شناسهٔ خبر: 50739246 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۵ و نیم برابر شدن تعداد چاق‌ها در کشور

پژوهشگر بیماری‌های گوارشی گفت: ۳۰ میلیون ایرانی دارای چاقی و اضافه وزن هستند و بطوریکه در چهاردهه گذشته شمار افراد چاق، ۵ و نیم برابر و افراد دارای اضافه وزن، بیش از ۳ و نیم برابر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزای صدا و سیما؛ آقای دکتر رضا ملک زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سرانه مصرف کالری ایرانی‌ها طی چهار دهه گذشته از ۲ هزار به بیش از سه هزار کالری رسیده است و ۸۰ درصد جامعه ایران تحرکی کافی و مستمر ندارند.
وی با اشاره به اینکه شیوع اضافه وزن و چاقی در ایران طی مدت یاد شده، باید مورد توجه باشد چرا که خطرناک است گفت:رد پای چاقی در بسیاری از بیماری‌ها همچون بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان‌های متعدد، بیماری‌های مزمن تنفسی وجود دارد.
وی افزود: در همهمگیری کرونا هم، افراد چاق بیش از سایرین تحت تاثیر عوارض و مرگ‌های ناشی از این بیماری قرار گرفته اند.
وی با تأکید بر توجه خانواد‌ها به پرخوری و کم تحرکی کودکان گفت: شیوع نگران کننده اضافه وزن و چاقی در کودکان ما ناشی از اصرار خانواده‌ها بر پرخوری فرزندان و در کنار آن، کم تحرکی و کمبود شدید فعالیت‌های فیزیکی کافی در نوجوانان بویژه در بین دختران، به دلایل متعدد از جمله کمبود امکانات و زمینه‌های فرهنگی برای ورزش مستمر آن‌ها است.
وی افزود: یکی از مهمترین سیاست‌های نظام سلامت ایران، پیشگیری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر است که ۸۶ درصد بار بیماری‌ها در ایران را به خود اختصاص داده اند و اهداف این سیاست، توسط کمیته اجرایی، تعیین و دنبال می‌شوند و در سیاست پیشگیری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر، توجه بسیار ویژه‌ای به برنامه‌های مداخله‌ای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن شده است؛ چرا که رد پای چاقی در بسیاری از بیماری‌ها همچون بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان‌های متعدد، بیماری‌های مزمن تنفسی و ... وجود دارد و افراد چاق در هنگام ابتلا به این بیماری ها، بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما