شناسهٔ خبر: 50809794 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایرنا عنوان شد

برنامه‌ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای آموزش حضوری و رفع کمبود معلم

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ظرفیت شوراهای استانی، شهرستانی و منطقه ای و حتی شوراهای مدرسه‌ای را که ترکیبی از کادر مدرسه و خانواده ها است، باید برای تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مدارس فعال کنیم.

صاحب‌خبر -

مسعود فیاضی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: در حال حاضر موضوع بازگشایی مدارس یکی از دغدغه های جدی خانواده های دانش آموزان و وزارت آموزش و پرورش است. حدود ۱۸ ماه است که کشور درگیر کرونا شده و دانش آموزان از آموزش حضوری محروم هستند.

وی ادامه داد: هرچند که با آموزش مجازی فرایند یادهی و یادگیری دنبال می‌شود اما این روند نقص ­ها و اشکالاتی نیز دارد. البته آموزش مجازی و تعمیم آن واقعا برکاتی هم داشته است. دلیلش این است که آموزش مجازی، به عنوان یک مکمل جدی برای آموزش حقیقی یا حضوری، آثار و آورده های خیلی زیادی برای فرایندهای تعلیم و تربیت دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هرچند فراهم شدن زیرساخت‌های آموزش مجازی پیشتر در سند تحول آموزش و پرورش عنوان شده است اما فعالیت‌ها در این حوزه کند پیش می‌رفت و کرونا سبب تسریع این جریان شد.

فیاضی با بیان اینکه جامعه تعلیم و تربیت به سرعت وارد آموزش مجازی شد، گفت: آموزش مجازی باید تداوم یابد و توسعه پیدا کند و اشکالات آن رفع شود اما در این مدت روند فعالیت آموزش مجازی ضعف‌هایی نیز به جهت کمبود توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی و فناورانه کشور داشت، همچنین اینکه دسترسی بسیاری از معلمان و دانش آموزان به فضای مجازی و آموزش‌های مجازی محدود شد که این موضوع باعث ترک تحصیل یا حتی عدم ثبت نام دانش آموزان در پایه اول ابتدایی شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نرخ بازماندگان از تحصیل افزایش پیدا کرده است. همچنین هزینه های تأمین ابزار دسترسی برای برخی خانواده ها بویژه در مناطق محروم با مشکل مواجه شد و ما در مرکز پژوهش‌ها سعی کردیم پیش نویس طرحی در خصوص تامین تبلت دانش‌آموزی و نحوه تأمین اعتبار آن از سوی دولت را تهیه کرده و در اختیار مجلس قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: مجلس در قانون بودجه امسال این اعتبار را با هدف تأمین ابزار دسترسی و تبلت دانش آموزی تصویب کرد که باید به سرعت این موضوع پیگیری و عملیاتی شود، البته برای این مهم از ظرفیت خیرین و نهادهای عمومی و غیردولتی هم باید استفاده کرد.

فیاضی افزود: همچنین با توجه به حضور دانش‌آموزان در منزل پای کلاس درس، تحرک جسمی آنها کاهش یافت و تعامل با گروه همسالان به حداقل رسید که این باعث آسیب های جسمی مانند اضافه وزن، چاقی و مسائل و چالش های روحی و شخصیتی شد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا معلمان و خانواده‌ها دچار چالش و دشواری‌هایی شدند، افزود: حتی می توان گفت که آموزش مجازی برخی معلمان و خانواده ها را به ستوه آورد. خانواده ای که چند فرزند دانش آموز دارد، چگونه باید ابزار هوشمند برای تحصیل آنها تأمین کند یا میزان زمان برای کمک به بهبود درس‌ آنها بگذارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مجازی فشار زیادی را بر معلمان تحمیل می‌کند، ادامه داد: معلمان باید آمادگی های بسیاری را پیش از برگزاری کلاس درس تمهید کنند و فیلم و محتواهایی را به دانش‌آموزان ارائه دهند که بیش از آموزش حضوری وقت و توان آنها را می‌گیرد.

فیاضی گفت: کندی سرعت دسترسی به اینترنت، ارتباط موثر و مناسب را با اخلال مواجه می کند و موجب سلب آرامش دانش آموز و معلم می شود.

وی خاطرنشان کرد: اساس فرایند یاددهی و یادگیری در زمانی که چهره به چهره نیست، دچار اختلال می‌شود. در واقع جریان پویای یادگیری بطور کامل اتفاق نمی افتد یا حتی برخی از دروس بویژه مهارتی را به سختی می‌توان بواسطه فضای مجازی آموزش داد یا اساسا در برخی از موارد، یادگیری از طریق مشاهده مستقیم مانند کارهای آزمایشگاهی انجام می‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: در کنار همه این موارد عنوان شده، دانش آموز در آموزش غیر حضوری از درس آموزی سجایای اخلاقی، ملکات نفسانی و نحوه سلوک و سبک زندگی معلم محروم می‌شود که این در ارتباط مستقیم به دست می آید.

فیاضی یادآور شد: فرایند تربیت بیش از برنامه، با سلوک معلم محقق می‌شود. خود محیط مدرسه کاملا هویت ساز و آموزنده است. هویت همه ابعاد وجودی دانش آموز را در بر می‌گیرد. این محیط مدارس شکل دهنده به ابعاد شخصیت دانش‌آموز است. بنابراین بحث جدی است یعنی در فرایند تعلیم و تربیت نبود در محضر و مدرسه اخلال جدی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر بحث سلامت دانش‌آموزان گفت: اگر نتوانیم سلامتی دانش آموز، معلم و کادر مدرسه را تامین کنیم، به طور طبیعی باید به سراغ آموزش مجازی، تقویت آن و رفع خلاها و کاستی های آن رفت. اما درحال حاضر  با گذشت ۱۸ ماه و دستاوردهایی که در واکسیناسیون وجود داشت، می توانیم امیدوار باشیم که با رعایت برخی پروتکل ها، واکسیناسیون معلم ها و کادر و دانش آموز حتی راننده سرویس می توانیم مدارس را بازگشایی کنیم حالا به صورت تمام وقت یا پاره وقت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: البته آموزش مجازی پس از بازگشایی مدارس نباید حذف شود. آموزش مجازی رکن مهم آموزش است و باید همیشه کنار آموزش حضوری وجود داشته باشد و تقویت هم شود.

فیاضی ادامه داد: در دوران پساکرونا نباید به شیوه پیش از کرونا عمل کرد، آموزش مجازی حضور جدی دارد که باید در مورد آن برنامه ریزی کرد.

وی تاکید کرد: باید درباره ترکیبی بودن آموزش ها، مجازی صرف یا حضوری صرف و همچنین نحوه اجرای پروتکل ها کاملا تصمیم گیری شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: باید بطور مشخص اعلام شود که چه تعداد دانش آموز در مدارس حاضر شوند، تراکم کلاسی و مدرسه به چه نحو باید باشد. ساعت ورود و خروج دانش آموزان چگونه باشد تا ارتباط معلم با دانش آموز و ارتباط دانش آموز و مدرسه  تامین شود.

فیاضی با بیان اینکه بازگشایی مدارس به عوامل مختلفی بستگی دارد، گفت: میزان شیوع بیماری کرونا در منطقه، میزان تراکم دانش آموز در کلاس و مدرسه همچنین نوع درس ها از جمله عوامل موثر در بازگشایی حضوری است.

وی با بیان اینکه برخی از درس‌ها مهارتی است، گفت: در فضای آموزش مجازی برای درس‌های مهارتی، آزمایشگاهی و کارگاهی وجود ندارد، چراکه تجهیزات و وسایل خاصی را می طلبد. اما برخی از دروس نظری است و قابلیت انتقال دادن بصورت مجازی وجود دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: ترکیب این عوامل است که ما را به تصمیم وادار می‌کند و این که چه نوع بازگشایی برای مدارس صورت گیرد. به جهت تفاوت سرزمینی و شرایط اقلیمی و محتمل شرایط کرونایی حاکم بر منطقه که ما داریم نمی توانیم نسخه واحد به کل کشور دهیم.

فیاضی با تاکید بر ظرفیت‌های منطقه‌ای درخصوص بازگشایی مدارس، ادامه داد: دغدغه خانواده‌ها در خصوص فرزندانشان جدی است و نباید آن را نادیده گرفت، سلامت معلم و دانش‌آموز باید حفظ شود، تصمیم گیری در این خصوص باید در یک ترکیبی، یعنی باید شوراهای استان، شهر و شورایی از ترکیب معلم و کادر مدرسه و خانواده تشکیل شود.

وی گفت: ستاد باید تنظیم گری،هدایت گری، حمایت و کنترل نهایی را برعهده داشته باشد. شاخص ها را معلوم کند تا بر اساس آن شاخص ها تصمیم گیری شود. معلم ها و کادر مدارس را با اعلام اینکه امروز این و فردا آن می شود، نباید دچار تشویش کرد. باید بسپاریم به خود مناطق و مدارس تا آنها تصمیم گیر در این زمینه باشند.

فیاضی خاطرنشان کرد: باتوجه به تجربیاتی که از آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا به دست آمده است و با توجه به زیرساخت های عظیمی که در خصوص آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایجاد شده و همچنین با توجه به توانمندی هایی که معلمان و خانواده ها در استفاده از فضای مجازی به دست آورده اند، قطعا در دوران پسا کرونا نیز از ظرفیت آموزش مجازی در جهت افزایش کیفیت آموزشی و بسط عدالت آموزشی و پرورشی استفاده می‌شود و در این خصوص برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

بهره‌مندی از ظرفیت نخبگانی برای رفع کمبود معلم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بهره‌مندی از ظرفیت نخبگانی دانشگاه‌ها می‌تواند به کمبود معلم در کشور کمک کند.

فیاضی افزود: موج فزاینده بازنشستگی فرهنگیان و ظرفیت محدود دانشگاه‌های تربیت معلم کشور سبب شده تا آموزش و پرورش در حال حاضر با کمبود شدید معلم مواجه شود.

وی ادامه داد: به علاوه، ضعف در نظام ساماندهی نیروهای آموزشی و تراکم نیرو در بخش پشتیبانی و کم توجهی به تحولات جمعیتی و مهاجرتی باعث شده تا با پدیده همزمانی کمبود و مازاد نیروی انسانی مواجه شویم، به گونه ­ای که در یک منطقه آموزش و پرورش مازاد نیروی انسانی وجود دارد ولی همزمان در منطقه دیگر با کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم، یا اینکه در یک منطقه آموزش و پرورش، یک مقطع تراکم نیروی انسانی داشته باشد ولی مقطع دیگر با کاهش نیروی انسانی مواجه باشد. 

به گزارش ایرنا، مسوولان آموزش و پرورش پیشتر اعلام کرده بودند که کمبود بیش از ۱۷۹ هزار معلم در مدارس کشور وجود دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از آنجایی که یکی از چالش های اساسی وزارت آموزش و پروش در سال ­های اخیر و حتی سال­ های آتی، تامین کمبود شدید معلم بوده و هست، بنابراین امکان طراحی دوره ­های دو  و سه ساله تربیت معلم در دانشگاه­ های فرهنگیان و شهید رجایی را می توان مورد بررسی قرار داد.

فیاضی عنوان کرد: راه حل دیگر استفاده از ظرفیت نخبگانی سایر دانشگاه ­ها یا نظام آموزش عالی است که این مهم با نظارت کامل دانشگاه فرهنگیان انجام می ­شود. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (آزمون استخدامی) که در سا ل­های اخیر نیز مورد استقبال داوطلبان ورود به این حوزه قرار داشته است، برای حل این معظل همچنان مورد توجه خواهد بود.

وی گفت: سایر اقدامات پیش­ بینی شده به منظور حل این مسئله اساسی ساماندهی نیروی انسانی فعلی وزارتخانه و ایجاد  ایجاد تسهیلات مالی به نفع گروه ­های معلمان، استفاده از توان و ظرفیت معلمان شاغل و بازنشسته به صورت حق ­التدریس با امکان پرداخت ماهانه حق الزحمه و اصلاح نظام بازنشستگی فرهنگیان ضمن تامین حقوق آنها است، که یکی بر نیروی انسانی موجود و دیگری بر برخی از قوانین در حال اجرای این حوزه تاکید داشته است. اما نکته اساسی دیگر که در برنامه وزیر است، توجه و تاکید مضاعف بر تقویت گروه معلمان از طرق مختلف، حتی اصلاح یا تغییر ساختار است.

به گزارش ایرنا، مسعود فیاضی ۴۶ ساله دارای مدرک مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران و استادیار گروه منطق فهم دین در پژوهشکده حکت و دین پژوهی است.

از جمله سوابق وی می‌توان به مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر مسوول مجلات رشد وزارت آموزش و پرورش، مسوول کلان بنیاد آی سی دی ال، رییس هیات مدیره انتشارات مدرسه و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

آیت الله رئیسی فیاضی را سه شنبه ۱۸ آبان ماه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و فردا ۲۵ آبان ماه جلسه رای اعتماد وی برگزار می‌شود.

نظر شما