به گزارش ایکنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از ساعت 8 صبح امروز، سهشنبه 25 آبان، به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی؛ رئیسجمهور و هیئت همراه آغاز شد.
رئیس مجلس در آغاز جلسه، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)، حضور رئیسجمهور و همراهان در صحن علنی را خیرمقدم گفت.
در ادامه طبق آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رضا حاجیپور؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون اصلی، گزارش این کمیسیون را درباره وزیر پیشنهادی قرائت کرد.
در بخش از گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آمده که طبق بررسیها اصالت مدرک کارشناسی فیاضی تأیید میشود ولی وزیر پیشنهادی فاقد مدرک دکتری است.
اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا، مخالفت خود را با تصدی این پست از سوی فیاضی اعلام کردند.
متن کامل گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به شرح ذیل است:
هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام؛
مستند به ماده (202) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
علیرضا منادی سفیدان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (630 مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بهکار و همچنین حساسترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آیندهسازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعهای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول میباشند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تأکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریلگذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامههای اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.
با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی کرد که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم میشود:
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
با توجه به نامه شماره 202778 مورخ 22/8/1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصیلی آقای مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تأیید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه، به استناد مصوبه 503 مورخ 5/6/1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنایت به مفاد صورتجلسات مورخ 26/11/1390 ،2/2/1393 ،16/12/1394 و 11/4/1397 کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری میباشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
1- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش
2- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیمگری و مدرسهمحوری
3 -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوریهای نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت
4- تقویت آموزشهای مهارتهای زندگی و شغلی برای دانشآموزان و آموزشهای فنی و حرفهای متناسب با آمایش سرزمین
5- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
6- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی
7- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان
8- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیتهای پرورشی دانشآموزان
9- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهرهوری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی
10- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی
11- ارتقاء جایگاه بینالمللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاریهای بینالمللی و مشارکت فعال، الهامبخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقهای حوزه تعلیم و تربیت
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
علی رغم جامعیت، واقعگرایی و انسجامی که در برنامههای وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخصهای کمی، سنجشپذیری و زمانبندی در برنامههای ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 36 درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و 54 درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 10 درصد از احکام اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیتهای پژوهشی به ویژه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی میباشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویتدار و آسیبها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش اشاره داشتهاند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام کردند اما انتظار میرفت با توجه به سابقه مسئولیت در مرکز پژوهشهای مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه کنند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام کردند ولی کارنامه عملی اطمینانبخشی در سابقه فعالیتهای ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون:
ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت کرد.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور به دفاع از برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و بعد از نطق موافق و مخالفان و دفاعیه گزینه پیشنهادی، رأیگیری انجام شد که براساس آن، فیاضی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
انتهای پیام