شناسهٔ خبر: 50742893 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

نگاه کارشناس؛

عبور از سد دفاعی لبنان با جابه جایی بازیکنان

شهرام مهرپیما، مربی و کارشناس فوتبال کشورمان، پیرامون دیدار تیم های ملی ایران و لبنان، یادداشتی نوشته که آنرا با هم می خوانیم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایسکانیوز، هرچند این اتفاق خیلی دیر رخ داد اما در نهایت تیم ملی ایران با تعویض ها و جابه‌جایی بازیکنان توانست از دفاع چند لایه لبنان عبور کند و به سه امتیاز سخت اما شیرین، برسد. لبنان از همان ابتدای بازی برای کسب یک امتیاز و تلاش برای استفاده از ضد حمله و به دست آوردن سه امتیاز، به بازی کاملا دفاعی و بسته در یک سوم دفاعی و استفاده از حیله «لو بلاک» یا دفاع اتوبوسی روی آورد.
در سوی دیگر بازی هم شاگردان اسکوچیچ با ارائه بازی مالکانه و با هدف نفوذ از دو کانال کناری شماره یک و دو و نیم فضاهای هالف اسپیس، قصد ایجاد موقعیت و رسیدن به گل را داشتند. متاسفانه درنیمه اول، بلاک دفاعی لبنان با توجه به انرژی کافی و تجربه بازیکنان لژیونرایران غیر از سه صحنه موقعیت مسلم گلزنی، ایستادگی مناسبی داشت.
لبنان در دو مورد توانست ضدحمله موثری داشته باشد اما گل دقایق آخر نیمه اول از گل ها عجیب فوتبال ایران بود. خود داوری بیرانوند و بی دقتی او در توجه به سوت داور باعث شد گلی را دریافت کند که از او انتظار نمی‌رفت. اشتباه فردی او باعث شد لبنان خود را هشت امتیازی بداند و شکست نخوردن در پنج سال گذشته در لبنان برایش تکرار شود.
بعد از پایان شوکه کننده نیمه اول، همه به این فکر می کردند که اسکوچچی برای باز گرداندن بازی چه می کند.او نیمه دوم، برنامه بازی تیم ملی را با آوردن محمدی به زمین و جلوبردن وحید امیری آغازکرد. اتفاقی که قرار بود کمک کند تا ایران فشار خود از جناحین را افزایش دهد.طبیعتا کیفیت فنی امیری در هافبک چپ همیشه بالاتر از دفاع چپ بوده و در پست تخصصی توان بازی موفق تری را دارد.
در مجموع بازگشت به پست تخصصی و گرایش به کانال وسط همراه با تعویض صحیح جهانبخش و قدوس فاز تهاجمی ایران را با مهاجمان جدید (به طور خاص انصاری فر) بسیار تقویت کرد تا شکست را با پیروزی تعویض کنیم.
ابتکار اسکوچیچ در نوع تعویض ها و جابه‌جایی بازیکنان در زمین عامل اساسی در شکستن دفاع اتوبوسی لبنان شد. امیری با کات بک و پاس نفوذی به کریم، سردار را در شرایط گل زنی قرار داد. سردار نشان داد کوچکترین فرصت را مانند همیشه می تواند به گل تبدیل کند.
فراموش نکنیم مربیان ایرانی در بازی‌های لیگ در مقابل این سبک دفاعی حریفان خود در یک سوم دفاعی قادر به شکستن این ساختار نمی باشند اما اسکوچیچ در این بازی  شکلی تازه در استمرار و پیگیری بازی تهاجمی تا آخرین دقیقه بازی را نشان داد. بازیکنان ایرانی به‌خصوص لژیونر ها نشان دادند چنانچه دقت و تمرکز ویژه ای برای اجرا تاکتیک به‌ خرج بدهند، قادر به اجرا و انجام هستند.
در مجموع این پیروزی را به مردم ایران تبریک می گویم و امیدوارم بحث های فنی بین کارشناسان افزایش پیدا کند تا علاقه مندان به فوتبال، نگاه علمی تری به این مقوله داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما