نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصدی مسعود فیاضی بر کرسی وزارت آموزش و پرورش مخالفت کردند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه علنی روز سهشنبه مجلس شورای اسلامی،نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برنامه ها و صلاحیت «مسعود فیاضی»برای تصدی پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفت کردند.
از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه، ۱۱۵ نماینده به وی رای موافق دادند، ۱۴۰ نفر با وی مخالفت کردند و پنج نفر از نمایندگان هم به وی رای ممتنع دادند.
جزئیات جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 صبح به ریاست محمد باقر قالیباف با حضور ۱۹۳ نماینده آغاز شد. نمایندگان امروز برنامه ها و صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رابررسی خواهند کرد.
مسعود فیاضی هفته گذشته از سوی رییس جمهوری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. وی متولد ۱۳۵۴ و دارای مدرک مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران و استادیار گروه منطق فهم دین در پژوهشکده حکت و دین پژوهی است.
از جمله سوابق فیاضی میتوان به مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر مسوول مجلات رشد وزارت آموزش و پرورش، مسوول کلان بنیاد آی سی دی ال، رییس هیات مدیره انتشارات مدرسه و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.
امروز همچنین گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول (اعاده شده از شورای نگهبان)، طرح حمایت از مالکیت صنعتی و طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری امروز در صحن علنی بررسی میشود.
بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی و لایحه پروتکل اصلاحی بند(۵-۴-۱-۱۰) اساسنامه موسسه منطقهای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی هم در دستور کار امروز نمایندگان قرار دارد.
بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل هشتاد و پنجم(۸۵) قانون اساسی و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخصهای اقتصادی در دولتهای یازدهم و دوازدهم (در اجرای تبصره(۱)ماده (۴۵) آیین نامه داخلی مجلس) در دستور کار امروز نمایندگان اعلام شده است
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان وگزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص بررسی تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ از دیگر برنامه های نمایندگان در جلسه علنی امروز است.
گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت وگزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.
اظهارات رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور دولت سیزدهم در این جلسه برای دفاع از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صحن علنی حاضر شد.
غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیسجمهور، عباس هنرمند معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور و سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی، رئیس جمهور را همراهی کردند.
محمدباقر قالیباف در ابتدای نشست علنی گفت: در ابتدا لازم میدانم که رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) را به محضر حضرت بقیه الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شهید پرور ایران و همه شیعیان جهان تسلیت عرض کنم.
رئیس مجلس تاکید کرد: همچنین به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای رئیسی و هیات همراه عرض خیرمقدم دارم.
مخالفت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
رضا حاجیپور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه علنی صبح امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی صلاحیت و برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات، به ارایه گزارش این کمیسیون پرداخت و بیان کرد: مدرک کارشناسی ایشان مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری میباشد. علیرغم جامعیت، واقعگرایی و انسجام در برنامههای ایشان شاخصهای کمی و سنجشپذیر و زمانبندی شده در برنامههای ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.
وی در ادامه اظهار کرد: براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامههای ایشان با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامههای پیشنهادی ایشان با احکام فوقالذکر منطبق بوده و ۵۴ درصد همسو میباشد و ۱۰ درصد از احکام را در بر نمیگیرد. ایشان از جامعه بزرگ معلمان نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد.
حاجی پور، متن کامل گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را به شرح زیر قرائت کرد:
« هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام؛
مستند به ماده (۲۰۲ ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامههای ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساسترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعهای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریلگذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامههای اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.
با توجه به اهمیت مو ضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد:
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸ مورخ ۲۲/ ۸/ ۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ مورخ ۵/ ۶/ ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ ۲۶/ ۱۱/ ۱۳۹۰ ،۲/۲/ ۱۳۹۳ ،۱۶/ ۱۲/ ۱۳۹۴ و ۱۱/ ۴/ ۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می باشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش
۲- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیمگری و مدرسهمحوری
۳ -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوریهای نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت
۴- تقویت آموزشهای مهارتهای زندگی و شغلی برای دانشآموزان و آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با آمایش سرزمین
۵- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
۶- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی
۷- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان
۸- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیتهای پرورشی دانشآموزان
۹- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهرهوری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی
۱۰- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی
۱۱- ارتقاء جایگاه بینالمللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاریهای بینالمللی و مشارکت فعال، الهامبخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقهای حوزه تعلیم و تربیت
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامههای وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های کمی، سنجشپذیری و زمانبندی در برنامههای ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۰ درصد از احکام اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیتهای پژوهشی بویژه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشتهاند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار میرفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهشهای مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیتهای ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیت الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.»
اظهارات موافقان وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش
غضنفرآبادی: فیاضی توانمند است و میتواند تحول ایجاد کند
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در موافقت با مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی، اظهار داشت: هفته پیش جناب آقای دکتر مسعود فیاضی پس از ماهها بررسی و مقایسه با دیگر گزینه های ممتاز جمهوری اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی ریاست محترم جمهور ارائه شد.
وی افزود: بلادرنگ پس از این معرفی شبکههای معاند شروع به تخریب ایشان کردند و کسانی که به دنبال سند ۲۰۳۰ بوده و هستند، اختلاسگران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش و پرورش از جمله مخالفان بودند که شروع به تخریب کردند که در جبهه مقابل جمع زیادی از فرهنگیان و دلسوزان حمایت و موافقت خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند.
غضنفرآبادی ادامه داد: وزیری که برنامههای جدی خود را ارائه کرد و نشان داد که می تواند تحول گستردهای در بخش آموزش و پرورش صورت دهد، من نیز مانند سایر همکارانم زمانی که نام وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری تردید کردم اما با تحقیقاتی که انجام دادم و نیز جلسهای که روز گذشته در کمیسیون قضایی با ایشان داشتیم نه تنها این تردیدها برطرف شد، بلکه ایشان را نیرویی قابل و توانمند یافتم.
رئیس کمیسوین حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: یکی از موفقیتهای یک مدیر، فهم درست از مشکلات و توانمندیها و ظرفیت است که خوشبختانه توانمندی و تسلط و مسلط بودند بر مشکلات و موضوعات با ظرفیت های آموزش و پرورش را در ایشان یافتم.
وی عنوان کرد: سوابق اجرایی آقای فیاضی که ریاست جمهوری بیان کردند همچنین معلم آموزشی وپرورشی، مطالعه بر محتوای کتب درسی و فرایند محتوای درسی و سابقه مدیریتی در حوزه آموزش و پرورش از جمله ویژگیهای مثبت وی است.
این نماینده مجلس بیان کرد: به من ثابت شده که یک مدیر ناشناخته میتواند تحول آفرین باشد، مدیر آموزش و پرورش و یا وزیر آموزش و پرورش باید کسی باید باشد که فارغ از اینکه از بدنه مجموعه باشد یا نباشد باید، باور قلبی و تحولگرایی در آموزش و پرورش داشته باشد با اینکه ایشان از مدیران آموزش و پرورش است چرا می گوییم از مربیان خارجی استفاده کنیم؟ وزیر باید کسی باشد که از میان نظرات و ایده ها و دیدگاه های مختلف بتواند راهکار مناسبی را ارائه دهد که این شجاعت و استعداد را در آقای فیاضی دیدم.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات جامعه و گرفتاریهای موجود، دلسوزان و علاقمندان به نظام و مومنان متدین آن ملت ایران از آقای رئیسی درخواست کردند که وارد فضای انتخابات شوند و وی نهایتا پیروز انتخابات شد؛ آیا چنین فردی مدیر را انتخاب میکند که از توانمندی لازم برخوردار نیست؟ وی قطعاً وزیر را معرفی کند که دولت موفق باشد قطعاً میخواهد وزیری را معرفی کند که شجاعت تصمیم گیری داشته باشد که وی یکی از صفات برجسته فیاضی است.
غضنفرآبادی ادامه داد: فیاضی میتواند مسیر آموزش و پرورش را در مسیر تحول قرار دهد؛ رهبر معظم انقلاب همواره بر به کارگیری جوانان مومن انقلابی و جهادی در عرصههای جهادی تاکید کردند و امروز یک جوان مومن متدین و انقلابی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است.
وی، فکر روشن خلاقیت، ابتکار و شجاعت، خطرپذیری و برخورداری از امید را از ویژگیهای بارز مسعود فیاضی خواند و گفت: ما باید این دولت را کمک کنیم لذا به فیاضی رای مثبت خواهیم داد.
گودرزی: فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راهحل دارد
عباس گودرزی نماینده بروجرد در جلسه علنی صبح امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: زمانی که نامه رئیس جمهوری در مجلس برای معرفی آقای فیاضی قرائت شد تعدادی از همکاران به نشانه مخالفت دو – دو کردند. همان زمان از یکی از این همکاران پرسیدم که مگر فیاضی را دیدهاید و یا با او صحبت کردهاید که مخالفت میکنید؟ پاسخ منفی داد و بیان کرد که فیاضی از بدنه آموزش و پرورش نیست. به او گفتم که مگر ما نمایندگان از همان ابتدا وکیل مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام میدهیم. پس نه تایید و نه رد کن، بلکه اجازه بده فیاضی برنامههایش را توضیح دهد و حرفهایش را بشنو.
وی ادامه داد: در فضای مجازی عدهای سعی میکنند ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی آنقدر به اوضاع کشور تسلط دارد که با محاسبات دقیق تصمیمگیری کرده و وزیر انتخاب میکند.
در این هنگام تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبتهای گودرزی دو – دو میکردند، اشاره آنها این بخش از صحبتهای گودرزی بود که بیان داشت مگر ما از همان ابتدا وکلای مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام میدهیم.
در واکنش به دو - دو کردن نمایندگان، گودرزی گفت: نمایندگان سوء برداشت نکنند چون من قصد بیاحترامی نداشتم ممکن است ما قبل از نمایندگی فعالیتهایی انجام دادیم که به مراتب موثرتر از زمانی است که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مامور به خدمت بوده، او فردی مومن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راهحل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامهریز دارد.
گودرزی در پایان اظهار کرد: امروز شرایط عمومی کشور و منطقه و فضای مذاکرات ایجاب میکند که بیش از پیش وفاق و همدلی و انسجام و همبستگی با دولت انقلابی داشته باشیم پس به وزیر پیشنهادی اعتماد کنید.
اظهارات مخالفان وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش
مشکلات وزارتخانه را با جزوه فیاضی نمیتوان حل کرد
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با اشاره به مشکلات نظام آموزش و پرورش گفت: آیا با جزوه وزیر پیشنهادی میتوان این مشکلات را حل کرد؟
سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با برنامهها و صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: مجلس در جریان رأی اعتماد به وزرا کاملا همراهی کرد و بالاترین رأی تاریخ انقلاب را به وزرا داد.
وی افزود: مجلس شما را از خودش میداند، ما دلمان میسوزد و نمیخواهیم دشمنان خرده بگیرند و دولت را ناکارآمد معرفی کنند، اما شما در معرفی وزیر نه با مجلس مشورت کردید و نه با مجموعه خودتان.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه با این روش مشکلات کشور افزایش پیدا میکند، خاطرنشان کرد: ما دو میلیون نفر معلم و فرهنگی داریم، روزگاری از آموزش و پرورش وزیر و رئیس جمهور بیرون میآمد و امروز هم آموزش و پرورش نیروهای متخصص و علمی بسیاری دارد، ما میخواهیم آدم مقتدری را برای این وزارتخانه معرفی کنید.
دلخوش با بیان اینکه آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از 40 سال این طور وزیر برای آن معرفی شود، گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما نیست؛ در حال حاضر آموزش و پرورش 25 تا 30 درصد کسری بودجه دارد و بازنشستگان هم دچار مشکل هستند. آیا با جزوه (برنامه پیشنهادی وزیر) میتوان این مشکلات را حل کرد؟/ ایرنا وفارس