شناسهٔ خبر: 5068424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شين هوا / ايران حملات سعودي ها را به يمن نسل کشي ناميد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/02/21
خبرگزاری شین هوا در گزارشی از تهران نوشت:
وزارت امور خارجه ایران در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد مرضیه افخم سخنگوی این وزارتخانه روز یکشنبه حملات به سرکردگی سعودی به یمن را محکوم کرد و این حملات را « نسل کشی » نامید.
در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه ایران به نقل از افخم آمده است اینگونه اقدامات ائتلاف تحت رهبری سعودی نسل کشی و مغایر با کنوانسیون های بین المللی است.
افخم تصریح کرد آنها در حملات خود به یمن که بیش از 40 روز است ادامه دارد از تسلیحات غیر متعارف استفاده کردند تا تعداد تلفات این حملات را افزایش دهند.
وی همچنین نقش آفرینی فعال سازمان ملل متحد را به منظور متوقف کردن حملات به یمن و اعزام فوری کمک های بشردوستانه به این کشور را برای مردم در معرض آسیب آن خواستار شد.
افخم گفت تصمیم ایران درمورد ارسال کمک به یمن با نهادهای بین المللی مربوطه هماهنگ شده است و پیش بینی می شود این کمک ایران بدون هیچ مشکلی در اختیار مردم یمن قرار گیرد.
ایران عصر یکشنبه کمک بشردوستانه خود را برای یمن ارسال خواهد کرد.
براساس گزارش های منتشر شده ، یک فروند کشتی حامل دو هزار و 500 تن کمک بشردوستانه از جمله مواد غذایی و دارو قرار است وارد بندر حدیده یمن در دریای سرخ شود.
این کشتی با نام « کشتی نجات » از بندرعباس در جنوب ایران از طریق دریای عمان ، اقیانوس هند ، خلیج عدن و دریای سرخ عازم بندر حدیده خواهد شد. هماهنگی های لازم در این زمینه با کمیته بین المللی صلیب سرخ و مقامات هلال احمر عربستان سعودی ، عمان و جیبوتی انجام شده است.
ایران به ائتلاف تحت رهبری سعودی درمورد رهگیری این کشتی هشدار داده است.
حسین امیر عبداللهیان معاون امور عربی آفریقایی وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرد :« ما به ارسال کمک بشردوستانه به یمن ادامه خواهیم داد و هرگز اجازه نخواهیم داد این کشور تحت محاصره درآید.»
جت های جنگنده ائتلاف سعودی ماه گذشته یک فروند هواپیمای ایرانی را بر فراز آسمان یمن رهگیری و پس از آن باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند تا از فرود این هواپیمای ایرانی جلوگیری کنند. ایران اعلام کرد این هواپیما حامل کمک بشردوستانه برای یمن بوده است.
پیشتر گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه کشتی های جنگی آمریکا نیز ماه گذشته کشتی های ایرانی را نزدیک آب های یمن رهگیری کردند.
عربستان سعودی مدتهاست ایران را به کمک تسلیحاتی و مالی به مبارزان حوثی متهم می کند اما تهران چنین ادعاهایی را به شدت تکذیب می کند.
حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه حوثی ها در یمن از اواخر ماه مارس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. براثر این حملات هوایی و همچنین درگیری ها بین گروه حوثی و نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن تاکنون بیش از هزار نفر کشته و سه هزار نفر نیز زخمی شده اند.
161/146

نظر شما