هدی هاشمی
خبرنگار
چند روزی میشود که نام مسعود فیاضی بهعنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شده است. وزیری که اگر بتواند رأی اعتماد مجلسیها را کسب کند، عهدهدار پرمسألهترین وزارتخانه دولت خواهد شد. در دو ماه گذشته هم گزینههای مختلفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، اما در نهایت این فیاضی بود که از سوی رئیس جمهوری به مجلس معرفی شد. اگر فیاضی موفق به اخذ رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شود، شانزدهمین وزیری خواهد بود که در جمهوری اسلامی ایران بر صندلی چالش برانگیز این وزارتخانه تکیه خواهد زد.
به گزارش «ایران»، درست از همان روزی که اسم «فیاضی» بر سر زبانها افتاد تا به امروز بحثهای مختلف در جمع معلمان، نمایندگان مجلس و وزرا و مدیران سابق آموزش و پرورش مطرح شد. موافقان میگویند که او در عرصههای گوناگون نهاد تعلیم و تربیت از صف تا ستاد و از مدارس تا وزارتخانه حضور داشته است. با دغدغههای معیشتی جامعه فرهنگیان آشناست. همچنین با توجه به مشکلات متراکم مدارس و آموزش و پرورش، از کمبود معلم و کتابهای درسی گرفته تا نابسامانیهای آموزش حضوری و مجازی و تأخیر طولانی در عدم پرداخت حقالتدریسها و رتبهبندی و بودجه سال آینده و نظایر آن ضروری است که هرچه سریعتر وزیر آموزش و پرورش منصوب شود. در سوی دیگر ماجرا این مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند، آنها بر این باورند که فیاضی سابقه مدیریتی در آموزش و پرورش ندارد. بدنه آموزش و پرورش را نمیشناسد و نمیتواند برنامه هایش را در آموزش و پرورشی که پر از بحران است پیاده کند. البته نظر کمیسیون آموزش مجلس هم دیروز اعلام شد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: «نمایندگان به برنامههای مسعود فیاضی رأی ندادهاند.»
موافقان چه میگویند؟
در میان نقدهایی که به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وارد شده است، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان کشور بر این باورند که باید به او فرصت کار داد. عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، درباره این انتخاب بر این باور است: «فیاضی برای آموزش و پرورش فکر، ایده و حرف دارد و میتواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند. واقعیت این است که یکسری مسائل عمده در آموزش و پرورش وجود دارد که باید در اینها تحول اساسی رخ بدهد.»
مهرداد ویسکرمی به ایرنا اظهار کرد:«برخیها تصور غلطی از وزیر آموزش و پرورش دارند و فکر میکنند کسی آموزش و پرورش را میشناسد که به عنوان مثال ۴۰ سال در آموزش و پرورش تدریس کرده باشد که البته این یک بخش قضیه است. شما اگر به علم روز مجهز نباشید، سیستم آموزش و پرورش دنیا را نشناسید و علم جدید دنیا را کسب نکرده باشید، با ۲۰ سال مدیرکل آموزش و پرورش بودن در یک استان چه تجربه جدیدی کسب میکنید.»
او با اشاره به چالشهای آموزش و پرورش اظهار کرد: «ما هم در حیطه متون درسی و تطبیق با سند تحول بنیادین و هم در اجرای سند تحول مشکل اساسی داریم و هم در نیروی انسانی مشکل داریم. علاوه بر این 60 درصد معلمانی که جذب شدهاند رشتههای تحصیلی آنها تناسبی با آموزش و پرورش ندارد و یا دروس نامرتبط با رشته تحصیلی خود را تدریس میکنند.»
رتبهبندی باید اجرا شود
در همین مدت کوتاهی که نام فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شد او بارها به منتقدانش پاسخ داد و از برنامههای پیشنهادیش برای معلمان و دانشآموزان گفت. فیاضی به چالشهای دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبهبندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر میکرد. البته کوچکترین مسأله در این وزارتخانه، بزرگترین مسأله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار میرود، بنابراین مسائلش نیز کلان است. لازم است در عین اینکه نگاه کوتاهمدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.»
او درباره اعتبار رتبهبندی معلمان هم تأکید کرد: «طرح رتبهبندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا میتواند سرمایهگذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانهترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیتهای معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تأمین شود زیرا سرمایهگذاری برای آینده است.» فیاضی با بیان اینکه در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان، گفت: «اختیارات را به مدرسه میدهیم و نظارت را دنبال میکنیم. به جای تصدیگری، تنظیمگری مورد توجه ماست.»
معلمان چه میخواهند؟
همچنین برخی از معلمان نیز در گفت و گو با «ایران» درخصوص مطالبات این قشر از جامعه اظهار داشتند: ما انتظار داریم توجه به معیشت و ارتقای منزلت اجتماعی معلمان و همچنین اجرای طرح رتبه بندی در اولویتهای اصلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باشد. البته در این زمینه نیاز است از سوی نمایندگان مجلس نیز همراهی و حمایتهای لازم از قشر فرهنگیان انجام گیرد. آنها میافزایند: یکی دیگر از مطالباتی که برای جامعه فرهنگیان از اهمیت بالایی برخوردار است بحث ارتقای خدمات رفاهی و درمانی است. معلمان انتظار دارند وزیر جدید آموزش و پرورش با اختصاص بودجه ای مناسب سطح کیفیت خدمات درمانی را برای فرهنگیان شاغل و خانواده هایشان ارتقا یابد.
