شناسهٔ خبر: 50726879 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به روز رسانی شد/

رانش؛ مسیر "رامسر به جواهرده" را مسدود کرد

باز هم بارش باران در مازندران و بار دیگر، آغاز مصائب تمام نشدنی این استان، بارش هایی که به طغیان رودخانه‌ها منجر می‌شود و پس از آن، مردم، گرفتار سیل و سیلاب می‌شوند و قصه تکراری کمک‌هایی که پس از سیلاب باید کرد.

صاحب‌خبر -

این چرخه، چند سالی است در مازندران دنبال می‌شود و هنوز هم فکری برای رفع مشکل، نشده است یا اگر بی‌انصافی نکنیم، راهکار درستی را ندیده‌ایم و فعالیت‌های انجام شده، مناسب ابعاد معضل نیست.

همین دو سه روز پیش بود که شهر بهنمیر شهرستان بابلسر، گرفتار سیلاب و آبگرفتگی معابر شد، هرچند مدیرکل بحران مازندران گفته بود که تنها ۳۰ واحد مسکونی و ۱۵ واحد تجاری درگیر شدند اما فرمانده سپاه بابلسر گفت که، ۲۰ گروه جهادی در غالب ۲ قرارگاه جهادی و با حضور بیش از ۱۵۰ نفر جهادگر بسیجی برای امدادرسانی به سیل زدگان بهنمیری اعزام شدند.

تکرار سیل و سیلاب در سال‌های اخیر در مازندران و بی توجهی به مسائل مرتبط با آن نشان می‌دهد که یا به وقوع سیلاب در این استان بی اهمیت هستیم و یا راهکاری برای رفع مشکلات آن، به ذهنمان نرسیده است.

به گزارش ایسنا، بارش شدید باران و وقوع آبگرفتگی و سیلاب در مازندران به ویژه در غرب این استان، موضوع تازه‌ای نیست و چند سالی است به صورت مکرر، شاهد این اتفاق هستیم، موضوعی که احمد حسین‌زادگان استاندار سابق مازندران در مراسم تودیع خود به وزیر کشور پیشنهاد کرد: سیل ۶۰۰۰ واحد مسکونی را از بین برد و ۱۱ شهرستان را درگیر کرد، بنابراین طرح کنترل مدیریت سیلاب باید حتما در مازندران انجام شود. 

اینکه چرا حسین‌زادگان که خود با این مشکل درگیر بوده و حتی بلافاصله خود را به شهرهای درگیر می‌رساند و به صورت جهادی در میدان داشت اما برای رفع آن اقدام عاجلی نکرده جای بحث دارد اما وی معتقد است به جای آنکه پول‌های هنگفت برای بعد از وقوع سیلاب در اختیار مسئولان قرار بگیرد، قبل از وقوع سیل تخصیص یابد.

۲۱:۴۵

گازرسانی به بخش کجور مشکلی ندارد

سعید یزدانی فرماندار نوشهر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پایدار شدن وضعیت شهرستان نوشهر به لحاظ بارندگی و آبگرفتگی معابر اظهار کرد: بارش باران که از صبح امروز شدت گرفت، موجب بالا آمدن آب رودخانه ها و آبگرفتگی معابر شد.

وی افزود:  بر اساس بررسی ستاد بحران شهرستان، تعداد ۱۰۰ واحد مسکونی در شهر و روستاهای نوشهر دچار آبگرفتگی شدند.

فرماندار نوشهر با بیان اینکه در حال حاضر آب رودخانه ها فروکش کرده است، تصریح کرد: گروه های امدادی مانند هلال احمر و ستاد بحران از آغازین ساعات صبح امروز پای کار بودند و در حال حاضر وضعیت پایدار است.

یزدانی به ایمن سازی وضعیت پرخطر سرشاخه گیر در کشکسرا اشاره کرد و افزود: گفته شد که گاز کجورله علت کاهش ذخیره گازی و بسته شدن جاده چالوس به مرزن آباد قطع شد در حالیکه اینگونه نیست و تا ساعت ۴ صبح با همان ذخیره گاز داشتند.

وی تاکید کرد: دستگاه حمل گاز به علت بسته شدن دو راه آزاد راه و جاده قدیم چالوس به دوآب که بر اثر جاری شدن سیل اتفاق افتاد، طبق هماهنگی با راهداری و پلیس راه خودروی حمل گاز به سمت کجور حرکت کرد و در حال حاضر مشکلی از این نظر وجود ندارد.

