شناسهٔ خبر: 50713515 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشف یک فروند کشتی قدیمی در انبارسر آستانه اشرفیه

معاون میراث فرهنگی گیلان از کشف بقایای یک فروند کشتی ۴۸ متری در روستای انبارسر شهرستان آستانه اشرفیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: بر اساس گزارش دهیاری روستای انبارسر به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آستانه اشرفیه مبنی بر مشاهده بخش‌هایی از لاشه یک کشتی قدیمی، پس از بررسی‌های کارشناسی، بقایای یک فروند کشتی به طول ۴۸ متر در فاصله ۳۰۰ متری از ساحل دریا کشف شد.

او افزود: نظریه کارشناسان در بررسی‌های اولیه حاکی از این است که حرکت این کشتی از مبدأ روسیه به سمت گیلان و پهلوگیری‌اش در این منطقه بود که به علت نامشخصی، مورد استفاده قرار نگرفته است.

معاون میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این کشتی در حال حاضر زیر ماسه مدفون شده و برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر نیاز به انجام بررسی‌های کارشناسی بیشتر است.

جهانی ادامه داد: با به دست آوردن مشخصات آن و مقایسه اطلاعات آن با سایر کشتی‌های کشف شده در ساحل دریای خزر، می‌توان قدمت این کشتی را مرتبط با اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار در نظر گرفت.

او یادآور شد: هرچند که صحت و دقت این نظریه تا حدود زیادی به مطالعات آزمایشگاهی و کاوش‌های دقیق باستان‌شناسی بستگی دارد.

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: تاکنون بقایای ۴ فروند کشتی در سواحل شهرستان‌های رودسر تا آستارا مورد شناسایی قرار گرفته است.

جهانی تصریح کرد: در خصوص نحوه نگهداری و حفاظت از این کشتی‌ها، برابر تفاهم‌نامه منعقد شده بین اداره کل بنادر و کشتیرانی با پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، رایزنی‌هایی انجام شده که تعیین تکلیف نهایی این کشتی‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان قرار دارد.

انتهای پیام/ع

نظر شما