شناسهٔ خبر: 50784036 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روز جهانی دیابت

نیمی از دیابتی ها از بیماری خود بی خبرند

شیوع دیابت در کشور به ۱۴ درصد رسیده این درحالی است که این عدد در سال‌های اخیر ۱۱ درصد بود و این آمار نشان دهنده افزایش شیوع این بیماری با کم تحرکی و تغذیه نامناسب است.

صاحب‌خبر -
ب ه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ سازمان ملل در سال ۲۰۰۶، چهارده نوامبر مصادف با تولد سِر فردریک بَنتینگ (Sir Frederick Banting)، یکی از کاشفان انسولین را روز جهانی دیابت معرفی کرد.
 
هدف سازمان ملل از معرفی این روز، افزایش آگاهی درباره این بیماری و همچنین ترغیب کشور‌های عضو این سازمان برای تدوین قوانینی در راستای پیشگیری، درمان و رسیدگی بیشتر به این بیماری شیرین بوده است که می‌تواند منجر به تلخی‌های فراوانی در زندگی فرد مبتلا شود.
 
در بیماری دیابت، انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست وظایف خود را به درستی انجام دهد در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قندخون نمی‌تواند به طور مؤثری وارد سلول‌های بدن شود و مقدار آن بالا می‌رود.
 
در سال‌های اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین همه گیری جهانی تاریخ تبدیل کرده است. بیش از ۴۶۳ میلیون نفر از افراد ۲۰ تا ۷۹ سال جهان به دیابت مبتلا هستند. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد مبتلایان به دیابت به ۷۰۰ میلیون نفر برسد.
 
در ایران نیز بیش از ۵ و نیم میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند این درحالی است که نیمی از مبتلایان از بیماری خود بی خبرند. 
 
دکتر افشین استوار مدیر دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت علائم اولیه کرونا را پرنوشی، پرخوری و پرادراری عنوان کرد و گفت: مهمترین راه شناسایی دیابت را، برای جلوگیری از عوارض آن، مراجعه به مراکز جامع سلامت در شهر و خانه‌های بهداشت در روستا و انجام آزمایش قند خون ساده، فعالیت بدنی، اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی سالم از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلای به این بیماری است.
 
وی افزود: دیابت به عوامل محیطی و ارثی وابسته است که از مهمترین عوامل خطر محیطی می‌توان به سن بالای ۳۰ سال، چاقی و کم تحرکی اشاره کرد.
دکتر استوار با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت به علت ضعف سیستم ایمنی مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها هستند گفت: در دوران همه گیری کرونا مراقبت از بیماران دیابت بسیار حائز اهمیت است تا از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری و در صورت ابتلا از عوارض و مرگ ومیر ناشی از آن پیشگیری کند.
 
بنابر این گزارش، اما دکتر محمد باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران میزان ابتلا به دیابت را در ۵ سال اخیر از ۱۱ به ۱۴ درصد افزایشی عنوان کرده و استان‌هایی مانند بندرعباس، یزد، مرکزی و قم بیشترین آمار ابتلا را دارند.
 
وی افزود: یکی از دلایل افزایش دیابت در کشور رشد چاقی است و حدود ۶۰ درصد جمعیت ما یا چاق هستند و یا افزایش وزن دارند، آلودگی به آلاینده‌های متفاوت در نقاط مختلف کشور و همچنین ژنتیک و تغذیه نیز از عوامل مؤثر در بروز دیابت هستند.
 
وی گفت: باوجود دسترسی مناسب به دارو و خدمات آزمایشگاهی به علت نبود آموزش کافی حدود ۴۰ درصد دیابتی‌ها دچار درگیری کلیه می‌شوند. در حدود ۷ درصد این بیماران شاهدیم که کلیه خیلی درگیر شده است و حدود ۱۳ درصد دیابتی‌ها دچار عوارض عصبی دیابت شده اند.
 
غذا‌های پروتئینی منبع غنی ویتامین‌های گروه ب هستند که کمبود این ویتامین‌ها نقش مهمی در ابتلا به اختلالات عصبی دارد و البته دریافت پروتئین‌های حاوی چربی‌های اشباع (نظیر لبنیات پرچرب و گوشت قرمز) باید در رژیم غذایی آن‌ها محدود شود. 
 
با رعایت یک رژیم غذایی منظم می‌توان به پیشگیری و درمان عواقب مزمن دیابت مانند بیماری‌های کلیوی، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کرد.
 
نتیجه اینکه .. برای پیشگیری از دیابت و یا کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت باید به چند نکته توجه کنند؛ مصرف غذا در دفعات زیاد و حجم کم، کاهش مصرف نان‌های سفید و برنج و جایگزینی نان‌های سبوس دار و حبوبات و برنج قهوهای، مصرف حداقل پنج واحد از میوه‌ها و سبزی‌ها در روز، کاهش غذا‌های آماده و سرخ شده و همچنین چربی‌های موجود در منابع غذائی حیوانی (کره، خامه، گوشت قرمز و فراورده‌های آن)، کاهش دریافت نمک (سدیم) و غذا‌های شور و کنسرو شده و قند‌های ساده (قند و شکر، شکلات و شیرینی‌ها) از عواملی است که یک فرد دیابتی باید رعایت کند.

برچسب‌ها:

نظر شما