شناسهٔ خبر: 50729768 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ماجرای کتاب های درسی

هر چند رنگ و لعابش در این سال‌ها بهتر شده است، اما محتوایش هنوز دلچسب بچه‌ها نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، تعدادی از بچه‌ها در گفتگو با ما از بی فایده بودن مطالب کتاب‌های درسی گله کردند و گفتند که این محتوا‌ها هیچ کاربردی برای آن‌ها ندارد.
کتاب‌های درسی یک بار مصرف اند و سالی ۴۳ هزار تن کاغذ یارانه‌ای صرف چاپ آن‌ها می‌شود.
آن طور که معاون  سابق سازمان پژوهش می‌گوید بیش از ۴۶ میلیون دلار یارانه برای تأمین کاغذ کتاب‌های درسی صرف می‌شود.
وعده الکترونیکی شدن کتاب‌های درسی از هشت سال پیش داده شده، اما این وعده تاکنون جنبه عملی به خود نگرفته است.
آقای مرتضایی نبود زیرساخت‌ها را دلیل اجرایی نشدن این طرح اعلام کرد و البته گفته است که این طرح مسکوت نمانده و بنای اجرای آن را داریم.
کتاب‌های درسی در این سال‌ها دائم کوچک و بزرگ شده اند و از قطع‌های رحلی به وزیری تبدیل شدند، اما عکس‌های آن‌ها تغییرات چندانی نکرده است.
یکی از معلمان به ما می‌گوید عکسی که از کروموزم در کتاب زیست شناسی دوره دبیرستان هست سالهاست که تغییر نکرده و بسیار تکراری و قدیمی است.
قرار است با نقش بستن رمزینه‌های هوشمند در سرفصل‌های کتاب و تغییر تصاویر آن‌ها تفکر و خلاقیت براساس برنامه درسی نیز در کتاب‌ها نمایان شود.
یکی از تصویرگران کتاب‌های درسی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: عکس‌های کتاب‌ها را طوری انتخاب می‌کنیم که علاوه بر رعایت مسائل اخلاقی و اسلامی مفهومی را نیز به آن‌ها بیاموزد.
مسئول طرح رمزینه‌های هوشمند کتاب‌های درسی نیز می‌گوید: با درج این رمزینه‌ها در کتاب‌ها دانش آموزان می‌توانند به مطالب چند رسانه‌ای از یک موضوع در یک درس دست بیابند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز معتقد است ما باید کتاب‌ها را طوری تألیف کنیم که وقتی دانش آموزان آن‌ها را مطالعه می‌کنند احساس کنند که به اطلاعات آن‌ها اضافه شده و مطالب برای آن‌ها کاربردی و به درد خوردنی است.
با مجازی شدن بیشتر کلاس‌ها، الکترونیکی شدن کتاب‌ها و تغییر محتوای آن‌ها دو نیاز اصلی برای بچه‌های امروز ما هستند.
براساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش قرار است کتاب‌های درسی چهار سال قبل دوباره بازبینی شود و مفاهیم آن‌ها برای سال آینده تغییر کند.
حالا باید دید که آیا کتاب‌های درسی در سال آینده برای بچه‌ها جذاب‌تر هستند و یا خیر؟.

برچسب‌ها:

نظر شما