شناسهٔ خبر: 50814908 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تلاش روسیه و ترکیه برای حذف ایران از بازار سوریه

اشاره: ایران سال هاست که در سوریه فعالیت تجاری و اقتصادی داشته و در جریان مقابله با داعش نقش مهمی در از بین بردن این گروه تروریستی ایفا کرده است. با این وجود به تدریج دولت سوریه به کشورهای عربی و ترکیه که پیش از این سوریه را طرد کرده بودند در حرکت است. اکنون سوریه بعد از سال‌ها جنگ در حال بازسازی کشور به ویژه بازسازی شهر حلب است. در این ارتباط سوریه به جای اینکه با ایران قرارداد بازسازی ببندد با ترکیه قرارداد ساختمان‌سازی منعقد کرده است. همچنین مهمتر اینکه روسیه قرارداد 50 ساله تبادل انرژی و دیگر کالاها را با سوریه امضا کرده است. اما ایران به دلیل تحریم‌ها قادر به صادرات مصالح ساختمانی، فولاد، خودرو و ... به طور مستقیم به سوریه نیست. شرایط تحریم باعث شده تا دلالان منطقه به ویژه ترکیه پا به میدان بگذارند و با کسب سودهای هنگفت کالاهای ایرانی را وارد سوریه ‌کنند. متاسفانه اکنون در بازار سوریه سر ایران بی‌کلاه مانده زیرا به گفته کارشناسان سهم تجارت ایران با سوریه تنها 3 درصد است! جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

سوریه به صورت مستقیم از ایران فولاد نمی‌خرد!
سید رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید که تولیدکنندگان ایرانی ناچار هستند که فولاد خود را با تخفیف زیاد به تجار ترکیه بفروشند و سپس تجار ترکیه، فولاد ایران را با حاشیه سود قابل‌توجه به سوریه صادر می‌کنند. حکمرانان دمشق حالا پس از جنگ به فکر بازسازی زیرساخت‌های سوریه افتاده‌اند و درست در شرایطی که انتظار می‌رفت ایران سهم گسترده‌ای در بازسازی شهرهای سوریه و ساختمان‌سازی در این کشور داشته باشد، در عوض ترکیه یکه‌تاز بازار مسکن و شهرسازی این کشور شده است. خبرگزاری دانشجو به نقل از الجزیره، نوشته که هدف اصلی دولت ترکیه در دست گرفتن فرآیند بازسازی شهر حلب به‌طور کامل است و دولت ترکیه طرحی جامع برای بازسازی سه مرحله‌ای حلب آماده کرده که از ساختمان‌سازی و زیرساخت شبکه آب و برق این استان شروع‌شده و با تأمین خدمات شهری ادامه دارد. در این میان سهم ایران از صادرات مصالح ساختمانی ازجمله سیمان و فولاد به سوریه ناچیز است و جالب است که بدانید سوریه حالا باواسطه از ایران فولاد می‌خرد. سید رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به اقتصاد آنلاین می‌گوید: متأسفانه ایران در بازار مصالح ساختمانی سوریه نقش چندانی ندارد و این کشور کمتر حاضر می‌شود که به صورت مستقیم از ایران فولاد بخرد. به همین علت صادرکنندگان ایرانی ناچار هستند فولاد خود را با تخفیف زیاد به ترکیه بفروشند و ترکیه فولاد ایران را به سوریه صادر می‌کند. او ادامه می‌دهد: تا چندی پیش تجار ترک هر تن فولاد صادراتی ایران را با قیمت 580 دلار خریداری کرده و با سود حدود 170 دلاری به ازای هر تن، آن را به سوریه صادر می‌کردند.

