق‌العاده‌ این منطقه را مضاعف کرده است.
سقطری طی توافقی میان امارات و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» به مدت 99 سال به ابوظبی اجاره داده شده و به همین دلیل نیروهای امارات نیز در این جزیره مستقر هستند. چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی از ایجاد پایگاه نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در این جزیره خبر دادند و اعلام کردند که هدف از این اقدام رصد کشتی‌هادر دریای مکران و تنگه باب المندب و شاخ آفریقاست.
به اعلام رسانه‌های یمنی، امروز، نیروهای تیپ 808 ائتلاف سعودی که از سال 2018 در سقطری مستقر بودند، عملا از این جزیره خارج و عقب‌نشینی کردند.
به نوشته پایگاه «الخبر الیمنی»، هنوز مقصد بعدی تیپ ارتش سعودی مشخص نشده است اما انتظار می رود که این نیروها به خاک عربستان بازگردند همان‌طور که اخیرا در اقدامی مشابه، تیپ نظامی ائتلاف سعودی مستقر در عدن به عربستان بازگشتند.
بر اساس این گزارش، روند عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از یمن به بهانه بازاستقرار در برخی مناطق دیگر به عنوان مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی کامل ریاض از یک جنگ فرسایشی چندین ساله در یمن ادامه دارد.

درگیری شدید سعودی- اماراتی در "شبوه"
همزمان با تداوم تحرکات طرف‌های یمنیِ تحت حمایت امارات برای سیطره به شبوه و تلاش برای بیرون راندن دولت محلیِ وفادار به سعودی، تنش‌ها در این استان نفت‌خیز یمن تشدید شده است.
به گزارش العالم، در سایه اختلافات میان طرف‌های مورد حمایت سعودی و امارات، درگیری‌ها در استان شبوه در جنوب شرقی یمن افزایش یافته است. طرف‌های مورد حمایت تحرکاتی را برای سرنگون کردن دولت محلی در این استان صورت می‌دهند که هدف از آن، به گفته ناظران، تلاش ابوظبی برای تصرف این استان نفت‌خیز و غنی از گاز است.
تنش‌ها در استان شبوه که از ماه‌ها پیش در جریان است اخیرا در سایه تداوم تحرکات طرف‌های مورد حمایت امارات و دعوت آنها از نیروهای قبیله‌ای و مردمی برای خیز علیه حزب "الاصلاح" تشدید شده است. حزب سلفی الاصلاح که از حمایت رژیم سعودی برخوردار است ضمن آماده‌باش امنیتی و نظامی در این استان، موج بازداشت عناصر رقیب از جمله افسران و سربازان وابسته به "شورای انتقالی جنوب" را کلید زده است.
درگیری‌ها در شبوه به مرحله‌ای رسیده که استاندار "هادی محمد بن عدیو" علنا بر خروج نیروهای اماراتی از تاسیسات نفتی "بلحاف" تأکید کرده و ابوظبی را مسئول تنش‌های اخیر خوانده و آن را متهم کرده است که از هزاران مزدور علیه دولت حمایت مالی می‌کند.
در سایه این تحولات، به نظر می‌رسد استان شبوه به میدان جدید تنش‌ها و درگیری‌ها تبدیل شده و ماهیت اهداف ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی و تلاش‌های آن برای مصادره ثروت‌های طبیعی یمن را برملا می‌سازد.

وزارت خارجه دولت صنعاء: اعدام 10 اسیر ارتش یمن جنایت جنگی است
وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن اعدام 10 اسیر ارتش یمن به دست شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در غرب یمن را جنایت جنگی و خلاف قوانین بین‌المللی توصیف کرد.
وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) امروز (دوشنبه) در واکنش به اعدام 10 اسیر ارتش یمن به دست شبه‌نظامیان دولت مستعفی و انداختن پیکر آن‌ها به دریا، بیانیه صادر کرد و این اقدام را جنایت جنگی دانست.
به نوشته خبرگزاری سبأنت، در این بیانیه آمده است این اقدام «شنیع» نقض واضح تمامی قوانین بین‌المللی و انسانی به خصوص توافق ژنو در خصوص رفتار با اسرای جنگی (1949) است که هرگونه شکنجه و رفتار غیر انسانی با اسرا را ممنوع کرده است.
وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن تأکید کرد: «ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی- اماراتی و مزدوران از ابتدای تجاوز در 26 مارس 2015 شنیع‌ترین جنایت‌ها را در حق اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی از جمله اعدام، شکنجه، مثله کردن، پوست کندن و زندانی کردن در بدترین شرایط را انجام داده است.»
این بیانیه همچنین از جامعه جهانی به خصوص شورای امنیت و شورای حقوق بشر و کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی و تمامی گروههای حقوق بشری میخواهد تا سکوت خود را شکسته و این جنایت را محکوم کنند.
کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن روز گذشته اعلام کرد که مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی 10 نفر از اسرای ارتش و کمیته های مردمی یمن را به ضرب گلوله به شهادت رسانده‌اند.
«عبدالقادر المرتضی» رئیس این کمیته نیز امروز در مصاحبه‌ای گفت که جنایت اعدام 10 زندانی توسط مزدوران ائتلاف سعودی دیروز شنبه انجام شد و پیکرهای این اسرا مثله شده و ویدئوهایی از آن منتشر شده که سند جنایت محسوب می‌شود.

واکنش صنعاء به اعدام 10 اسیر یمنی به‌دست مزدوران سعودی
رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن اعدام 10 اسیر یمنی در ساحل غربی این کشور را تاییدی بر اظهارات سرکرده القاعده در خصوص شراکت این گروه تروریستی با مزدوران سعودی دانست.
رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن از ارسال یادداشت اعتراضی به سازمان ملل در خصوص جنایت مزدوران ائتلاف سعودی در تیرباران 10 اسیر یمنی خبر داد.
«عبدالقادر المرتضی» در گفت‌وگو با المسیره گفت: جنایت اعدام 10 زندانی توسط مزدوران ائتلاف سعودی دیروز شنبه انجام شد و پیکرهای این اسرا مثله شده و ویدئوهایی از آن منتشر شده که سند جنایت محسوب می‌شود.
المرتضی گفت: این جنایت تنها یک روز پس از سخنان سرکرده القاعده در یمن صورت گرفت که تاکید کرد که القاعده شریک تجاوز ائتلاف سعودی در چندین جبهه یمن است و این جنایت موید اظهارات اوست.
وی افزود: اسرایی که از سوی مزدوران ائتلاف سعودی اعدام شدند پنج نفر آنها از اهالی استان الحدیده، چهار نفر از اهالی استان حجه و یکی هم از استان المحویت است.
رئیس کمیته ملی امور اسرای یمنی گفت: ما اطلاعات دقیقی از مجرمان و آمران این جنایت و برخی از افرادی که این جنایت را انجام دادند در اختیار داریم و همه جزئیات مربوط به این جنایت را در پرونده‌ای ویژه ثبت می‌کنیم.
المرتضی گفت: در این خصوص یک یادداشت اعتراضی و پرونده‌ای به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، سازمان ملل متحد، فرستاده سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ ارسال کردیم.
او تاکید کرد: این جنایت و تمامی جنایات با گذشت سالها خاموش نخواهد شد و ما در برابر آن و جنایات قبلی سکوت نخواهیم کرد و به دنبال مجازات این جنایتکاران خواهیم بود.
کمیته ملی اسرای دولت نجات ملی یمن عصر روز یکشنبه اعلام کرد که مزدوران ائتلاف سعودی 10 اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در ساحل غربی این کشور به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

اشغالگری جدید نیروهای انگلیسی در استان المهره یمن
منابع محلی در استان المهره یمن اعلام کردند نیروهای اشغالگر انگلیسی، امروز به صیادان در مناطق ساحلی "قشن" و "سیحوت" تعدی کرده و مانع از فعالیت آنها در مناطق صید ماهی شدند.
به گزارش العالم، روزنامه "26 سپتامبر"- وابسته به وزارت دفاع یمن- به نقل از "محمد الزبیری" وزیر شیلات اعلام کرد ناوهای جنگی مستقر در دریای عرب صیادان را از این منطقه بیرون راندند و نگذاشتند آنها به ماهیگیری ادامه دهند.
الزبیری گفت: "نیروهای انگلیسی مواضع صیادان را در سواحل قشن و شیحوت در استان المهره اشغال و از آنها برای استقرار یگان‌ها و تجهیزات نظامی‌شان استفاده کرده‌اند."
به گفته این مقام یمنی، نیروهای انگلیسی با کمک شبه‌نظامیان تحت حمایت ائتلاف متجاوز در این استان اقدام به حفر خندق‌هایی اطراف آن مواضع کرده‌اند.
الزبیری در ادامه از ملت یمن خواست از اهالی المهره در مواجهه با متجاوزان و اشغالگران انگلیسی مستقر در نوار ساحلی حمایت کنند.

توجیه ائتلاف سعودی برای خروج از الحدیده
سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی مدعی شد که استقرار مجدد نیروهای مشترک در ساحل غربی، تصمیم نظامی فرماندهان ائتلاف بوده است.
«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی ادعا کرد که «استقرار مجدد نیروهای مشترک در ساحل غربی، تصمیم نظامی سران ائتلاف است».
شبکه خبری الجزیره به نقل از المالکی گزارش داد که استقرار این نیروها در روز پنجشنبه گذشته، با دستور فرماندهان ائتلاف صورت گرفته است.
وی همچنین ادعا کرد، تصمیم استقرار مجدد با «راهبرد نظامی در یمن، همخوانی دارد».
این در حالی است که نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی، اخیرا به صورت ناگهانی از مناطق بسیاری در اطراف «الحدیده» (غرب یمن) مانند منطقه کیلومتر 16، «الصالح» در شمال شهر الحدیده، مجتمع صنعتی-تجاری «اخوان ثابت» و منطقه «المنظر» در جنوب الحدیده عقب‌نشینی کردند.
پس از خروج مزدوران ائتلاف، نیروهای صنعاء در مکان‌های خالی شده مستقر شدند و کنترل مسیر مستقیم میان الحدیده و صنعاء را در دست گرفتند.
نیروهای ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر «المخا» واقع در غرب استان تعز حرکت کردند. کارشناسان احتمال دادند که هدف از این عقب‌نشینی ناگهانی، کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در مأرب باشد.
منابع یمنی هم گفتند که عقب‌نشینی ائتلاف سعودی از سواحل غربی در پی نگرانی آمریکا و امارات از تحولات مأرب صورت گرفته است.
این منابع در این خصوص گفتند:‌ «ائتلاف پس از آنکه دانست آزادسازی ساحل غربی یک استراتژی پس از آزادسازی مأرب است، عقب‌نشینی کرد... نیروهای ائتلاف سعودی پیش از متحمل شدن شکستی سخت، هم‌اکنون در حال ساماندهی اوضاع خود در جنوب یمن هستند».
دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» هم در واکنش به این مسئله گفت که عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از الحدیده بدون هماهنگی و ائتلاف دولت مستعفی صورت گرفته است.
دولت هادی ادعا کرد که هرگونه پیشروی نیروهای صنعاء در مناطق تحت تسلط دولت مستعفی در الحدیده تحت هر شرایطی، نقض آشکار توافق استکهلم است و اتخاذ موضع شفاف بین‌المللی را می‌طلبد.

نظر شما