شناسهٔ خبر: 50721677 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعامل بین دانش آموزان عامل مهم در تربیت آن ها

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت گفت: تربیت دانش آموزان نیازمند برقراری تعامل آن ها با یکدیگر است که مدرسه مهم ترین مکان برای ایجاد این تعامل است.

صاحب‌خبر -

کیومرث امجدیان دکترای مدیریت آموزشی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این که آموزش‌های مجازی آسیب‌هایی را برای دانش آموزان داشته است، اظهار کرد: هیچ یک از انواع آموزش‌ها حتی اگر بهترین ابزار‌ها و وسایل آموزشی در آن به کار گرفته شود نمی‌تواند جایگزین آموزش تعاملی دانش آموزان با یکدیگر و معلمان خود شوند.

او ادامه داد: اگر تعامل میان دانش آموزان وجود نداشته باشد عملاً هیچ آموزش و تربیتی هم اتفاق نخواهد افتاد در مبانی نظریه سندتحول هم کاملاً به این موضوع اشاره شده است که تربیت باید با تعامل صورت گیرد به طوری که اثر گذاری و اثر پذیری داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت تصریح کرد: نکته مهم این است که تربیت دانش آموزان باید با تعامل اتفاق بیفتد ومدرسه مهم‌ترین مکان برای ایجاد تعامل بین معلم و یادگیرندگان و یادگیرندگان با یکدیگر است؛ همچنین هر عاملی که باعث اختلال در تعامل دانش آموزان شود بر تربیت آن ها نیز اثر می گذارد.

امجدیان در خصوص راه های برقراری تعامل میان دانش آموزان بیان کرد: یادگیری تعامل دانش آموزان الزاماً محدود به مدرسه رفتن نیست در خارج از فضای مدرسه هم باید اتفاق بیفتد تا تربیت دانش آموزان معنا پیدا کند؛  به دلیل اینکه نظام آموزشی در شرایط کنونی محتوا محور است، به طوری که بخش اعظمی از برقراری تعامل میان دانش آموزان در محتوا که همان کتاب درسی است، خلاصه می‌شود؛ بنابراین مدرسه به تنهایی نمی‌تواند تربیت دانش اموزان را رقم بزند.

او ادامه داد: مجازی شدن آموزش‌ها باعث شده است تعاملات میان دانش آموزان با یکدیگر و با معلمان خود بسیار ضعیف شده باشد و این موضوع بر تربیت دانش‌آموزان بسیار تاثیرگذار است، در وضعیت کنونی با خانه نشینی دانش آموزان عدم برقراری تعامل آن ها را بیشتر کرده است و متاسفانه در بسیاری از موارد والدین نقش دانش‌آموز را ایفا کردند بنابراین دانش آموزان درگیر فعالیت‌های علمی نشدند این اقدام  نشان دهنده اختلال یادگیری تعامل در میان دانش آموزان شده است.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که در این دسته از آموزش‌ها ارزیابی دانش آموزان نیز به درستی انجام نمی‌شود و متاسفانه سازوکاری که بتواند ارزشیابی دانش آموزان را به درستی انجام دهد وجود نداشت، بنابراین اگر تعلیم و تربیت دانش آموزان محدود به آموزش مجازی و استفاده از اپلیکیشن شاد باشد قطعاً دچار مشکل خواهند شد.

او گفت: لازمه این کار این است که زمانی که آموزش‌ها به طور کامل حضور شود بخشی از حضور دانش آموز در مدرسه باشد مخصوصاً این امر باید برای درس‌هایی که نیازمند درگیری بیشتر دانش آموزان دارد اجرا شود تا دانش آموزان در تعامل با یکدیگر مطالب بیشتری را آموزش ببینند، اما متاسفانه زیرساخت‌های اینترنتی اپلیکیشن شاد این امکان را برای دانش‌آموزان فراهم نکرد.

امجدیان تصریح کرد: بنابراین راه حل مناسب برای رفع این مشکل را بخشی از آموزش دانش آموزان در مدرسه به صورت حضوری باشد و بخشی هم به صورت مجازی باشد و همچنین امکان تعامل چهره برای دانش آموزان با یکدیگر و همچنین معلمان خود ایجاد شود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما