شناسهٔ خبر: 50789024 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها

معاون اول قوه قضائیه: حاج‌محمدی را فردی جهادی و لایق تقدیر می‌دانم/ زندان را باید به مدرسه اصلاح و تربیت مجرمان تبدیل کنیم

حجت‌الاسلام مصدق در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان زندان‌ها گفت: یکی از اهداف بسیار مهم مجازات به ویژه از نوع حبس آن تأکید بر اصلاح، درمان و بازاجتماعی شدن بزهکار به عنوان یک بیمار است. قوانین شکلی و ماهوی مجازات ما نیز به سمتی است که باید مجرم اصلاح شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان زندان‌ها با حضور حجت‌الاسلام مصدق معاون اول قوه قضائیه در مرکز آموزش و پژوهش این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدمهدی حاج‌محمدی رئیس سابق سازمان زندان‌ها گفت: الگوی همه زندانبانان شهید لاجوردی است که زندانبانی را با افتخار سمت معلمی می‌دانست. نقشه راه در زندانبانی مشخص است و آنچه امامین انقلاب گفته‌اند باید الگوی متعالی ما باشد.



وی افزود: در ایام کوتاه مدیریتم در زندان‌ها، سعی کردم زندان را از محل صرف نگهداری به محل آموزش تبدیل و گفتمانی را در این راستا ایجاد کنیم. البته برای پیگیری این آرمان مبارک و آرزوی متعالی حتما باید در چندجبهه فعالیت جدی داشت.

• مسئولیت درقبال انسان‌هایی که راه را کج رفته‌اند را به باور عمومی تبدیل کنیم

حاج‌محمدی با اشاره به گروه‌های مختلفی که درقبال زندان و زندانیان مسئول هستند، توضیح داد: یک طرف ماجرا، ظرفیت‌های مردمی و نخبگان هستند که باید جمله شهید همت مبنی بر داشتن مسئولیت درقبال انسان‌هایی که راه را کج رفته‌اند را در میان افکار عمومی به یک باور تبدیل کرد.



وی ادامه داد: جبهه دیگر مرتبط با امر زندانبانی به مسئولین خارج از قوه قضائیه و سازمان برمی‌گردد، به نحوی که باور کنند برای فرزند ناخلف خانواده نیز باید هزینه کرد تا آینده دیگر فرزندان ما به مخاطره نیفتد. قضات نیز خود را در اصلاح و تربیت مددجویان در نقش طبیب بدانند. در دوران حبس زندانی را تنها نگذارند و مداوم در زندان‌ها حضور داشته و ارتباط بگیرند.



رئیس سابق سازمان زندان‌ها تأکید داشت: در ساختار فعلی متأسفانه قدرت تصمیم‌گیری سازمان زندان‌ها در حد یک دادیار هم نیست؛ من در این ساختار چنین قدرتی را نداشتم درحالیکه قاضی باید زندان را متعلق به خود بداند تا پروسه اصلاح و درمان شکل گیرد. زندانبان ما هم باید باور کند در زندان به عنوان آموزشگاه، نباید خود را صرفا نگهبان بداند بلکه او نقش آموزگار و مربی دارد تا آرزوی متعالی زندانبانی محقق شود.

•خدمت در زندان‌ها مغتنم، افتخار و بسیار رویایی است

وی به جنگ روانی دشمت علیه مدیریت زندان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: باید به عملیات رسانه‌ای و جنگ نرم دشمنان واقف بود. دشمن بنا را گذاشته تا به افکار عمومی بگوید مظهر ظلم و بی‌تفاوتی نظام اسلامی به حقوق انسان‌ها همین زندان است. متأسفانه برخی دوستان که فهم عمیق نداشتند اقدامات ما در این حوزه را نیز یک نمایش فرض می‌کردند.

حاج‌محمدی اضافه کرد: اقداماتی را طی ماه‌های اخیر در این جبهه‌ها انجام داده‌ایم، اما بازهم اقدامات برزمین‌مانده بسیار و تا رسیدن به آنچه امامین انقلاب تأکید داشته‌اند، راه طولانی درپیش است.

رئیس سابق سازمان زندان‌ها با آرزوی موفقیت برای مدیریت جدید گفت: خدمت در سازمان زندان‌ها بسیار مغتنم، افتخار و خیلی رویایی است، چون هم می‌توان کار فرهنگی و تربیتی کرد و هم خدمت به محرومین داشت. ضمن اینکه کار امنیتی کرد و هم خاری در چشم دشمن و مایه مباهات نظام بود. از خدا می‌خواهم در سنگر دفاع از انقلاب و اسلام بمانیم.



•باید به رئیس سازمان زندان‌ها اختیارات قضایی خاص داد

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مصدق معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر اینکه سازمان زندان‌ها یکی از مراکز مهم تربیتی ماست، درباره اهداف مجازات مجرمین توضیح داد: مبتنی بر کیفرشناسی گاه هدف مجازات مجرمین را انتقام‌جویی و رضایت خاطر بزه‌دیده دانسته‌اند که البته یکی از اهداف اصلی کیفر بزهکار است. یکی دیگر از اهداف مجازات، سزادهی یا همان مکافات است. گاهی ارعاب و گاه اصلاح و بازاجتماعی شدن مرتکبین را نیز آمال مجازات می‌دانند.

وی با این حال گفت: یکی از اهداف بسیار مهم مجازات به ویژه از نوع حبس آن تأکید بر اصلاح، درمان و بازاجتماعی شدن بزهکار به عنوان یک بیمار است. قوانین شکلی و ماهوی مجازات ما نیز به سمتی است که باید مجرم اصلاح شود.

مصدق توضیح داد: امروز تأکید رئیس قوه قضائیه این است که تا جایی که امکان دارد فرد بزهکار را یکباره بازداشت نکنیم چرا که آثار مخربی درپی دارد. چرا باید فرد را بازداشت کنیم و بعد سراغ دلیل بازداشت او برویم؟ زندان را باید به مدرسه‌ای تبدیل کنیم همان مدرسه‌ای که امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب می‌خواهند.



معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان ساخت: اینکه رئیس سازمان زندان‌ها به اندازه دادیار قضایی، اختیار قضایی ندارد به واقع حرف درستی است؛ بنابراین در قبال نهاد‌های ارفاقی به رئیس سازمان زندان‌ها اختیار قضایی مثل آزادی مشروط و تعویق مجازات داد. متأسفانه درحال حاضر قانون ما چنین اجازه‌ای را نداده است.

•سازمان زندان‌ها را به آنچه امام و رهبری عزیز می‌خواهند برسانید

وی با بیان اینکه امروز به واقع برای تکریم برادر ارجمند حاج‌محمدی آمده‌ام گفت: او شبانه‌روزی و جهادی تلاش کرد و همچنان که آقای حاج‌محمدی را نیروی مخلص و جهادی می‌دانیم که لایق قدردانی است.



حجت‌الاسلام مصدق به مدیریت جدید سازمان زندان‌ها نیز اشاره کرد و افزود: امروز مدیریت سازمان زندان‌ها به فرد سپرده می‌شود که سالیانی است در امر زندان و زندانبانی عجین بوده است. انتظار این است که دکتر محمدی با همکاری مدیران سازمان زندان‌ها، این نهاد را به جایی برساند که امام و رهبری عزیز می‌خواهند.

گفتنی است در ادامه این مراسم از زحمات محمدمهدی حاج‌محمدی در دوران مدیریت سازمان زندان‌ها و اقدامات امور تامینی و تربیتی تقدیر به عمل آمد و دکتر غلامعلی محمدی به عنوان رئیس جدید این سازمان معارفه شد.

نظر شما