شناسهٔ خبر: 50684509 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

مراجع هم باید با اطلاعات اظهار نظر سیاسی کنند نه شنیده‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بابیان اینکه زمان ترسیدن مردم  از نقد مسئولان و مراجع گذشته است، گفت: اطلاعات مردم نسبت به گذشته بیشتر شده و با علم کافی، نظرات مراجع را به چالش می‌کشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فتوای دینی و ورود به مسائل مختلف روز جامعه یکی از اصلی ترین وظایف و رسالت‌های مراجع تقلید است. در این میان سوالات مختلفی از جمله اینکه آیا مراجع تنها باید در مسائل شرعی نقطه نظر داشته باشند یا خیر، آیا مردم این حق را دارند نظرات مراجع را نقد کنند و جامعه این موضوع را هنجار یا ناهنجاری می‌داند، مطرح است.

 در این ارتباط محمد علی ضمیری در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره  اظهار نظر و بیان مواضع مراجع نسبت به موضوعات مختلف روز کشور و جهان در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد: سیاست و دیانت در اسلام، با یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و رابطه نزدیکی با هم دارند، در نتیجه موضع گیری در مسائل مختلف یکی از وظایف مراجع است.

وی ادامه داد: نوع و چگونگی موضع گیری مراجع نیز موضوع بسیار با اهمیتی است چراکه امکان دارد، مرجعی در یک موضوع خاص، اظهار نظر شخصی داشته باشد که  برخلاف هنجارها یا عرف جامعه باشد.

وی با تاکید بر اینکه هر فردی که قصد نقد یا اظهار نظر یا موضع گیری دارد، باید آگاهی کافی بر موضوع مورد نظر داشته باشد، گفت: اصل اظهار نظر مراجع در موضوعات روز جامعه برای عموم مردم پذیرفته است؛ اما مراجع بر اساس شنیده‌ها نباید موضوع گیری داشته باشند بلکه بر اساس تحقیق، بررسی و مستند علمی خود صحبت کنند.  

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم و افکار عمومی نیز حق نقد نظرات مراجع را دارند یا خیر عنوان کرد:  زمان ترسیدن مردم  از نقد مسئولان و مراجع گذشته است. در حال حاضر اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به گذشته بیشتر شده است که می‌توانند به راحتی و با علم کافی، نظرات کارشناسان، مراجع یا صاحب نظران را به چالش بکشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرهنگ جامعه پذیرای نقد است، اضافه کرد: جامعه و مراجع باید از نظر عقلانی بپذیرند که مردم نیز حق اظهار نظر و نقد دارند و با زور نمی توان از بیان صحبت‌ها و مواضع مردم جلوگیری کرد و اجازه کنکاش به مردم نداد. 

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی نیز در این میان به مردم و افکار عمومی برای نقد و به چالش کشیدن نظرات مسئولان و مراجع کمک شایانی کرده است، گفت: مردم توسط فضای مجازی هم علم خود را افزایش داده‌اند، هم با می‌توانند نظرات و صحبت‌های خود را منتشر کنند.

گفتنی است، ایسکانیوز پیشتر در این خصوص با محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران  و سعید زاهد زاهدانی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد شیراز نیز گفت‌وگوهایی را انجام داده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما