شناسهٔ خبر: 50820211 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

تبعات احداث سد ایلیسو ترکیه برای ایران

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: باید بدانیم که ایران همچنان در مورد سد ایلی‌سو واکنش جدی به عمل نیاورده است؛ این بی‌عملی می‌تواند باعث شود که برای ما مشکلات بسیاری به وجود بیاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، ابراهیم فراهانی با اشاره به احداث سد ایلی‌سو توسط ترکیه، اظهار داشت: ترکیه درباره آب‌هایی که از این کشور سرچشمه می‌گیرد، طرح‌هایی دارد؛ به خصوص دجله در سوریه و فرات در عراق که دجله در آخر به هورالعظیم می‌رسد.

وی افزود: این کشور چند سال قبل با طرح «گاپ» برای جمع‌آوری آب‌ها و استفاده از نیروی آب با زدن سد برای تولید انرژی پاک برق اقدام کرده است و بعد از تحولاتی که منجر به تضعیف دو دولت عراق و سوریه شد، ترکیه از این فرصت استفاده کرد و پیرو نبود دولت مرکزی قوی در بغداد و دمشق، توانست حق‌آبه این کشور‌ها را کم کرده و سوء‌استفاده کند.

این کارشناس مسائل اوراسیا اضافه کرد: با اشاره به برخی از اظهارات رئیس جمهور ترکیه، افزود: در چند سال گذشته، اردوغان این نکته را متذکر شده است که اگر شما نفت دارید، من هم آب دارم و وقتی شما نفت خود را صادر می‌کنید و پول می‌گیرید، شما هم باید برای دریافت حق‌آبه خود پول پرداخت کنید.

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط فعلی غرب آسیا، جنگ قرن ۲۱ را بعد از جنگ ترونی، جنگ بر سر آب می‌دانند، زیرا خاورمیانه (غرب آسیا) آب کمی دارد و با توجه به تحولات زیست محیطی اتفاق افتاده، بارش‌های کم و گرم شدن زمین، اثر آن بر قسمت‌های بیابانی بسیار زیاد است.

فراهانی در پایان تصریح کرد: در مورد ایران باید بدانیم که ایران همچنان در مورد این سد واکنش جدی به عمل نیاورده است؛ این بی‌عملی می‌تواند باعث شود که برای ما مشکلات بسیاری به وجود بیاید./میزان

نظر شما