شناسهٔ خبر: 50737434 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

سلامت مغز در گرو رژیم های غذایی سالم

مطالعات جدید محققان نشان می دهد خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، لوبیا و سایر مواد غذایی با طبع سرد و کاهش دهنده التهاب ممکن است با افزایش سن، احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

مطالعات جدید محققان نشان می دهد خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، لوبیا و سایر مواد غذایی با طبع سرد و کاهش دهنده التهاب ممکن است با افزایش سن، احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد اگر رژیم غذایی شما مملو از غذاهای ضد التهابی باشد، ممکن است خطر زوال عقل ناشی از افزایش سن، از دست دادن حافظه و مشکلات زبان، حل مسئله و سایر مهارت های فکری تا سه برابر کمتر شود.

دکتر نیکولاس اسکارمیس، استادیار عصب ‌شناسی در دانشگاه ملی آتن یونان در این رابطه می ‌گوید: «رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است».

گفتنی است ارتباط دقیق تاثیر رژیم غذایی در جلوگیری از زوال عقل و حفظ سلامت مغز هنوز مشخص نشده اما پژوهشگران اطمینان دارند که رژیم غذایی از طریق مکانیسم های متعددی بر سلامت مغز تأثیر می گذارد و طبق یافته های جدید، التهاب ممکن است یکی از آنها باشد.

برای این مطالعه، بیش از هزار نفر فرد داوطلب در یونان با میانگین سنی۷۳ سال، پرسشنامه ای را برای تعیین پتانسیل التهابی و امتیاز رژیم غذایی خود تکمیل کردند. به گزارش سیناپرس، زمانی که مطالعه شروع شد، هیچ یک از شرکت کنندگان زوال عقل نداشتند و در ادامه طی سه سال پژوهش، شش درصد به زوال عقل مبتلا شدند.

در این میان نمرات التهاب رژیم غذایی از ۸۷/۸ - تا ۹۸/۷  متغیر است که نمرات بالاتر به رژیم غذایی التهابی تر اشاره دارد. این مطالعه نشان داد افرادی که کمترین امتیاز را داشتند نسبت به افرادی که امتیازهای بالاتری داشتند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

بر این اساس اعلام شد هر یک امتیاز افزایش در امتیاز التهابی رژیم غذایی با افزایش ۲۱ درصدی در خطر زوال عقل همراه بود. کسانی که کمترین امتیاز را داشتند هر هفته حدود ۲۰  وعده میوه، ۱۹  وعده سبزیجات، ۴ وعده حبوبات و ۱۱ وعده قهوه یا چای مصرف کردند. در مقابل، افرادی که بالاترین امتیاز را داشتند در هفته حدود ۹ وعده میوه، ۱۰ وعده سبزیجات، ۲وعده حبوبات و ۹ وعده قهوه یا چای مصرف کردند.

به گفته محققان، به طور کلی رژیم غذایی دارای میوه، سبزیجات، حبوبات، چای یا قهوه بیشتر، یک رژیم ضد التهابی مناسب شناخته می شود.

دکتر توماس هالند، پزشک و پژوهشگر مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، این یافته ها را بررسی کرده و گفت: این مطالعه به مکانیسم التهاب - به ویژه التهاب عصبی - اهمیت بیشتری می دهد که بسیاری از ما آن را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در ایجاد زوال شناختی و زوال عقل آلزایمر می دانیم.
متخصصین برای سلامت مغز، رژیم های غذایی MIND، مدیترانه ای یا رژیم غذایی DASH را توصیه می کند. هر سه این رژیم ها بر روی گوشت بدون چربی، ماهی، غلات کامل، محصولات تازه و روغن زیتون تمرکز دارند. به گزارش سیناپرس، در این میان مصرف توت ها، سبزیجات با برگ های تیره، آجیل، گندم کامل، سیر، پیاز، فلفل، گوجه فرنگی، روغن زیتون فرابکر، ماهی و مرغ نیز بسیار مفید است.

دکتر هالند خاطر نشان می کند: این غذاها ممکن است قدرت و یا طول مدت فرآیند التهابی در بدن و مغز شما را کاهش دهند. برخی از این مواد غذایی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند که رادیکال های آزاد آسیب رسان را از بین برده و التهاب را کاهش می دهند.به گزارش سیناپرس، پرهیز از الگوی رژیم غذایی غربی از جمله کاهش مصرف لبنیات پرچرب، غذاهای سرخ شده یا فست فودها، شیرینی ها و گوشت قرمز نیز برای سلامت بدن مهم است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Neurology منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما