شناسهٔ خبر: 50676077 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

عادلانه شدن نظام پرداخت فرهنگیان با رتبه‌بندی معلمان

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این که رتبه‌بندی باید در اسرع وقت پیگیری شود، گفت: ما خودمان را ملتزم به پیگیری و اجرای دقیق آن و در اسرع زمان می‌دانیم و عقیده‌مان این است که یک نگاه سرمایه‌ای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود زیرا یک ضلع مهمی از همان نظام تحولی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران آموزش و پروش با اشاره به موضوع رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت: رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تاثیر گذار در ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است از این جهت موضوع در خور توجهی هست.

وی در ادامه تاکید کرد: از طرفی رتبه‌بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد و آن عبارت است از ارتقاء صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلم، یکی از مصادیق اصلی ارتقاء مهارت‌های حرفه‌ای معلم‌ها توانمندی‌های علمی و تخصصی آن‌هاست و علی رغم اینکه در سند تحول بنیادین ده سال پیش، سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز در برنامه ششم توسعه پنج سال پیش، تصریح شده بود که رتبه‌بندی معلمان باید مستقر شود اما تا امروز این رخ نداده است.

فیاضی خاطر نشان کرد: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات اهتمام جدی دارند که در این دوره، این مطالبه جدی و به حق معلمان را جامه عمل بپوشانند. فلسفه‌ی رتبه‌بندی معلمان ارتقاء صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای و عمومی معلم‌هاست.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نتیجه رتبه‌بندی این است که آموزش با کیفیت‌تر می‌شود پس دانش آموز با آموزش بهتری مواجه است و در نهایت خروجی‌ها و فرآیندهای تربیتی و آموزشی و یاددهی – یادگیری قطعا بهتر خواهد شد.

وی افزود: به تعبیر دیگر معلمانی که تلاش بیشتر و بهتری در تربیت دانش آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند. شرط لازم تحقق رتبه‌بندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه بشود. یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگی‌ها و توانمندی‌های و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقاء پیدا کند و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود پیدا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر خواهد شد و نظام آموزش و پرورش‌مان تعالی پیدا خواهد کرد. الحمدلله الآن در دستور کار بوده و پیش می‌رود. ما نیز همچنان در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان که مورد تأکید است در اسناد بالادستی تحقق پیدا کند.

فیاضی با بیان این که رتبه‌بندی باید در اسرع وقت پیگیری شود ادامه داد: خودمان را ملتزم به پیگیری و اجرای دقیق آن و در اسرع زمان می‌دانیم و عقیده‌مان این است که یک نگاه سرمایه‌ای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و یک ضلع مهمی از همان نظام تحولی است که دغدغه همگان است و باید با همراهی و کمک نهادهای مختلف تصمیم گیری کشور، به فوریت مورد توجه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: همچنانکه بارها رهبری معظم انقلاب تأکید داشتند که نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.

فیاضی در ادامه افزود: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی را ارتقا دهیم که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقل‌ها می‌رسد یا امکان قبولی آن‌ها در کنکور کمتر می‌شود و به تعیبر مقام معظم رهبری خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند. یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان است که باید در دستور اول پیگیری باشد.

نظر شما