شناسهٔ خبر: 50763817 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برنامه‌های هفته کتاب، در سراسر ایران

تهران- ایرنا- مدیران کل ارشاد در شهرهای ایران از برنامه‌های خود در هفته کتاب سخن گفتند. جایزه قلم هگمتانه، جایزه کتاب سال یزد و پایگاه‌های نذر کتاب در خراسان جنوبی، بخشی از این برنامه‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در هفته کتاب، برنامه‌های گوناگونی در سراسر کشور برگزار خواهد شد و کتابفروشی‌ها نیز رونق دوباره خواهد یافت. مدیران فرهنگ و ارشاد در سراسر کشور از برنامه‌های خود در این روزها، صحبت کرده‌اند. 

همدان و جایزه قلم هگمتانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، از برگزاری دومین دوره جایزه قلم هگمتانه و انتخاب کتاب سال استان همدان خبر داد.

احمدرضا احسانی، تجلیل از آثار برگزیده و منتخب با موضوع همدان را بخش دیگری از این برنامه دانست و گفت.: در این جشنواره، برگزیدگان حوزه کتاب و کتابخوانی استان نیز تقدیر خواهند شد.

 برنامه عصر کتاب نیز به تجلیل از یکی از نویسندگان مشهور استان همدان، هادی گرسویی اختصاص دارد، او محقق و پیشکسوت حوزه تالیف و نویسندگی و اهل همدان است.

از دیگر برنامه های استان اداره ارشاد استان همدان، اهدای کتاب به مراکز آموزشی و فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی، موسسات و مراکز فرهنگی و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در ۱۰ شهرستان استان است.

همزمان با بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ،نمایشگاه بزرگ کتاب ملایر با همکاری شهرداری،‌ شورای شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر برگزار و با عرضه ۴۰۰ عنوان کتاب و تخفیف ۵۰ درصدی به مدت یک ماه فعالیت خواهد کرد.

کتاب ها، مهمان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، رونمایی و معرفی کتاب زندگی‌نامه شهید علی لندی که  توسط جمعی از مولفان نوشته شده، با حضور خانواده وی و تجلیل از آن‌ها، برنامه این استان در هفته کتاب اعلام کرد.

ابراهیم شریفی، با اشاره به اجرای طرح سلام همسایه، مهمان نمی‌خواهی؟ گفت: در این طرح به بحث فرهنگ میهمان‌نوازی و مطالعه پرداخته می‌شود. جشنواره مروجان کتاب و کتابخوانی در سطح استان، برگزاری نشست‌های ادبی، نقد و بررسی کتاب و عصر شعر نیز در فهرست برنامه‌های این دوره از هفته کتاب قرار دارد.

طرح پیشخوان کتابخوان با همکاری و همراهی نهاد کتابخانه‌های عمومی در مناطق کم‌برخوردار و مشکل‌دار استان چهارمحال و بختیاری که توسط استانداری شناسایی شده‌اند، اجرا می‌شود

تجلیل از خادمان چاپ و نشر خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، از برگزاری همایش تجلیل از خادمان چاپ و نشر خوزستان،‌ تجلیل از مروجان و مربیان باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان و برگزاری کارگاه آموزش ویژه مربیان باشگاه‌ها، خبر داد.

محمد جوروند، مسابقه کتابخوانی از کتاب کرونا و جامعه ایران و سویه‌های فرهنگی و اجتماعی، را بخش دیگری از برنامه های این استان دانست و گفت: امسال نیز طرح اهدای کتاب به مناطق محروم اهواز را اجرا می‌کنیم و قرار است حدود پنج هزار جلد کتاب به این مناطق اهدا شود. بازدید از کتابفروشی‌های استانی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در خوزستان  است و طرح خرید کتاب از نویسندگان و ناشران استانی و کارگاه‌های داستان‌نویسی نیز در اهواز و سایر شهرستان‌ها اجرا خواهد شد.

پایگاه‌های نذر کتاب،‌ در خراسان جنوبی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی، اختتامیه چهارمین جایزه کتاب سال خراسان جنوبی، هفت نمایشگاه کتاب در هفت شهرستان استان شامل خوسف، درمیان، زیرکوه،‌ نهبندان، طبس، فردوس و قائن و مراسم تجلیل از فعالان حوزه کتاب را بخش اصلی برنامه های این استان، اعلام کرد.

ناصر نبی‌زاده‌، ادامه داد: از شهرهایی که در حوزه روستاهای دوستدار کتاب فعال بودند، همچنین شهرهایی که از خراسان جنوبی وارد مرحله نهایی پایتخت کتاب ایران شدند نیز تقدیر می‌شود. از کتابفروشی‌های استانی و فعالان کتابفروشی که در طرح‌های حوزه کتاب به‌خصوص طرح‌های فصلی فروش کتاب، حضور پیدا کرده و فعالیت داشتند، تقدیر خواهند شد.

 طرح پایگاه‌های نذر کتاب،‌ در شهرهای مختلف خراسان جنوبی، بر این اساس برنامه ریزی شده که اشخاصی که کتاب‌های اضافی در خانه دارند کتاب‌هایشان را به این پایگاه‌ها هدیه می‌کنند و در پایان این کتاب‌ها در اختیار مراکز آموزشی و فرهنگی استان قرار می‌گیرد.

تقدیر از چهره های فرهنگی استان اصفهان 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این استان برای هفته کتاب، اظهار کرد: طرح‌هایی مانند اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس و مراکز فرهنگی استان، معرفی نویسندگان، ناشران، آثار چاپ شده در فضای مجازی و برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرهای مختلف برخی از این اقدامات به شمار می‌آیند.

حجت الاسلام‌والمسلمین رمضانعلی معتمدی، ادامه داد: بزرگداشت خادمان فرهنگ مکتوب استان و تجلیل از نویسندگان، ناشران، کتابفروشان و کتابداران شهرهای مختلف برگزار خواهد شد. اجرای برنامه‌های کتابخوانی در مهدهای کودک، خانه‌های فرهنگ، جلسات کتابخوانی در انجمن‌های ادبی،‌ بازخوانی تاریخ، فرهنگ، زبان و آداب و رسوم محلی در مراکز تاریخی و خانه‌های فرهنگی را نیز در بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب دنبال می‌کنیم.

رونمایی کتاب در فضاهای باز تاریخی و شهری با محوریت تحولات ادبیات اصفهان در یکصد سال اخیر، برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی و کتابخوانی،‌ خلاقیت برای کودکان و نوجوانان با موضوع فلسفه و چرایی مطالعه و شاهنامه‌خوانی همراه با نقاشی همزمان ویژه کودکان از طرح‌های جدید اداره فرهنگ و ارشاد استان اصفهان در هفته کتاب به شمار می‌آیند.

 بزرگداشت دکتر نوش‌آفرین انصاری چهره برتر ادبیات کودک و نوجوان، نشست معرفی سه نویسنده از آلمان،‌ اتریش و سوئیس با همکاری سفارتخانه‌های این کشورها را نیز در این هفته صورت خواهد گرفت.  آئین روز ادبیات پایداری با حضور خانواده شهدا و ایثارگران، تجلیل از نویسندگان و ناشران حوزه دفاع مقدس و ادبیات مقاومت نیز در این هفته برگزار می‌شود، همچنین کتاب‌های دفاع مقدس نیز در این ایام با ۳۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسند.

گلستان و شب های دانایی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، از برگزاری برنامه شب‌های دانایی یکی از آن‌هاست. هرشب در این برنامه رونمایی و معرفی یک کتاب در فضای مجازی، نشست با ناشران و کتابفروشان و فعالان کتابخوانی استان با هدف رفع مشکلات، دیدار با مسئولان کتابخانه‌های فعال کانون مساجد و تجلیل از کتابداران و اهدای کتاب از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌آیند.

عادله کشمیری، با بیان اینکه برنامه یک کتاب یک نویسنده، نیز در فهرست برنامه‌های هفته کتاب قرار دارد، عنوان کرد: این برنامه با هدف آشنایی شهروندان با نویسندگان معاصر استان با همکاری صدا و سیمای استان و از طریق فضای مجازی برگزار خواهد شد.

 برگزاری مراسم آیین تجلیل از فعالان حوزه نشر و کتاب، برگزاری پویش نامه‌ای به نویسنده، با هدف ایجاد انگیزه و ترویج کتابخوانی درباره ۲۰ کتاب، پویش من یک نویسنده‌ام شامل (تبدیل اتل‌ها، متل‌ها و قصه‌هایی با گویش‌های مختلف گلستان به کتاب با نقاشی و دست خط خود بچه‌ها) و پویش معرفی کتاب‌های دفاع مقدس دیگر برنامه های استان گلستان است. آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب با عنوان گاهی با کتا و نیز برنامه دیدار از کتابخانه‌های شخصی و معرفی آنها از طریق رسانه‌ها در قالب برنامه‌ای با عنوان زندگی با کتاب نیز در این هفته اجرا خواهد شد.

 برنامه چگونه کتابخوان حرفه‌ای پرورش دهیم، با موضوع چگونگی پرورش کتابخوانان حرفه‌ای با همکاری کتابفروشی خانه کتاب و آشنایی اعضای باشگاه‌های کتابخوانی با فعالیت دیگر جام‌های مرتبط با کتابخوانی از طریق برگزاری مسابقه نیز در استان گلستان دنبال می‌شود. برگزاری دو کارگاه آموزشی با هدف آشنایی دست‌اندکاران حوزه کتاب با قوانین حوزه نشر و کتاب، معرفی و آشنایی با اپلیکیشین‌های کتابخوان با همکاری اشکاف ناشر الکترونیک (در فضای مجازی) نیز به مناسبت هفته کتاب برنامه‌ریزی شده است.

اختتامیه  کتاب سال یزد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، مهمترین برنامه این استان اختتامیه چهارمین دوره کتاب سال یزد و رونمایی از کتاب‌هایی با مضامین فرهنگی و هنری خصوصا فرهنگ عامه است که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منتشر شده‌اند.

مجید جوادیان‌زاده، از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب متعدد در حسینیه و کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد و برخی از شهرستان‌ها خبر داد، تجلیل از کتابداران برگزیده و رونمایی از پوستر جشنواره مکتوب رضوی، دیدار و بازدید از کتابفروشی‌های قدیمی یزد مثل امیرکبیر، بازدید از باشگاه‌های کتابخوانی فعال یزد مثل باشگاه‌های اقلیت دینی، باشگاه‌های کودک کار، مدارس فوتبال و... بخشی دیگری از این برنامه هاست.

وی تاکید کرد: ما در این هفته به روستای گردکوه و مدوار مهریز خواهیم رفت که از روستاهای دوستدار کتاب فعال به شمار می‌آیند و از کتابخوانان و مروجان کتابخوانی تقدیر می‌کنیم.

البرز، همیار قلم همراه کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، از برگزاری مسابقه کتابخوانی فضائل‌الرسول (ص) در فرهنگسرای غدیر محمدشهر، برگزاری کارگاه آموزشی کتاب و اجرای برنامه توسط کتابخوانی انجمن ادبی عصر جدید، رونمایی از کتاب‌های جدید در حوزه حجاب و عفاف و نماز، اجرای مسابقات قصه‌خوانی و کتابخوانی در هفته کتاب خبر داد.

ناصر مقدم، اجرای طرح ملی همیار کتاب همراه قلم را بخش دیگر این برنامه ها دانست که هدف اصلی آن ارتقای سرانه مطالعه کتاب و کشف و پرورش استعدادهای ادبی است.

اهدای کتاب به مجتمع خیریه امیرالمومنین (ع)، مدرسه علوی سعادتیه و مسجد صاحب‌الزمان (عج) گرمدره نیز در ایام هفته کتاب اجرا می‌شود و در کنار آن اهدای کتاب به روستاها و مناطق عشایری نیز در این استان دنبال خواهد شد. برگزاری کارگاه قصه‌گویی برای باشگاه‌های کتابخوانی در فرهنگسرای امام علی (ع) ساوجبلاغ و شهرستان نظرآباد، تقدیر از فعالان و مروجان کتابخوانی، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقه فرهنگی کتابخوانی، برگزاری نشست باشگاه‌های کتابخوانی و تقدیر از فعالان فرهنگ و ادب اشتهارد در فرهنگسرای ملاصدرا نیز می‌توان از دیگر برنامه‌های استان البرز در هفته کتاب است.

رونمایی از کتاب هایی با موضوع شهدا، در استان قم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با اشاره به کنگره ملی شهدای استان قم از رونمایی تعدادی کتاب با موضوع شهدا و دفاع مقدس خبر داد و گفت: نشست‌های تخصصی معرفی کتاب نیز با همکاری انجمن‌های ادبی استان در روزهای مختلف این هفته برگزار خواهد شد.

سید موسی حسینی کاشانی، با اشاره به اجرای طرح کتابگردی در کتابفروشی‌های استان با حضور مسئولان استانی تاکید کرد: تقدیر از ناشران و کتابفروشان استانی و همچنین ناشر مولفان برگزیده را نیز برای این هفته پیش‌بینی کرده‌ایم. در بخش دیگری کتاب‌هایی که توسط هیات منتخب ارزیابی شده‌اند در این هفته خریداری خواهند شد. برپایی ایستگاه‌های مطالعه در مجتمع‌های تجاری قم با کمک اصناف برای هفته کتاب اجرایی می‌شود و قرار است اهدای کتاب به مخاطبان و مردم را نیز داشته باشیم.

 اهدای کتاب به مناطق محروم روستایی و مراکز فرهنگی استان نیز اهدا خواهد شد. 

تجلیل از شیراز پژوهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با بیان این که امسال برای اولین بار حدود ۲۳ عنوان کتاب در حوزه شیرازپژوهی منتشر شده است، عنوان کرد: این کتاب‌ها توسط نویسندگان و پژوهشگران شهر شیراز نوشته شده‌اند که قرار است از پدیدآورندگان و ناشران این حوزه تجلیل و تقدیر کنیم. تقدیر از چاپخانه‌دارانی که در حیطه نشر فعالیت می‌کنند و به پویایی و فعال کردن صنعت نشر و کتاب کمک کرده‌اند نیز یکی دیگر از این برنامه‌ها است.

صابر سهرابی، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی برای ناشران در این ایام نیز اظهار کرد: یک دوره آموزشی چهار روزه برای ناشران در حوزه تولید محتوا و مسائل و مشکلات حوزه نشر در شهر شیراز نیز در هفته کتاب برگزار می‌شود.

تجلیل از ناشران برتر استانی و کتابداران برتر، افتتاح یک باب کتابخانه جدید نیز در بخش قلات شهر شیراز که ساخت آن توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و در این هفته تحویل نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌شود. تجهیز تعدادی از کتابخانه‌های شهر شیراز با همکاری شهرداری و دیدار با نویسندگان برتر استانی از جمله برنامه‌های این استان در هفته کتاب خواهند بود.

نظر شما