قراردادهای گسترده انرژی بین روسیه و سوریه
در حال حاضر ترکیه و سپس چین و امارات بیش‌ترین سهم را از بازار سوریه به خود اختصاص داده‌اند و روسیه موفق شده است سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در حوزه نفت و گاز سوریه انجام دهد. الجزیره نوشته که برخی قرارداد‌های اخیر روسیه با سوریه به‌ ویژه در زمینه نفت و گاز نشان از عزم جدی مسکو برای در اختیار گرفتن فرمان بازسازی سوریه دارد. روس‌ها در ژانویه ۲۰۱۸ توافق انحصار حق برداشت از منابع نفتی و گازی سوریه را با این کشور امضا کردند. فوریه ۲۰۱۸ نیز دو کشور توافقی ۵۰ ساله برای سرمایه‌گذاری روسیه در معادن فسفات تدمر شامل استخراج و تولید منعقد کردند. همچنین استخراج فسفات معادن اطراف حمص نیز در قراردادی به روسیه واگذارشده است. در اکتبر ۲۰۱۸ هم تفاهمی در زمینه بالا بردن کیفیت تأسیسات تولید نفت سوریه امضا شد. مسکو مارس ۲۰۱۸ قراردادی برای پروژه تولید برق در حمص، مسیر ریلی اتصال فرودگاه بین‌المللی دمشق به مرکز شهر و ایجاد تعدادی کارخانه صنعتی با دمشق منعقد کرد. وزیر انرژی روسیه نیز از تدوین نقشه راهی بین روسیه و سوریه برای بازسازی و توسعه میدان‌های نفتی سوریه خبر داد.

سهم ایران از بازار سوریه؛ فقط 3 درصد
در این میان سهم ایران از اقتصاد سوریه فقط حدود سه درصد است و در ساخت‌وساز و بازار مصالح ساختمانی این کشور هم تقریباً هیچ سهمی ندارد. فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سهم اندک ایران در اقتصاد سوریه به فارس گفته است: سهم ایران از بازار سوریه فقط سه درصد است و بر اساس آمارهای رسمی در چهارماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ هزار تن کالا به‌ ارزش ۶۶ میلیون دلار از جمهوری ایران به ‌کشور سوریه صادرشده است. این در حالی است که کشورهای ترکیه با ۳۸ درصد، چین ۲۰ درصد، مصر ۷ درصد، روسیه ۴ درصد و هند و لبنان با اندکی بیش از ۳ درصد در رتبه ‌اول تا ششم کشورهای صادرکننده به‌ سوریه قرار دارند.

صادرات خودرو ایرانی به سوریه ممنوع
سایت اتاق بازرگانی تهران نوشت: دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی را لغو کرده است. این تصمیم در حالی از سوی دولت سوریه اتخاذشده که از سال‌های گذشته، ایران‌خودرو کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در این کشور احداث کرد. در حالی افزایش صادرات خودرو یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت در دولت سیزدهم اعلام‌شده‌ که سوریه به عنوان یکی از کشورهای همسو با دولت ایران، واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرده است. بررسی‌های روابط عمومی اتاق تهران نشان می‌دهد که مجوز واردات خودرو ساخت ایران از سوی دولت سوریه، طی دست‌کم یک سال ونیم اخیر لغو شده است و هیچ خودرو تولید داخل به این کشور اجازه ورود به این کشور را ندارد. این بررسی نشان می‌دهد که تدوین و اعمال برخی استانداردهای سخت‌گیرانه از سوی دولت سوریه، ازجمله دلایل ممنوعیت واردات خودرو و قطعات از ایران بوده است، درحالی‌که دولت سوریه تعرفه واردات خودرو از ایران را نیز افزایش داده است. عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با تأیید ممنوعیت واردات خودرو و قطعات خودرو ساخت ایران از سوی سوریه، این تصمیم را تنها شامل خودروهای ایرانی ندانست و عنوان کرد که این ممنوعیت برای تولیدات سایر کشورها نیز اعمال‌شده است. به گفته محمدرضا نجفی منش، دولت سوریه در حالی مجوز واردات خودرو از ایران به همراه دیگر کشورها را صادر کرده است که نبود ارز کافی و نگرانی از جهش نرخ ارز در این کشور، دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم عنوان‌شده است. وی با اعلام اینکه ایران از سال‌های گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرد، یادآور شد که از سال گذشته، مذاکرات میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغازشده است و ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم گیران این کشور را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از ایران در این کشور، اجازه واردات به تولیدات ایرانی داده شود. به گفته نجفی منش، مذاکره‌کنندگان ایرانی همچنین راهکارهایی برای عدم نیاز به نقل‌قول ارز جهت واردات خودرو از ایران را به مقامات دولت سوریه ارائه داده‌اند و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات ایران، ازجمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از ایران است. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، ممنوعیت واردات خودرو ساخت ایران به سوریه در حالی طی بیش از یک سال گذشته برقرارشده است که خودروسازان ایرانی به دنبال ورود به دیگر بازارهای منطقه ازجمله ارمنستان هستند و حتی بازار جمهوری آذربایجان را نیز در دستور کار قرارداده‌اند.

نظر شما