شناسهٔ خبر: 50705510 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جدی شد / یارانه ۱۱۰ هزار تومانی در راه است؟

 در آستانه تدوین بودجه سال آینده، تغییر ساختار تخصیص ۴۲۰۰ تومانی با ارائه لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی» کلید خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس اعلام صورت گرفته دولت در صدد است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که در شرایط کنونی برای واردات کالاهای اساسی هزینه می‌شود، به چهل میلیون نفر ۱۱۰ هزار تومان یارانه جدید پرداخت کند. 

بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مباحثی است که این روزها جامعه را به خود مشغول کرده و در روزهای اخیر فرشاد مومنی و همچنین عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی در این خصوص صحبت کرده‌اند . فرشاد مومنی معتقد است اینکه جامعه هدف نتوانسته است از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره گیرد، دروغ است و اثرات تورمی این اتفاق را نباید نادیده گرفت. از سوی دیگر همتی نیز در خصوص نحوه اجرای این طرح هشدارهایی را داده است. با این حال به نظر می‎رسد تصمیم دولت سیزدهم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با هدف مدیریت بازار جدی است . بسیاری از موافقان این طرح معتقدند رانت توزیعی در این حوزه بسیار سنگین است و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان مدیریت بازار فراهم خواهد شد. گزارش‌های رسیده نیز حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم با هدف مدیریت بازار ارز به واسطه عدم تغییر شرایط ارزی از یک سو و تداوم تحریم ها از سوی دیگر چاره‌ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرده است: لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی گفته است: در این لایحه به منظور جبران آثار منفی ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی و کشاورزی وارداتی و همچنین بروز خشکسالی در سال جاری و به جهت اطمینان از تامین کافی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات مصرف پزشکی، به دولت اجازه داده می‌شود تا نسبت به افزایش سقف اعتبار موضوع جزء (۳) بند (ب) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ جهت تخصیص ارزش سهام با مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز اقدام نماید و درآمد حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین شده است را به میزان و روشی که توسط دولت تعیین می‌گردد به افراد مشمول پرداخت کند.

توکلی

 صف‌آرایی موافقان و مخالفان در جلسه با رییس‌جمهوری

برخی اقتصاددانان حاضر در جلسه مانند پرویز داوودی، احمد توکلی، خوش‌چهره و حسین راغفر انتقادات خود را نسبت به این طرح بیان کردند.

سایر اعضای حاضر در جلسه هم اغلب بر ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومان تاکید کردند و معتقدند بودند نتایج مثبتی برای اقتصاد ایران خواهد داشت اما در کنار آن نگرانی‌هایی نسبت به آثار تورمی این تصمیم دولت ابراز کردند.

گفته می‌شود اختلاف دیدگاه بین اقتصاددانان حاضر در جلسه درباره طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جدی و به مناظرات بین مکاتب اقتصادی نزدیک شد. و این مباحثات تا پیش از اتمام جلسه ادامه داشته و در دقایق پایانی جلسه محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرده است که در روزهای آینده جلسات جداگانه با اقتصاددانان در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری برگزار و فرصت کافی برای تبیین نظرات و دیدگاه‌ها فراهم می‌شود.

گزارش توکلی درباره نشست

احمد توکلی یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه به فارس گفت: موضوع جلسه پیرامون پاسخ به این سؤال بود که آیا صلاح است که ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای ۵ تا ۷ قلم کالای اساسی پرداخت می‌شد، ادامه یابد یا حذف شود.

این اقتصادان گفت: پاسخ من این بود که بستگی دارد دولت چگونه تصمیم بگیرد، اگر بنا باشد ارز دو نرخی باشد، دوباره مشکل ایجاد می‌شود و برای طبقات ضعیف جامعه فشار وارد می‌شود و باید این مابه‌التفاوت را به صورت نقدی به اقشار آسیب‌پذیر بدهیم.

توکلی در پاسخ به این پرسش که قرار شد چقدر یارانه جبرانی برای اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود گفت:‌ هنوز قطعی نشده اما طبق این طرح قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود، در حالی که ممکن است به خاطر تورم ایجادشده این رقم هم به درد آنها نخورد. در این زمینه اقتصاددانان اختلاف نظر دارند.

به گفته وی دولت باید کاری کند که تقاضا برای ارز کنترل شود، بخشی از تقاضای ارز برای واردات، بخشی برای حفظ دارایی، قسمتی برای فرار سرمایه و بخشی هم برای سفته بازی در بازار آزاد است. اگر عرضه و تقاضای ارز تعادل داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما در زمانی که نرخ ارز رو به رشد می‌گذارد، تقاضا برای سفته‌بازی هم افزایش می‌یابد.

توکلی در مورد اینکه چند نرخی بودن ارز آیا رانت ایجاد می‌کند، گفت:‌ اگر ارز دو نرخی باشد، تبعیض ایجاد می‌کند و شما هر کاری بکنید برای عده‌ای رانت ایجاد می‌کند، بنابراین باید مابه‌التفاوت آن را به افراد کم‌درآمد به صورت نقدی بپردازیم و این یکی از سیاست‌های دولت در این زمینه است.

۲۲۳۲۲۳

نظر شما