شناسهٔ خبر: 50715122 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کاهش ۱۲ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای ایران با رفع تحریم

روزنامه جوان

رئیس سازمان محیط‌زیست، تمرکز سخنرانی خود را در اجلاس گلاسکو روی تحریم‌ها گذاشت و از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران سخن گفت. رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی هم روز گذشته تأکید کرد که با رفع تحریم‌ها می‌توان ۱۲ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای کشور را کاهش داد. دولت و مجلس برای مقابله با پیامد‌های تغییرات اقلیمی جدی هستند، اما این بحث مطرح است اگر تحریم‌ها و دسترسی نداشتن به کمک‌های مالی ادامه دار باشد، نمی‌توان نسبت به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای هم تعهد داشت.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان محیط‌زیست، تمرکز سخنرانی خود را در اجلاس گلاسکو روی تحریم‌ها گذاشت و از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران سخن گفت. رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی هم روز گذشته تأکید کرد که با رفع تحریم‌ها می‌توان ۱۲ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای کشور را کاهش داد. دولت و مجلس برای مقابله با پیامد‌های تغییرات اقلیمی جدی هستند، اما این بحث مطرح است اگر تحریم‌ها و دسترسی نداشتن به کمک‌های مالی ادامه دار باشد، نمی‌توان نسبت به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای هم تعهد داشت.
ایران حدود هفت سال پیش یعنی دو سال قبل‌تر از اجلاس پاریس، تصمیم گرفت تا سال ۲۰۲۵ به طور داوطلبانه ۴ درصد تولید گاز دی‌اکسید‌کربن را کاهش دهد. مشکلات متعددی که به دلیل تحریم‌ها وجود داشت و چالش‌های ناشی از گسترده شدن تحریم‌ها، موجب شد تا اقدام مؤثری در راستای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای انجام نشود.
کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری در کمای پنج ساله
برای کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای در ایران باید تحریم‌ها لغو شود تا بتوان از فناوری‌های روز جهان به منظور توسعه و تجهیز نیروگاه‌های کشور بهره برد. ضمن اینکه دستیابی به منابع مالی در خارج از کشور هم برای این هدف بسیار ضروری است. بخش انرژی کشور تولید‌کننده بیشترین میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. دلیل آن هم واضح است. ایران ذخایر بزرگی از سوخت‌های فسیلی دارد و محصولات نفتی، سوخت اصلی کشور را تشکیل می‌دهند. برطرف شدن تحریم‌ها کمک می‌کند تا یک برنامه‌ریزی و اقدام مناسبی همسو با اهداف جامعه جهانی در زمینه کاهش گاز‌های گلخانه‌ای داشته باشیم. کشور‌های توسعه یافته در سال ۲۰۱۵ در جریان اجلاس تغییرات اقلیمی پاریس توافق کردند که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار کشور‌های در حال توسعه قرار دهند. این مبلغ قابل توجه از طریق دو صندوق «اقلیم سبز» و صندوق «سازگاری برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای» قابل پرداخت است که البته با گذشت پنج سال هنوز این اتفاق نیفتاده‌است.
تعهد ۱۹ میلیارد دلاری در گلاسکو
روز گذشته رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست خبری خود گفت: ایران در صورت رفع تحریم‌ها و حمایت‌های فنی و مالی بین‌المللی می‌تواند در یک بازه زمانی ۱۰ ساله تا ۱۲ درصد تولید گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهد. حمیدرضا سلیمانی، سهم بخش کشاورزی و جنگل‌ها از انتشار دی‌اکسید‌کربن را در مجموع ۳/۲ درصد، بخش انرژی ۵/۳۲ درصد، بخش مسکونی و تجاری ۴/۲۴ درصد، بخش صنعت ۱/۱۹ درصد و بخش حمل و نقل ۷/۲۱ درصد در سال عنوان کرد.
وی در همین حال اذعان داشت: سهم بخش کشاورزی در انتشار گاز متان سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تن با توجه به شرایط ترسالی و خشکسالی است. ایران نیز از سال ۱۳۹۵ با تصویب طرح تنفس، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال را متوقف کرده، ضمن آنکه طرح‌های‌ها جنگلداری در ایران پنج دهه قدمت دارند. رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: امسال در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی گلاسکو نیز ۱۰۰ کشور جهان متعهد شدند برای توقف جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰ و حفاظت بیشتر از محیط‌زیست و کنترل تغییرات آب و هوایی ۲/۱۹ میلیارد دلار را تأمین کنند.
تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم روز گذشته در اجلاس آب و هوایی گلاسکو با انتقاد از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، گروگان گرفتن امور اقتصادی برای اهداف سیاسی را تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران نامید. علی سلاجقه در سخنرانی خود در این اجلاس گفت: این اقدامات تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را نیز تضعیف می‌کند.
پرسش جدی نمایندگان مجلس
معاون رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین گفت: دولت و سازمان محیط‌زیست ایران که ریاست آن در سطح معاون رئیس‌جمهور است، برای مقابله با پیامد‌های تغییرات اقلیمی یک برنامه ملی بسیار بلندپروازانه را مد‌نظر قرار داده‌است. وی در ادامه گفت: وقتی صحبت از همکاری‌های بین‌المللی و همه ذینفعان در سطح جهان به میان می‌آید، متأسفانه کشور من با مانعی به نام تروریسم اقتصادی روبه‌رو است.
سلاجقه با اشاره به تردید‌ها در مجلس شورای اسلامی نسبت به توافقنامه پاریس تأکید کرد: سؤال آن‌ها این است که اگر جمهوری اسلامی ایران به عضویت کامل معاهده پاریس درآید، در حالی که تحریم‌ها یا اقدامات قهری یکجانبه اعمال می‌شود، اگر قادر به دریافت هیچ‌گونه کمک مالی یا فنی از جامعه بین‌المللی نباشد، چگونه می‌تواند به تعهدات خود عمل کند.
وی تأکید کرد که این سؤال همچنان بی‌پاسخ مانده و خطاب به حاضران در جلسه گفت: چرا اقدامات قهری بی‌بصیرت بر کشور من و تعداد کمی از دیگر کشور‌ها اعمال می‌شود، که نه‌تن‌ها رنج را بر ملتی تحمیل می‌کند، بلکه تلاش‌های جهانی به نفع بشریت برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را نیز تضعیف می‌کند.

نظر شما