۲۰:۵۵

پیک بارش‌ها سپری شد/استقرار نیروهای هلال احمر در نقاط حادثه خیز تنکابن

حسن باقری معاون فرماندار تنکابن دقایقی پیش در گفت و گویی کوتاه با ایسنا از فروکش کردن آب ‏در روستای همشبور این شهرستان خبر داد و گفت: هم اکنون محور خشکداران در بخش نشتا ‏تنکابن توسط عوامل راهداری به دلیل طغیانی شدن یکی از انهار مسدود شده و ارتباط این مسیر با ‏روستاهای امام دشت شهرستان عباس آباد امکان پذیر نیست.‏

وی از استقرار نیروهای هلال احمر در نقاط حادثه خیز شهرستان خبر داد و تاکید کرد: در کنار انهار ‏عمیق و رودخانه ها داوطلبان هلال احمر مستقر شدند تا از وقوع حوادث و مخاطرات احتمالی ‏جلوگیری شود.‏

باقری با اعلام اینکه تمامی محورهای دوهزار و سه هزار تنکابن در حال حاضر باز و تردد در آن ها ‏جریان دارد، خاطرنشان کرد: بخشی از گوشه و شانه خاکی مسیر اصلی جاده سه هزار حدفاصل ‏روستای یاندشت دچار آبشستگی شده اما به جاده آسیبی نرسیده است.‏

معاون فرماندار تنکابن همچنین از آبگرفتگی رودخانه در مسیر روستای آخوندمحله یاد کرد و با بیان ‏اینکه مشکل در ساعات نخستین برطرف شده و محور باز است، اظهار کرد: پیک بارش ها سپری ‏شد و وضعیت جوی احتمالا تا ۱۰ ساعت آینده البته نه به این شدت ادامه خواهد داشت و بنابر ‏اعلام هواشناسی هرچه زمان می گذرد از شدت بارش ها کاسته خواهد شد.‏

۱۹:۲۰

آخرین وضعیت رامسر از زبان معاون فرماندار

معاون فرماندار رامسر از بارش ۲۱۹ میلیمتری باران طی ۱۸ ساعت گذشته خبر داد و تصریح ‏کرد: در ارتفاعات شهرستان به ویژه جاده دالخانی و در محدوده روستای گانکسر ریزش کوه و رانش ‏اتفاق افتاد که باعث مسدود شدن جاده شد اما با تلاش راهداری اکنون این محور بازگشایی شده ‏است.‏

جواد اصلانی در گفت و گو با ایسنا همچنین از مسدود شدن محور جواهرده رامسر خبر داد و گفت: ‏جاده اصلی و ارتباطی شهر رامسر به روستای جواهرده در محدوده این روستا دچار رانش شد که ‏به اجبار این مسیر مسدود شده است و هم اکنون از ورود خودروها به این مسیر جلوگیری می ‏شود.‏

وی از آبگرفتگی محدوده شهری رامسر حدفاصل چهار راه دادگستری تا انتهای بلوار معلم نیز یاد کرد ‏و افزود: هم اکنون به جهت آبگرفتگی شدید، این مسیر نیز مسدود شده و خودروهای امدادی در ‏حال تلاش برای بازگشایی هستند، علاوه بر این در روستاهایی نظیر گاو رَمَک، میان لات و ‏سفیدتمشک نیز آبگرفتگی و بالا آمدن سطح آب گزارش شده است.‏

اصلانی به آبگرفتگی چندین شهرک و منزل مسکونی در شهرستان رامسر اشاره و خاطرنشان کرد: ‏خوشبختانه خسارت مالی قابل ملاحظه ای به شهروندان گزارش نشده اما خسارات به ابنیه و ‏تاسیسات و زیرساخت های شهرستان از جمله آبشستگی برخی محورها، تخریب گوشواره های ‏پل ها و برخی نقاط دیگر وجود دارد که نیازمند تخصیص اعتبار است.‏

معاون فرماندار رامسر علت اصلی بروز این اتفاقات را به عوامل انسانی و عدم رعایت حرایم و کم ‏توجهی به ظرفیت و دبی رودخانه ها نسبت داد و تاکید کرد: تجاوز و ساخت و ساز در حریم رودها و ‏جاده ها و دیوارکشی های غیراصولی که در برخی روستاها و حتی شهرها ایجاد شده است سبب ‏بروز حوادث اینچنین می شود.‏

اصلانی خطاب به مسافرانی که قصد عزیمت به شهرستان رامسر دارند اعلام کرد: خواهشمندیم ‏مسافران از سفر به شهرستان های غربی استان مازندران خصوصا رامسر جدا خودداری کنند ‏چراکه بسیاری از محورها به دلیل آبگرفتگی مسدود شده و محورهای جایگزین ظرفیت تردد ‏محدودی دارند که با ورود خودروهای غیربومی، گره های ترافیکی در مناطق سیل زده ایجاد شده و ‏عملیات کمک رسانی را مختل خواهد کرد. ‏

به گزارش خبرنگار ایسنا، از شهرستان تنکابن هم خبر می رسد که تعداد روستاهای دچار آبگرفتگی افزایش یافته و با توجه ‏به تداوم بارندگی در منطقه پیش بینی می شود خسارات وارده تشدید شود.‏

۱۹:۱۰

تا پایان رفع کدورت آب؛ رامسری‌ها مدیریت مصرف داشته باشند

در پیامی از سوی روابط عمومی آب و فاضلاب استان مازندران، آمده است "درپی ادامه افزایش میزان کدورت آب سدمیجران و کاهش قابل توجه میزان دبی آب تصفیه خانه رامسر به دلیل بارش شدید باران، از مشترکین محترم این شهرها تقاضا می شود ضمن پرهیز از مصارف غیرضروری تا زمان رفع مشکل کدورت و فعالیت مجدد تصفیه خانه آب، مدیریت مصرف را در کارهای خود اعمال کنند.

۱۹:۰۵

آمادگی کامل و عملیاتی فرودگاه رامسر

روابط عمومی فرودگاه شهدای رامسر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، در پی اخطار ها و هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران مبنی بر تشدید بارندگی ها و احتمال وقوع سیلاب در شهرستان رامسر، تمامی واحد های فرودگاهی به حالت آماده باش ۱۰۰ درصدی درآمده و از بامداد روز جاری با نظارت و پایش مستمر تمامی ابنیه، اماکن و زیرساخت های فرودگاه اقدامات لازم صورت پذیرفت.

ارشاد حاتمی رئیس فرودگاه شهدای رامسر گفت: با اقدامات پیشگیرانه دو ماه قبل در خصوص لایروبی و پاکسازی رودخانه عبوری از فرودگاه و تمامی کانال ها و مسیر های خروجی آب تمامی ابنیه، اماکن، سطوح پروازی و زیرساخت های فرودگاه در وضعیت نرمال و عملیاتی است.

۱۸:۵۰

سپیده پورشعبان خبرنگار حاضر در آزادراه تهران شمال، محل وقوع رانش زمین و بسته شدن جاده آزادراه به دلیل وقوع سیل، می‌گوید: آزادراه تهران شمال، با تلاش نیروهای راهداری فعلا، بازگشایی شده است.

با وجود اینکه آزادراه تهران شمال، بازگشایی شده است، ترافیک شدید گزارش شده و جاده قدیم نیز همچنان مسدود است.

۱۸:۲۰

رودخانه‌های غرب مازندران ظرفیت بارش ۳۲۶ میلیمتری را ندارند

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفت ‌وگو با ایسنا با اشاره با بارندگی ۳۲۶ میلی متری در مازندران، اظهار کرد: این حجم از بارندگی قطعا در ظرفیت رودخانه ها نمی‌گنجد.

وی گفت: در نوشهر چند واحد دچار آبگرفتگی شدند و در عباس آباد تنکابن نیز شاهد آبگرفتگی معابر هستیم که این تعداد در حال آمارگیری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران خاطرنشان کرد: در رامسر شاهد بارشی به میزان ۳۱۶ میلی متر بودیم و در مسیر رامسر به جواهرده نیز رانش داشتیم که این مسیر فعلا مسدود و راهداری مشغول بازگشایی مسیر است.

احمدی افزود: در تنکابن نیز شاهد آبگرفتگی معابر بودیم و این بارش به جهت شرایط توپوگرافی ایستادگی آب نداشته و خسارت جدی به همراه نداشت.

وی ادامه داد: در آزاد راه تهران به شمال نیز شاهد ریزش و رانش بودیم که منجر به مسدود شدن این محور شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: به دلیل اینکه بارندگی در بالادست نبود شدت کمتری در شتاب رودخانه ها را شاهد بودیم و وضعیت بارندگی تا فردا جمعه ادامه دارد.

احمدی گفت: در بهنمیر نیز دیواره سازی رودخانه در حال افزایش است و خوشبختانه خسارت جدیدی نداشتیم.

۱۸:۰۰

وقوع سیل در جاده چالوس

بارندگی شدید ظهر امروز، دقایقی پیش، موجب سرازیرشدن سیل در جاده قدیم کیلومتر ۱۲ نزدیک آزارک جاده چالوس به مرزن‌آباد شد که در نتیجه سیل و گل و لای، کاملا جاده از بین رفته و این سیل به سمت آزادراه سرازیر شد.

به گفته خبرنگار ایسنا که خود گرفتار این سیل شده و در صحنه حضور دارد، ۴ دستگاه خودرو که در حال تردد در جاده بودند، با خسارت ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی مواجه شدند.

ترافیک شدیدی به دلیل وقوع سیل ایجاد شده و تردد به سختی در حال انجام بود و جاده قدیم و جدید چالوس لحظاتی پیش مسدود شد.

۱۶:۲۰

بخش مرکزی نور مشکل خاصی وجود ندارد

بخشدار بخش مرکزی نور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بخش مرکزی، تا به این لحظه مشکل خاصی وجود ندارد و رودخانه‌ها نیز هنوز طغیان نکرده است.

۱۶:۱۰

آبگرفتگی؛ بزرگترین مشکل بخش چمستان نور

میثم عبدی بخشدار چمستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر، شاهد طغیان رودخانه‌ها هستیم و تعدادی از نهرهای روستایی نیز پر شده، اما در حال حاضر مشکلی به وجود نیامده است، اظهار کرد: هنوز مشکل خاصی در محور لاویج به وجود نیامده و بیشتر شاهد مشکل آبگرفتگی تا وقوع سیلاب هستیم.

۱۵:۵۵

آبگرفتگی در غرب مازندران

بارش های شدید باران که از شب گدشته شروع شد و تاکنون ادامه دارد سبب آبگرفتگی در معابر شهری و روستایی غرب استان مازندران به ویژه شهرستن های رامسر و تنکابن شد.

مشکل هدایت آب های سحطی در رامسر که همیشه با اندک بارش باران باعث مسدود شدن و ترافیک در محدوده شهری می شد اینبار با بالا آمدن آب، ایجاد روانآب گسترده و آبگرفتگی معابر همگان مخصوصا شهردار تازه منتصب شده شهر رامسر را غافلگیر کرد.

آبگرفتگی در محور اصلی شهر رامسر به ویژه در محله هایی مانند لمتر، ابریشم محله، بلوار معلم و غیره به شکل گسترده باعث مشکلات ترافیکی و صعوبت در رفت و آمد مردم و خودروها شد. در این رابطه شهردار رامسر از تشکیل ستاد مدیریت بحران در ساعت اولیه بامداد امروز خبر داد و گفت که تمامی امکانات شهرداری برای رفع مشکل آبگرفتگی در شهر رامسر بسیج شده اند.

راه دو روستا مسدود است

گفتنی است که محورهای روستایی جواهرده و اشکورات نیز به دلیل بارش برف و باران مسدود اعلام شده است. 

در تنکابن نیز طغیانی شدن رودخانه ها به دلیل بارش شدید باران، سبب آبگرفتگی در برخی از محورهای روستایی و چند روستا گردید.

حسن باقری، معاون عمرانی فرماندار تنکابن در گفت و گو با ایسنا از آبگرفتگی روستاهای امین آباد، امیرآباد و هَمِشبور خبر داد و با بیان اینکه تاکنون خسارت قابل ملاحظه ای گزارش نشده است گفت: ۳ خانه نیز دچار آبگرفتگی شد که به سرعت تخلیه و همشهریان در مکان ام اسکان داده شدند.

باقری، از دبی سیلابی حدود ۳۲۰ مترمکعب بر ثانبه و حدود ۱۸۰ میلیمتر بارندگی خبر داد و تاکید کرد: این میزان بعد از سیل ویرانگر سال ۹۷ بزرگترین دبی ثبت شده است که خوشبختانه رودخانه های بزرگ شهرستان نظیر چشمه کیله، تِیروم، اِزارود و وَلمرود آسیب ندیده و تنها بالاآمدگی آب در برخی انهار موجب آبگرفتگی معابر روستایی شده است.

وی تنها خسارت سیل تا این لحظه در تنکابن را مربوط به خیابان شهید یوسفی(جنب بازار هفتگی تنکابن) اعلام کرد و گفت: ایم خیابان به دلیل همجواری با رودخانه چشمه کیله و عدم دیواره سازی مناسب با سدت یافت حجم آب رودخانه دچار آب شستگی شد که اکنون این محور برای عبور مسدود مسدود شده است.

۱۵:۳۰

به گزارش خبرنگار ایسنا از رامسر و تنکابن، بارش شدید باران، موجب آبگرفتگی شدید خیابان ها و ایجاد اختلال در عبور و مرور خودروها شد.

آب رودخانه چشمه کیله تنکابن نیز بالا آمده و هر لحظه ممکن است طغیان کند.

هشدارهای وقوع سیلاب در غرب مازندران

در چالوس نیز، در پی بارش شدید باران، رودخانه طغیان کرده و مسئولان خواستار تردد نکردن شهروندان از حاشیه رودخانه شدند.

انتهای پیام

نظر شما