این گروه از معلمان در ادامه می گویند: پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 99 از دیگر مطالباتی است که تا کنون پرداخت نشده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می خواهیم که این مسأله را پیگیری و در دستور کار خود قرار دهند.
این گروه همچنین می افزایند: انتظار معلمان این است که نظام آموزش و پرورش روی ریل کارآمدی قرار بگیرد. هماکنون همه کارشناسان، فعالان صنفی و مسئولان کشوری بر این باورند که آموزش و پرورش کارآمد نیست. ما از وزیر آینده میخواهیم جایگاه حرفهای معلمان را برگرداند. معلم به عنوان محور اصلی آموزش و پرورش قرار گیرد.موضوع جذب، نگهداری و ارتقای معلمان بسیار مهم است. ابتداییترین نیاز معلمان هم معیشت آنهاست. معلمان مطالبات بحقی دارند، عدالت در پرداختها یکی از مواردی بوده که تحقق پیدا نکرده است. با این همه فوریترین مطالبه معلمان معیشت آنهاست و طولانیترین بحث هم کارآمدی آموزش وپرورش است.
مسعود فیاضی کیست؟
مسعود فیاضی متولد بهمن ماه ۱۳۵۴ در تهران است. او تحصیلات خود را در شهر تهران آغاز کرده و در سال ۱۳۷۳ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته عمران شده است. وی ۷ سال معلم و مدیر امور پرورشی و فرهنگی در مدارس متوسطه دوم بوده است. فیاضی از سال دوم دانشگاه، دروس حوزوی را نیز آغاز کرده و ۹ سال دوره سطح و ۱۵ سال دوره خارج را طی کرده است. در سال ۱۳۹۶ از طریق کمیسیون نخبگان بدون مدرک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پس از قبولی در آزمون جامع و دفاع از رساله دکترا، با درجه استادیاری و در رشته فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه روششناسی و منطق فهم دین شده است. او اکنون در دانشگاه و حوزه تدریس میکند.
∎
خبرنگار
چند روزی میشود که نام مسعود فیاضی بهعنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شده است. وزیری که اگر بتواند رأی اعتماد مجلسیها را کسب کند، عهدهدار پرمسألهترین وزارتخانه دولت خواهد شد. در دو ماه گذشته هم گزینههای مختلفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، اما در نهایت این فیاضی بود که از سوی رئیس جمهوری به مجلس معرفی شد. اگر فیاضی موفق به اخذ رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شود، شانزدهمین وزیری خواهد بود که در جمهوری اسلامی ایران بر صندلی چالش برانگیز این وزارتخانه تکیه خواهد زد.
به گزارش «ایران»، درست از همان روزی که اسم «فیاضی» بر سر زبانها افتاد تا به امروز بحثهای مختلف در جمع معلمان، نمایندگان مجلس و وزرا و مدیران سابق آموزش و پرورش مطرح شد. موافقان میگویند که او در عرصههای گوناگون نهاد تعلیم و تربیت از صف تا ستاد و از مدارس تا وزارتخانه حضور داشته است. با دغدغههای معیشتی جامعه فرهنگیان آشناست. همچنین با توجه به مشکلات متراکم مدارس و آموزش و پرورش، از کمبود معلم و کتابهای درسی گرفته تا نابسامانیهای آموزش حضوری و مجازی و تأخیر طولانی در عدم پرداخت حقالتدریسها و رتبهبندی و بودجه سال آینده و نظایر آن ضروری است که هرچه سریعتر وزیر آموزش و پرورش منصوب شود. در سوی دیگر ماجرا این مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند، آنها بر این باورند که فیاضی سابقه مدیریتی در آموزش و پرورش ندارد. بدنه آموزش و پرورش را نمیشناسد و نمیتواند برنامه هایش را در آموزش و پرورشی که پر از بحران است پیاده کند. البته نظر کمیسیون آموزش مجلس هم دیروز اعلام شد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: «نمایندگان به برنامههای مسعود فیاضی رأی ندادهاند.»
موافقان چه میگویند؟
در میان نقدهایی که به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وارد شده است، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان کشور بر این باورند که باید به او فرصت کار داد. عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، درباره این انتخاب بر این باور است: «فیاضی برای آموزش و پرورش فکر، ایده و حرف دارد و میتواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند. واقعیت این است که یکسری مسائل عمده در آموزش و پرورش وجود دارد که باید در اینها تحول اساسی رخ بدهد.»
مهرداد ویسکرمی به ایرنا اظهار کرد:«برخیها تصور غلطی از وزیر آموزش و پرورش دارند و فکر میکنند کسی آموزش و پرورش را میشناسد که به عنوان مثال ۴۰ سال در آموزش و پرورش تدریس کرده باشد که البته این یک بخش قضیه است. شما اگر به علم روز مجهز نباشید، سیستم آموزش و پرورش دنیا را نشناسید و علم جدید دنیا را کسب نکرده باشید، با ۲۰ سال مدیرکل آموزش و پرورش بودن در یک استان چه تجربه جدیدی کسب میکنید.»
او با اشاره به چالشهای آموزش و پرورش اظهار کرد: «ما هم در حیطه متون درسی و تطبیق با سند تحول بنیادین و هم در اجرای سند تحول مشکل اساسی داریم و هم در نیروی انسانی مشکل داریم. علاوه بر این 60 درصد معلمانی که جذب شدهاند رشتههای تحصیلی آنها تناسبی با آموزش و پرورش ندارد و یا دروس نامرتبط با رشته تحصیلی خود را تدریس میکنند.»
رتبهبندی باید اجرا شود
در همین مدت کوتاهی که نام فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شد او بارها به منتقدانش پاسخ داد و از برنامههای پیشنهادیش برای معلمان و دانشآموزان گفت. فیاضی به چالشهای دستگاه تعلیم و تربیت اعم از معیشت معلمان، رتبهبندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر میکرد. البته کوچکترین مسأله در این وزارتخانه، بزرگترین مسأله است، زیرا حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش و گویی خودش یک دولت به شمار میرود، بنابراین مسائلش نیز کلان است. لازم است در عین اینکه نگاه کوتاهمدتی به آموزش و پرورش داریم، نگاه و تصویر بزرگی از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز داشته باشیم.»
او درباره اعتبار رتبهبندی معلمان هم تأکید کرد: «طرح رتبهبندی معلمان باید با هر راه و روشی که هست، اجرایی شود، زیرا میتواند سرمایهگذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و از این حیث نیازمند توجه اساسی است. این عادلانهترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیتهای معلمان انجام و اگر درست عملیاتی شود، کار بزرگی خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده تأمین شود زیرا سرمایهگذاری برای آینده است.» فیاضی با بیان اینکه در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان، گفت: «اختیارات را به مدرسه میدهیم و نظارت را دنبال میکنیم. به جای تصدیگری، تنظیمگری مورد توجه ماست.»
معلمان چه میخواهند؟
همچنین برخی از معلمان نیز در گفت و گو با «ایران» درخصوص مطالبات این قشر از جامعه اظهار داشتند: ما انتظار داریم توجه به معیشت و ارتقای منزلت اجتماعی معلمان و همچنین اجرای طرح رتبه بندی در اولویتهای اصلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باشد. البته در این زمینه نیاز است از سوی نمایندگان مجلس نیز همراهی و حمایتهای لازم از قشر فرهنگیان انجام گیرد. آنها میافزایند: یکی دیگر از مطالباتی که برای جامعه فرهنگیان از اهمیت بالایی برخوردار است بحث ارتقای خدمات رفاهی و درمانی است. معلمان انتظار دارند وزیر جدید آموزش و پرورش با اختصاص بودجه ای مناسب سطح کیفیت خدمات درمانی را برای فرهنگیان شاغل و خانواده هایشان ارتقا یابد.
این گروه از معلمان در ادامه می گویند: پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 99 از دیگر مطالباتی است که تا کنون پرداخت نشده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می خواهیم که این مسأله را پیگیری و در دستور کار خود قرار دهند.
این گروه همچنین می افزایند: انتظار معلمان این است که نظام آموزش و پرورش روی ریل کارآمدی قرار بگیرد. هماکنون همه کارشناسان، فعالان صنفی و مسئولان کشوری بر این باورند که آموزش و پرورش کارآمد نیست. ما از وزیر آینده میخواهیم جایگاه حرفهای معلمان را برگرداند. معلم به عنوان محور اصلی آموزش و پرورش قرار گیرد.موضوع جذب، نگهداری و ارتقای معلمان بسیار مهم است. ابتداییترین نیاز معلمان هم معیشت آنهاست. معلمان مطالبات بحقی دارند، عدالت در پرداختها یکی از مواردی بوده که تحقق پیدا نکرده است. با این همه فوریترین مطالبه معلمان معیشت آنهاست و طولانیترین بحث هم کارآمدی آموزش وپرورش است.
مسعود فیاضی کیست؟
مسعود فیاضی متولد بهمن ماه ۱۳۵۴ در تهران است. او تحصیلات خود را در شهر تهران آغاز کرده و در سال ۱۳۷۳ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته عمران شده است. وی ۷ سال معلم و مدیر امور پرورشی و فرهنگی در مدارس متوسطه دوم بوده است. فیاضی از سال دوم دانشگاه، دروس حوزوی را نیز آغاز کرده و ۹ سال دوره سطح و ۱۵ سال دوره خارج را طی کرده است. در سال ۱۳۹۶ از طریق کمیسیون نخبگان بدون مدرک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پس از قبولی در آزمون جامع و دفاع از رساله دکترا، با درجه استادیاری و در رشته فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه روششناسی و منطق فهم دین شده است. او اکنون در دانشگاه و حوزه تدریس میکند.
نظر شما