شناسهٔ خبر: 50814549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصررسانه | لینک خبر

برند «دوو» چگونه در ایران ریشه دار شد؟

سناریو جدید مافیای واردات برای تخریب تولید ملی

صاحب‌خبر - یک مقام مسئول گفت: برند دوو به دلیل اینکه در ایران بومی‌سازی شده و دانش فنی و زنجیره ارزش آن در کشور ریشه پیدا کرده، نتوانسته مانند دیگر برندهای کره‌ای بازار ایران را در ایام تحریم ترک کند. محمد حسین فهیمی، مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران گفت: طی چهار سال گذشته با توجه به تشدید تحریم‌ها و عدم ارتباط با کشورهای دیگر در زمینه تامین، تولید شرایط خاصی را تجربه کرده و شاید تاثیرگذارترین اتفاق در اوایل سال ۹۷ و زمانی رخ داد که با تشدید تحریم‌ها، رئیس جمهور قبلی آمریکا از برجام خارج شد. وی افزود: خوشبختانه با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در صنعت لوازم خانگی، زیرساخت‌هایی فراهم شد که بر مبنای آن، فرصت خوبی برای گروه انتخاب در حوزه لوازم خانگی پیش آمد و این گروه توانست نهایت بهره‌مندی را از آن داشته باشد؛ از این رو در دو سه سال گذشته رشد خوبی در آمار و ارقام تولیدات مان داشته‌ایم و سهم مان از بازار افزایش یافته است. مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک درباره حضور شرکت انتخاب الکترونیک در بازار سرمایه گفت: بحث ملی کردن برند‌های داخلی و عمق و گسترش شرکت‌ها از اواخر سال ۹۸ مطرح شد. در اوایل سال ۹۹ در جلسات متعدد وزارت صمت با توجه به حمایتی که حاکمیت انجام داد، بحث ورود شرکت به بازار سرمایه مطرح شد. وی افزود: هلدینگ انتخاب الکترونیک آرمان مشتمل بر ۱۲ شرکت از قطعه‌سازی، فروش، خدمات پس از فروش و لجستیک را در بر می‌گرفت و تمام اطلاعات هلدینگ انتخاب از ابتدای سال ۲۰۲۱ در سایت کدال سازمان بورس بارگذاری شده است. فهیمی با بیان اینکه در زمینه اشتغال‌زایی اتفاقات مثبتی در گروه صنعتی انتخاب رخ داده است تصریح کرد: امروز افتخار داریم که بالغ بر ۱۱ هزا رنفر در مجموعه انتخاب فعالیت دارند. البته با توجه به گسترش شبکه فروش در کشور حداقل ۹ هزار نفر به مجموعه ما اضافه می‌شوند و بنابراین ظرفیت مستقیم ما تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ هزار نفر خواهد شد. فهیمی در این بخش از نشست و در پاسخ به سووالات خبرنگاران در این ارتباط توضیح داد: شاید یک سوء برداشتی در مورد دوو به وجود آمده است. واقعیت این است که برند دوو یک برند خارجی است که در داخل تولید می‌شود. دوو یک برند و آرم تجاری که بخواهیم از آن فقط به عنوان یک لگو استفاده کنیم نیست. به گفته وی، خیلی از شرکت‌های تولیدکننده دنیا مولتی برند هستند، ما بلاخره برای ذائقه مشتری و بازار نیازمند این هستیم که برندهای مختلفی داشته باشیم و انتخاب را در اختیار مصرف کننده بگذاریم. ما سعی کردیم که خودمان را به سمت تکنولوژی روز دوو پیش ببریم. فهیمی ادامه داد: ما با برندهای جهانی مخالفتی نداریم و با تعامل و انتقال دانش فنی از برندهای معتبر جهانی موافقیم. ما برای ال جی و سامسونگ هم فرش قرمز پهن می‌کنیم، اگر بیایند و یک کارخانه کمپرسورسازی در ایران راه بیندازند. نه اینکه محصول نهایی به ما بدهند. همچنین عنوانی، معاون کسب وکار گروه انتخاب الکترونیک درباره تاریخچه برند دوو توضیح داد: برند دوو الکترونیک یک برند ۱۰۰ درصد کره‌ای است که در سال ۱۳۴۶ در کره شروع به فعالیت کرد. در آن زمان نسبت به دو برند کره‌ای دیگر بسیار فعال بوده و ۴۰ درصد صادرات لوازم خانگی کره به آمریکا از محصولات این برند بود. وی افزود: در دهه ۹۰ میلادی دچار تزلل شد و مشکلات مالی پیدا کرد. گروه انتخاب یک قرارداد بلند مدت برای استفاده از برند دوو را دارد. در سال ۱۳۸۷ توانستیم نمایندگی این برند را بگیریم و در سال ۱۳۸۹ گروه انتخاب در مزایده خرید دوو شرکت کرد و در رقابت با شرکت الکترو لوکس سوئد توانست برنده مزایده شود. دوو راه میان‌بری برای صنعت لوازم خانگی ایران عنوانی افزود: ما در سال ۱۳۸۹ رسما مالک دوو الکترونیک شدیم، اما متاسفانه کارشکنی‌هایی به واسطه تحریم‌ها اتفاق افتاد و دولت کره به صورت یک طرفه قرارداد را لغو کرد و گفت شما مالک نیستید. ما این مسئله را به دادگاه بین المللی بردیم و کره‌ای‌ها محکوم شدند و در حال حاضر هم دوو یک برند فعال است. ما زمانی که ۱۳ سال پیش دوو را اوردیم، در این برند نفوذ کردیم. ما توانستیم هم دانش و هم نوع‌های صنعت لوازم خانگی جهانی را تزریق کنیم. ما خرید شرکت دوو را راه میان بری برای صنعت لوازم خانگی ایران دیدیم. وی ادامه داد: ما چون یک تولیدکننده پیشران هستیم، برای توسعه خودمان دوو را اوردیم و توانستیم رابطه تکنولوژیکی با این برند برقرار کنیم و امروز عمق ساخت داخل را از طریق انتقال تکنولوژی به ۷۵ درصد رساندیم. برخی این سووال را می‌پرسند که چرا که دوو هم مانند ال جی و سامسونگ در زمان تحریم‌ها از ایران نرفت؟ پاسخ این است که دوو نمی‌توانست برود. چون نمی‌توانست ماشین آلات و تکنولوژی را ببرد، به دلیل اینکه اینجا بومی‌سازی شده بود. قطعات وارداتی «دوو» اصلا در کشور تولید نمی‌شود معاون کسب و کار گروه انتخاب الکترونیک درباره واردات قطعات دوو از کشورهای دیگر به ایران توضیح داد: عمده‌ترین واردات ما مواد اولیه است که در کشور تولید نمی‌شود. ما قطعاتی را وارد می‌کنیم که اصلا در کشور تولید نمی‌شود. چرا که مثلا سرمایه‌گذاری در قطعه‌ای که ۲ تا ۳ میلیون بیشتر مصرف ندارد، عقلانی هم نیست که تولید شود. ما در ایران حدود ۲ میلیون کمپرسور مصرف سالانه‌مان است. همین طور بُردهای الکترونیکی را از ژاپن می‌خریم و ورق‌هایی که روکش پلاستیکی دارند همگی وارداتی است. چون هیچ کسی در داخل تولید نمی‌کند. ما کمپرسور را از کره می‌خریم چون نمی‌خواهیم استانداردمان را پایین بیاوریم. عنوانی ادامه داد: ما با اوردن دوو کارمان را توسعه دادیم، ما کار تجاری انجام ندادیم. کار ما توسعه لوازم خانگی کشور بوده است. ما امروز برند دوو را اجاره کردیم و سالیانه مبلغی را پرداخت می‌کنیم.

نظر شما