شناسهٔ خبر: 50791370 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار یک کارشناس اقتصادی درباره حذف ارز دولتی

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم را افزایش می‌دهد

اشاره: کاهش درآمدهای ارزی به دلیل سو مدیریت، نبود نقشه راه اقتصادی، تحریم، عدم تصویب لوایح اف ای تی اف و ... باعث شده تا دولت برای تأمین کسری بودجه طرحی نو دراندازد. دولت قصد دارد که ارز 4200 تومانی را که برای خرید کالاهای اساسی و ضروری مردم است را حذف ‌کند. روز گذشته مجلس به حذف ارز 4200 تومانی رأی نداد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که کسری بودجه باید با فروش اموال مازاد دولتی، فروش اوراق و مالیات گیری از ثروتمندان، فروش نفت و صادرات کالا و ندادن بودجه به نهادهایی که زیرمجموعه دولت نیستند و صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت تأمین شود. همچنین بسیاری از مالیات‌ها ازجمله مالیات از خانه‌های خالی و سرمایه و ... تصویب‌شده اما اجرانشده است. احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیامدهای حذف احتمالی ارز 4200 تومانی هشدار داد و گفت: کالاهای اساسی در دنیا حدود 50 درصد گران شده است، اگر ما به‌یک‌باره ارز 4200 تومانی را به 28 هزار تومان برسد، قیمت‌ها 7 برابر می‌شود و شوک اقتصادی به کشور وارد می‌کند.

صاحب‌خبر -

رانت پخش و توزیع می‌شود
احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی گفت: حذف ارز 4200 تومانی، علاوه بر کالاهایی که مستقیماً از این ارز استفاده می‌کنند بر دیگر کالاها هم اثر تورمی خواهد داشت. بنابراین در صورتی که حذف ارز ترجیحی رخ دهد باید منتظر تورم بیش از 60 تا 70 درصدی باشیم و با یک جهش تورمی مواجه خواهیم بود. مسلماً صاحبان مشاغل و خدمات، محصولات خود را گران‌تر می‌کنند و این اثر تورمی به صورت زنجیروار پیش خواهد رفت. وی با انتقاد از عدم ردگیری رانت و فساد در دیگر حوزه‌ها گفت: بنزین را گران می‌کنند اما کسی از هزینه گازوئیل و حمل‌ونقل ریلی صحبت نمی‌کند. چراکه منافع آن در جیب بنگاه‌های خصلتی فولادی و معدنی می‌رود. این همه رانت پخش توزیع می‌شود اما در مورد آن صحبت نمی‌شود چون یک عده خاص از رانت آن استفاده می‌کنند اما آنچه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد هزار مدعی دارد. بنگاه‌هایی که زور و قدرت دارند بانفوذ در نمایندگان و رسانه‌ها، همه مسائل را در جهت منافع خود پیش می‌برند.

کاهش مالیات گیری
این کارشناس اقتصادی در مورد اینکه گفته می‌شود که این اقدام برای رفع کسری بودجه دولت است بیان کرد: کسری بودجه دولت ناشی از این است که دولت مالیات درستی نمی‌گیرد، منابع طبیعی و ملی را با هزینه‌های بسیار کم به یک سری بنگاه‌های رانتی خصلتی می‌دهد. اگر دولت متناسب با افزایش قیمت‌ها، قیمت آب و برق و گاز و ... بنگاه‌های خصلتی و رانتی را هم بالا می‌برد یا به درستی مالیات می‌گرفت آیا دچار کسری بودجه می‌شد؟
وی افزود: ده سال پیش میزان مالیات بنگاه‌ها 11 میلیارد دلار بود اما سال گذشته به 2 میلیارد دلار رسیده اما قیمت فروش آنها در یک سال چندین برابر شده است. در مقابل مجلس 5 درصد از مالیات آنها را هم کاهش می‌دهد. دولتی که مالیات نمی‌گیرد و منابع را هم بین یک سری بنگاه و گروه‌های وابسته تقسیم می‌کند، دچار کسری بودجه می‌شود.

تأمین کسری بودجه با مالیات
سلطانی گفت: زمانی که می‌خواهند در مورد کسری بودجه تصمیم‌گیری کنند روی مالیات یا قیمت آب و برق این بنگاه‌های رانتی و گروه‌ها دست گذاشته نمی‌شود. سود خالص 20 بنگاه خصلتی و رانتی سال گذشته 250 هزار میلیارد تومان بود، کسری بودجه دولت هم 250 هزار میلیارد تومان بود. این سود خالص از رانت‌های مختلفی که به آنها داده‌شده به‌دست‌آمده است. نرخ مالیات مؤثر این بنگاه‌ها بین 5 تا 10 درصد است. سرنوشت مالیات بر خانه‌های خالی چه شد؟ مالیات عایدی بر سرمایه چه شد؟ مالیات‌هایی که آقایان قبل از انتخابات از آنها صحبت می‌کردند چه شد؟ چرا همه آنها رها شد و به جای آنها از مردم تأمین هزینه می‌شود؟

واردات ۱۱.۵ میلیارد دلاری کالای اساسی
به گزارش ایسنا، جریان واردات کالاهای اساسی در ۲۵ گروه کالایی در نیمه اول امسال نشان داده بود که ۱۴.۳ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۸.۸ میلیارد دلار وارد کشور شده است. حدود هفت ماه اول امسال بیش از ۱۱.۵ میلیارد دلار کالای اساسی به‌طور قطعی ترخیص و وارد کشور شده که ۶۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد دارد.

افزایش واردات کالاهای اساسی
ارونقی، معاون فنی گمرک ایران درباره میزان واردات به کشور اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا ۱۰ آبان ماه، بیش از ۱۸.۷ میلیون تن به ارزشی بالغ بر ۱۱.۵ میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۹ درصد و ارزش ۶۳ درصد افزایش دارد.

عمده واردات با ارز ۴۲۰۰
بر اساس این گزارش، در دوره موردبررسی از مجموع واردات صورت گرفته ۹.۱ میلیارد دلار معادل ۷۹.۱ درصد با ارز ۴۲۰۰ واردشده است.
۳.۶ میلیون تن گندم به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۵.۵ میلیون تن ذرت به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار، ۲.۲ میلیون تن جو به ارزش ۶۵۶.۶ میلیون دلار، ۱.۷ میلیون تن دانه‌های روغنی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱.۷ میلیون تن گنجاله سویا به ارزش ۹۵۲.۱ میلیون دلار، روغن خوراکی و خام ۱.۳ میلیون تن به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار و دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ۱۲.۵ هزار تن به ۱.۳ میلیارد دلار اقلامی است که با ارز ۴۲۰۰ تأمین ارز و واردشده است.

۲.۳ میلیارد دلار کالا با ارز نیمایی وارد شد
همچنین از مجموع کالاهای اساسی واردشده، ۲.۳ میلیون تن به ارزش بیش از ۲.۳ میلیارد دلار با ارز نیمایی واردشده است. بر این اساس ۷۸۱.۸ هزار تن برنج به ارزش ۶۶۳.۲ میلیون دلار، ۸۸۷.۵ هزار تن شکر به ارزش ۳۸۴.۴ میلیون دلار، ۴۴.۹ هزار تن لاستیک سنگین به ارزش ۱۶۲.۷ میلیون دلار، ۲۵.۶ هزار تن به ارزش ۲۶۵.۶ میلیون دلار ماشین‌آلات تولیدکننده کالاهای اساسی از اقلام وارداتی با ارز نیمایی است. همچنین ۲۲۴.۶ تن داروهای دامی ضروری به ارزش ۲۷.۹ میلیون دلار و کودهای شیمیایی به وزن ۱۴۱.۳ هزار تن به ارزش ۹۶.۱ میلیون دلار به همراه ۴۵۶.۱ هزار تن به ارزش ۶۹۵.۵ میلیون دلار در قالب سایر کالاها با تأمین ارز در سامانه نیما واردشده است. گفتنی است که در کنار اقلامی که واردات قطعی شده است، گزارش اخیر گمرک نشان داده بود که تا هشتم آبان ماه، بیش از هفت میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بندرها دپو شده بود که روند افزایشی داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما