شناسهٔ خبر: 50785025 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاثیر کرونا بر افزایش دیابت

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: پیش بینی می‌شود پس از شیوع کرونا دیابت در سال‌های آینده افزایش یابد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر علیرضا مهدوی با اشاره به اینکه در کشور ما بر اساس آمار منتشر شده از آخرین مطالعه کشوری در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت بودند گفت: از این حدودا ۵ و نیم میلیون نفر تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار قابل توجه‌تر از مبتلایان به دیابت نوع یک است. از آمار یاد شده ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند البته باید عنوان کرد که این آمار مربوط به پیش از همه گیری جهانی کروناست.
 
وی با تأکید بر اهمیت شناسایی بیماران گفت: حدود ۷۵ درصد مبتلایان از بیماری خود مطلع هستند. در مورد شناسایی افراد وضعیت و امکانات خوبی داریم و مردم هم برای شناسایی مراجعه می‌کنند. موضوعی که سبب نگرانی می‌شود افراد پره دیابتی هستند یعنی کسانی که قندخونشان نه در محدوده بیماران است و نه می‌توان گفت کاملا سالم هستند.
 
دکتر مهدوی ادامه داد: در واقع ممکن است عوارض دیابت برای آن‌ها رخ دهد و این‌ها دیابتی‌های آینده ما هستند. این نقطه دقیقا جایی است که باید ورود کرده و اقدامات مقتضی را انجام دهیم. افراد دچار پره دیابت با کاهش وزن بدن و انجام فعالیت بدنی منظم متابولیسم بدنشان بهتر عمل می‌کند و جذب انسولین توسط سلول‌ها افزایش می‌یابد. ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدت متوسط در ۳ تا ۵ نوبت در طول هفته برای این افراد لازم است.
 
معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در دیابت چیزی به نام درمان نداریم و تنها مراقبت ارائه می‌شو د تاکید کرد:کسی که مبتلا به دیابت نوع دو شود دیابتی می‌ماند؛ اما کسانی که در روز‌های نخست ابتلا هستند اگر مداخلاتی مانند کاهش وزن و فعالیت بدنی را جدی بگیرند، در بسیاری از موارد حالشان خوب خواهد بود و بهبود می‌یابند. بر اساس مطالعات صورت گرفته برای تعداد زیادی از افراد که بیماری هنوز چندان در بدنشان مستقر نشده است، می‌توان ابتلا به دیابت نوع دو را با اقدامات ذکر شده بین ۱۱ تا ۱۵ سال به تعویق انداخت. متاسفانه، چون بیماری‌های غیرواگیر آرام و بدون علامت رشد می‌کنند کسی آن‌ها را جدی نمی‌گیرد.
 
وی گفت: خدمات پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مراقبت بیماری در سطح یک و دو خدمات ارائه می‌شود و تقریبا تمام دارو‌های دیابت (به جز برخی دارو‌های جدید) تحت پوشش بیمه هستند. انواع انسولین‌ها نیز تحت پوشش بیمه هستند و ما در دنیا ارزان‌ترین انسولین را به بیماران ارائه می‌کنیم و اغلب خدمات مراقبتی تحت پوشش بیمه است. البته در حال تلاش هستیم تا موضوع خودپایشی قندخون نیز در پوشش بیمه قرار گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما