شناسهٔ خبر: 50736456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر کوتاه از کردستان

سنندج - ایرنا - آغاز مسابقات تنیس روی میز قهرمانی دختران و پسران نوجوان منطقه ۴ کشور در سنندج، درخشش سه مربی کانون پرورش فکری کردستان در مرحله منطقه ای بیست ‌و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و چند خبر از اداره کل میراث فرهنگی استان، خبرهای کوتاه از کردستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رقابت های تنیس روی میز تور ایرانیان رده سنی نوجوانان در ۲ بخش دختران و پسران منطقه چهار کشور، امروز جمعه به میزبانی سنندج آغاز شد.

این رقابت ها با حضور ورزشکاران سه استان کردستان، کرمانشاه و ایلام با عنوان استان های منطقه چهار کشور در بخش دختران در سالن پینگ پنگ مجموعه استقلال و در بخش پسران نیز در خانه پینگ پنگ شادروان اقبال لطف اله نسبی سنندج برگزار می شود.

در پایان این دوره از مسابقات نفرات برتر ۲ تیم اول و دوم به مرحله دوم رقابت های تنیس روی میز مناطق هشتگانه کشور صعود خواهند کرد.

درخشش سه مربی کردستانی در مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان گفت: مینا عسکری، هیوا ملکی و شیما صمدی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزیده مرحله منطقه ای قصه‌گویی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی شدند.

سهیلا شیخی افزود: هیوا ملکی با قصه «خرس شمشیر به دست» مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری سریش آباد، شیما صمدی با قصه «خوشحال باش مرغک من» مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری قروه و مینا عسکری با قصه «خفاش دیوانه» مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری قروه هستند.

وی ادامه داد: کانون کردستان در مرحله‌ منطقه‌ای، که به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد برگزار شد، با پنج قصه‌گو حضور داشت.

شیخی یادآور شد: برگزیدگان نهایی بخش ملی همزمان با شب یلدا و در مراسم پایانی بیست ‌و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معرفی می‌شوند.

آغاز پژوهش باستان‌شناسی منطقه هورامان در محدوده کامیاران

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کامیاران از انجام پژوهش باستان‌شناسی بخشی از منطقه هورامان که در این شهرستان قرار دارد، خبر داد.

سعید اسدی گفت: در جلسه بررسی پژوهش باستان شناسی منطقه هورامان، مسایل و موارد مربوط به آغاز پژوهش باستان‌شناسی منطقه‌ای از هورامان که در محدوده شهرستان کامیاران واقع شده است مورد بحث و رایزنی قرار گرفت و تصمیماتی اجرایی در این خصوص اتخاذ شد.

وی ادامه داد: در این جلسه گزارش جامعی در خصوص آمادگی کامل و تامین اعتبار لازم برای انجام بررسی‌های باستان‌شناسی منطقه هورامان مربوط به شهرستان کامیاران ارائه شد.

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کامیاران با اعلام اینکه این شهرستان دارای آثار تاریخی ارزشمندی است، ابراز امیدواری کرد با تلاش و همکاری بیش از پیش در آینده شاهد تحقیقات بیشتری در مورد این آثار تاریخی باشیم.

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی اقامتگاه بوم‌گردی هوارگه‌ی خان در سنندج

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سنندج گفت: طرح احداث اقامتگاه بوم‌گردی هوارگه‌ی خان در این شهرستان دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

خداداد مولودی گفت: اقامتگاه بوم‌گردی هوارگه‌ی‌ خان در اراضی روستای گردشگری نوره از توابع شهرستان سنندج توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال ساخت است که یکی از بهترین و زیباترین اقامتگاه‌های سنتی این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه این اقامتگاه به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ میزان سرمایه‌گذاری در این طرح را بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به پیشرفت فیزیکی مناسب این طرح در صورت تکمیل و آغاز فعالیت برای بیش از ۲۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل خواهد کرد.

یک دستگاه فلزیاب در بانه کشف شد

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بانه با اعلام خبر کشف و ضبط یک دستگاه فلزیاب در این شهرستان گفت: از مردم درخواست داریم اجازه ندهند افراد کلاهبردار و شیاد به بهانه یافتن گنج و آثار تاریخی با استفاده از دستگاهای فلزیاب و شیوه‌های مختلف دیگر آنها را فریب داده و باعث بروز مشکلات قانونی و نیز ضرر و زیان مادی و لطمات جبران ناپذیری برای آنها شوند.

سعداله رحیمی‌خواه با اشاره به قانون خرید و استفاده از دستگاهای فلزیاب افزود: هرگونه استفاده از این نوع دستگاه‌ها منوط به صدور مجوز از اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی است در غیر اینصورت هر نوع دستگاه‌ فلزیاب در صورت کشف، علاوه بر ضبط و توقیف برابر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشمول جریمه نقدی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی، معادل یک تا سه برابر ارزش کالا نیز می‌شود.

وی یادآور شد: پرونده اولیه برای طی مراحل قانونی تشکیل و موضوع به مراجع قضایی برای اعمال قانون ارجاع شد.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا زندگی می‌کنند.

نظر شما