شناسهٔ خبر: 50777575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

موافقان و مخالفان لایحه حذف ارز ترجیحی در مجلس چه گفتند؟

صاحب‌خبر -
موافقان و مخالفان لایحه حذف ارز ترجیحی در مجلس چه گفتند؟

خبرگزاری آریا- نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز با فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی مخالفت کردند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا؛ در جلسه علنی امروز تقاضای دو فوریت لایحه «تامین مطمئن کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت اقشار آسیب پذیر» به تصویب نرسید. به دلیل مخالفت نمایندگان با تقاضای دو و یک فوریت، این لایحه به صورت عادی در دستور مجلس قرار گرفت.

اظهارات مخالفان
 
کالاهای شامل ارز 4200 تومانی، 190 درصد تورم داشتند
محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز مجلس به عنوان مخالف دوفوریت بررسی لایحه «تامین مطمئن کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت اقشار آسیب پذیر» گفت: اداره جامعه در شرایط فعلی پیچیده و سخت است، اما همانگونه که مستحضرید ما در جریان بررسی لایحه بودجه و زمانی که بحث ارز 4200 تومانی مطرح بود، به دلیل محاسبات انجام شده و نظرات کارشناسی از سوی کمیسیون تلفیق و نمایندگان به این نتیجه رسیدیم که در شرایط فعلی، شرایط حذف وجود ندارد.
وی افزود: حال آنکه اگر اثری در قیمت کالاهای اساسی نداشت، آمار بانک مرکزی این را نشان نمی دهد و کالاهایی که مشمول ارز 4200 تومانی بودند، از اسفند 96 تا تیر 1400 تورم 190 درصدی داشته، اما در همین بازه کالاهایی که مشمول نبودند، تورم 433 درصدی داشته و این نشان می دهد علی رغم ضعف ها در نظارت و رانت خواری هایی که وجود داشته، همین تصمیم تا این میزان اثر خود را داشته است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: اگر ما روش های جایگزین برای همه افرادی که یارانه دریافت می کنند، داشته باشیم که اقلام پروتئینی، نیازهای اساسی، حبوبات مورد نیاز مردم و سایر مایحتاج را به صورت کالا در اختیارشان قراردهیم، این حرف منطقی است و شاید مجلس با آن موافقت می کرد، اما در حالی می شنویم منظور این است که آن 45 هزار تومان را برای جمعیتی از کشور درصدی افزایش دهیم و قیمت ها برود به سمت آزاد، این شوک هایی به جامعه وارد می کند که قابل جبران نیست.
وی با اشاره به اثرات لایحه دولت بر جامعه گفت: این لایحه فشار مضاعف به مردم وارد می کند و اگر حمایت از مردم نمی کنیم، لااقل به آنها بار اضافه تحمیل نکنیم و این لایحه اگر تبدیل به قانون شود در شرایط کنونی بدون ییش بینی های لازم و بدون تامین کالا برای اقشار مختلف مردم و بدون تامین پروتئین برای طبقات ضعیف جامعه ، حتما شوک هایی به جامعه وارد می شود و نارضایتی ها را افزایش می دهد و به جای اینکه ما نظارت ها را اضافه کنیم و سازوکارهای کنترلی را برای بازگشت یارانه به جامعه تقویت نماییم، به سراغ روش های کلی که این موضوع در کوتاه مدت و بلند مدت اثرات سنگین و سختی در جامعه می گذارد.
فرهنگی تاکید کرد: ما در حوزه معیشت نه تنها در دوره این دولت نتوانستیم قدم های موثری برداریم، بلکه مرتب شاهد افزایش بیشتر هزینه ها و فشارها به اقشار مختلف به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه بوده ایم و ما باید به جای شوک درمانی، به دنبال تقویت ارزش پول ملی باشیم. البته از دولت و ریاست سازمان برنامه سپاسگذاریم که تا جایی که توانستند سعی در تاثیرگذاری و کنترل رشد نقدینگی داشتند، اما این روش در این مقطع و شرایط، قطعا به صلاح نیست  و باعث تورم بی رویه و غیرقابل کنترل خواهد شد.

اقدام دولت برای تعیین تکلیف ارز 4200 نیاز به قانون و فوریت ندارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: براساس قانون بودجه سال 1400 دولت برای تعیین تکلیف ارز 4200 تومانی اختیار دارد و اکنون نیازی به قانون جدید وجود ندارد.
سیدشمس الدین حسینی در نشست علنی امروز مجلس در مخالفت با بررسی تقاضای دو فوریت لایحه تامین کالاهای اساسی، نهاده های دامی و دارو، گفت: لایحه ارائه شده به نوعی اصلاح جزء 3 بند ب تبصره یک قانون بودجه سال 1400 است یعنی مجوز اجرای این لایحه پیش از این در قانون بودجه ذکر شده است.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان دولت به مدت 3 جلسه طی 3 هفته در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور پیدا کرده و بررسی شد آیا برای انجام اقدامات اصلاحی دولت نیاز به قانون دارد یا خیر؟ که به این نتیجه رسیدیم نیاز به قانون جدیدی نیست بنابراین اگر قرار به انجام کاری باشد دولت مجوز دارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: ما در کمیسیون حتی موافقت کردیم که این موضوع را به عنوان یک رویه اجرایی در نظر گرفته و بر روی آن تفاهم کنیم. برای ما مسجل و مسلم است اصلاح رویه تخصیص ارز 4200 نیاز به قانون و فوریت ندارد.
وی تصریح کرد: ما نمایندگان در مجلس جمع شده ایم تا از حقوق مردم و بیت المال حمایت کنیم و در این جا ذیل جزو 3 تبصره یک قانون بودجه 1400 را قرائت کرده و دولت در خصوص آن توضیح دهد. ما اگر قانون تصویب کرده و بر آن نظارت نکنیم، قانونی تصویب نکنیم بسیار بهتر است.
حسینی با اشاره به ذیل جزء 3 قانون بودجه، گفت: در مواردی که دولت نسبت به تخصیص ارز ترجیحی مبادرت می کند کارگروهی مرکب از رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صمت و بالاترین مقام دستگاه های اجرایی ذیربط موظف است فرآیند تخصیص، توزیع و مصرف ارز ترجیحی را به گونه ای اجرا و نظارت کنند که کالاها و خدمات مشمول به هنگام، به اندازه و مناسب با نرخ ارز ترجیحی به مصرف کننده نهایی برسد.
وی ادامه داد: اکنون سوال من این است که رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس جمهور که اعلام کرده اند که این ارز یارانه ای به هدف اصابت نکرده، از قضا دولت از میزان مصوب 8 میلیارد دلار بیشتر و حدود 10 میلیارد دلار مصرف کرده و اکنون می خواهیم آن را 12.6 میلیارد کنیم پس این ارز یارانه ای به جیب چه کسی می رود زیرا مردم، مرغدار و همه ناراضی هستند.  
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس بیان کرد: همین مابه التفاوت 8 میلیارد دلار که 160 هزار میلیارد تومان می شود به جیب چه کسی رفته است؟ دولت این موضوع را پاسخ دهد. بانک مرکزی موظف است با همکاری دستگاه های یاد شده به صورت ماهانه گزارش اجرای این بند از جمله تصریح بر موارد مصرف، دریافت کنندگان ارز 4200 ، میزان ارز پرداختی و میزان کالاهای وارداتی و قیمت آن ها را تهیه و به کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون های ذیربط مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: کدام یک از اعضای این کمیسیون گزارشی از دولت در این خصوص دریافت کرده است؟ چگونه ما اطلاعی از خبر مصرف 8 میلیارد و 10 میلیارد دلار نداریم و حال می خواهیم برای اضافه کردن آن گزارشی دهیم؟ اگر این پول شخصی ما بود آیا حاضر بودیم این لایحه را تصویب کنیم؟ خواهش می کنم به دو فوریت این لایحه رأی ندهید و فارغ از اضطراب ها و اضطرارها یک بررسی دقیق و منطقی درخصوص حذف ارز 4200 انجام دهید و جلوی ضرر و زیان را بگیرید.
حسینی تصریح کرد: معیشت مردم برای ما مهم است و سوال ما این است ما که درخواست دولت را تصویب کرده ایم و دولت نیز بیشتر از میزان مصوب ارز 4200 تومانی را برداشت کرده است پس چرا آثار این ارز در زندگی مردم مشخص نیست و هر روز قیمت کالاهای اساسی در حال افزایش است. چه کسی ضمانت می کند که 4 میلیارد دلار دیگر بدهیم و اتفاق کنونی بار دیگر نیفتد؟
وی بیان کرد: نمایندگان محترم در این خصوص از دولت حساب بکشید و پشت سر قانون دو فوریتی را تصویب نکنید و مطمئن باشید اگر درست حساب کشی می کردید اگر متوجه شدیم که بیت المال چگونه تنظیم شده به نتیجه می رسیدیم.

اظهارات موافقان

فوریتی بالاتر از بحث معیشت مردم نیست
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با تأکید بر اینکه فوریتی بالاتر از بحث معیشت نیست، گفت: اغلب کارشناسان معتقدند ارز ترجیحی تاکنون تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته بنابراین باید این مسیر غلط را مدیریت کرد.
محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با تقاضای دو فوریت برای بررسی لایحه تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر گفت: در حال حاضر بحث فوریت و اولویت این طرح مطرح است و تمامی مردم از مجلس تقاضا دارند به موضوع قیمت 35 هزار تومانی مرغ و 130 هزار تومانی گوشت و دیگر اقلام ورود کند؛ رأی ما به دو فوریت این لایحه است و دست ما برای بررسی جزئیات باز است.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر فوریتی بالاتر از بحث معیشت نیست، گفت: در این لایحه پیش‌بینی شده در صورتی که ارز ترجیحی کفاف تأمین کالاهای اساسی را ندهد به اجبار نسبت به جابه‌جایی ردیف جداول اقدام کند و به گونه‌ای از مسیرهای دیگر برای تأمین معیشت مردم استفاده کند.
وی یادآور شد: فوریت این لایحه قطعی است؛ این که آیا زنجیره‌های میانی واردکنندگان نهاده‌ها و کالاها یا به زنجیره آخر یعنی مصرف‌کننده اختصاص داده شود را باید مد نظر قرار داد  اما در حال حاضر اولویت افزایش حمایت از کالاهای اساسی و ارز ترجیحی برای نهادهای دامی است زیرا به دلیل افزایش قیمت جهانی دولت مجبور شده نسبت به انجام این کار اقدام کند.
نقدعلی ادامه داد: اغلب کارشناسان معتقدند ارز ترجیحی تاکنون تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته بنابراین باید این مسیر غلط را مدیریت کرد.

رأی به دوفوریت لایحه تامین مطمئن کالای اساسی به معنای رأی به حذف ارز 4200 تومانی نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: رأی به دوفوریت لایحه تامین مطمئن کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت اقشار آسیب پذیر به معنای رأی به حذف ارز 4200 تومانی نیست.
محسن زنگنه در نشست علنی امروز مجلس در موافقت با تقاضای بررسی دوفوریتی لایحه «تامین مطمئن کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت اقشار آسیب پذیر»، گفت: در اینکه دولت تاکنون ارزی که گرفته چه کرده و باید در این خصوص به مجلس گزارش دهد، شکی نیست، اما این مهم مسئله امروز ما نیست، بلکه بحث این است که مسئله ای به عنوان ارز 4200 تومانی و نهاده های دامی، گندم و دارو در کشور به عنوان یک مسئله اساسی در میان مردم مطرح است.  
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت می توانست اصلا این لایحه را به مجلس نیاورد  و آن را به شورای سران سه قوه برده و آنجا مصوب و 4.6 میلیارد دلار دیگر نیز به آن اضافه کند، اما اگر همین کار را می کرد ما معترض می شدیم که چرا جایگاه مجلس مخدوش شده، چرا که براساس اصل 58 قانون اساسی، هرگونه قانونگذاری و دخل و تصرف در بودجه عمومی دولت باید با مجوز مجلس باشد، اما اگر امروز به این دو فوریت رأی ندهیم یعنی مجلس اختیارات خود را در حوزه نظارت و تصویب بودجه عملاً از خود سلب کرده است.
وی افزود: مسائلی همچون اینکه دولت باید از مجلس برای 27 هزار میلیارد اجازه بگیرد، جزو مسائلی است که بعداً در جزئیات بررسی خواهد شد، این در حالی است که همه جامعه امروز منتظر این تصمیم هستند و اگر به این لایحه دولت به صورت دوفوریتی رأی ندهیم، ما هم در گشایش اقتصادی مردم در حوزه نهاده های دامی، گندم و دارو تعلل کرده ایم.
زنگنه ضمن اینکه رأی به دوفوریت این لایحه را به معنای حذف ارز 4200 تومانی ندانست و از نمایندگان مجلس خواست به دوفوریت آن رأی دهند، افزود: در حقیقت این عدم رأی به معنای آن است که مجلس گندم، دارو و نهاده های دامی را به عنوان یک اولویت نمی شناسد، این در حالی است که دولت برای حذف ارز 4200 تومانی نیازی به مصوبه مجلس ندارد و ما با این رأی می خواهیم از جایگاه قانونی مجلس صیانت کنیم.

نظر شما