شناسهٔ خبر: 50672059 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

فقط ۱۰۰ میلیون دلار

صاحب‌خبر -

عین‌اللهی: شرکت اسپوتنیک سابقه خوبی نداشته و به تعهداتش عمل نکرد
وزیر بهداشت در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز دوشنبه 17 آبان‌ماه برگزار شد درباره مباحث مطرح شده در رابطه با وضعیت ذخیره ارزی وزارت بهداشت، آزادسازی نرخ ارز دارو، وضعیت واکسن، بازگشایی‌ها، کمبود پزشک، طب سنتی و ... توضیح داد.
بهرام عین‌اللهی در پاسخ به پرسش خبرنگار سپید، در رابطه با وضعیت موجودی ارزی وزارت بهداشت و یک میلیارد یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی در اختیار این وزارت‌خانه قرار بگیرد، گفت: «با مقدار زیاد واکسنی که وارد شده، میزان زیادی از ارز موجود وزارت بهداشت مصرف شد. در حال حاضر می‌توان گفت که فقط ۱۰۰ میلیون دلار ارز در اختیار وزارت بهداشت است که باید در بودجه تامین شود. از گذشته خبر ندارم اما اکنون ارز موجود ما اینقدر است. البته دنبال تامین مباحث ارزی در کمیسیون اقتصادی هستیم.»
عین‌اللهی همچنین در رابطه با وضعیت بودجه‌ای وزارت بهداشت، گفت: «کرونا کل مملکت را از نظر اشتغال و مسائل اقتصادی دچار مشکل کرد، طبیعتا در وزارت بهداشت هم این مشکل را داریم. کرونا به دلیل هزینه‌های مستقیمی که دارد، برایمان هزینه‌بر است؛ به گونه‌ای که به طور متوسط برای هر بیماری که در بیمارستان بستری شود، نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه مستقیم دارد.»
وی ادامه داد: «البته مشکل بعدی ما هزینه‌های غیر مستقیم است. اکنون ۴۰ درصد درآمدهای اختصاصی ما کاهش یافته است. متاسفانه به دلیل فضاهایی که بعضا ایجاد می‌کردند که اینجا بیمارستان کرونایی است و مراجعه نکنید و ...، متاسفانه درآمد اختصاصی‌مان حدود ۴۰ درصد کاهش یافت، اما اکنون با کم شدن تعداد بیماران کرونایی که حدودا بین ۶ هزار نفر تا ۱۲ هزار نفر هستند، به تدریج بیمارستان‌های ما وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. به هر حال بخشی از بودجه ما از بودجه عمومی و بخشی اختصاصی است که تقریبا پنجاه - پنجاه است. حال اگر درآمد اختصاصی‌مان کاهش پیدا کند، درآمد عمومی‌ نمی‌تواند آن را جبران کند.»
وی ادامه داد: «در برنامه‌های آینده بحث بهره‌وری را داریم. ما حدود ۵۰۰ هزار پرسنل داریم، حدود ۱۰۰۰ بیمارستان و ۱۵۰ هزار تخت داریم. فکر می‌کنیم باید بیشتر روی بهره‌وری کار کنیم که شاید بتوانیم هم درمان بهتری به مردم ارائه دهیم و هم بتوانیم درآمد بیشتری داشته باشیم.»
وزیر بهداشت در رابطه با هزینه‌های درمان نیز گفت: «در بحث هزینه‌های درمان قرار بود پرداخت از جیب‌ مردم به ۲۵ درصد برسد. حداکثر کاری که انجام شد، این بود که در برهه‌ای از زمان به ۳۲ درصد رسید، اما اکنون نزدیک ۴۵ درصد پرداخت از جیب داریم و حدود ۲۰ درصد از هدفمان دور هستیم که این فشار به مردم وارد می‌شود.»
وی ادامه داد: «با برنامه بهره‌وری و مکانیزم‌هایی که برای این کار پیش‌بینی کردیم، امیدواریم به سمتی برویم که بتوانیم پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم. هرچه پرداخت از جیب بیشتر باشد، فشار بیشتری به مردم وارد می‌شود.»
وزیر بهداشت افزود: «از طرفی بحث نظارت بر بخش‌های غیردولتی هم جزو برنامه‌های ما است. قطعا هرآنچه را که خارج از قانون باشد، نمی‌توانیم تحمل کنیم. در صورتی با همکارانمان در خارج از بخش‌های دولتی، همکاری می‌کنیم که طبق قانون عمل کنند. تعرفه‌ها و ضریب‌ها مشخص است، قطعا بحث زیرمیزی خط قرمز ما خواهد بود. اگر در مرکز درمانی خصوصی زیرمیزی گرفته شود یا کار خلاف قانون انجام شود، قطعا ادامه همکاری با آن‌ها را نخواهیم داشت.»
آزادسازی نرخ ارز دارو در حال حاضر امکان‌پذیر نیست
وزیر بهداشت در ادامه این نشست در رابطه با آزادسازی نرخ ارز دارو، اظهار کرد: «در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اجرا با وضعیت اقتصادی مردم چاره‌ای نداریم و باید همین ارز را نگه داریم و اگر الان آن را لغو کنیم از فردا، دارو گران می‌شود و فشار مضاعفی به مردم و بیماران وارد می‌شود. گاهی فکر منطقی داریم ولی در عمل نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم. لازم است بر روی آن مطالعه شود تا در آینده روی آن فعالیت کنیم.»
وی تاکید کرد: «در حال حاضر آزادسازی نرخ ارز امکان‌پذیر نیست چرا که بر روی بیماران و به ویژه افرادی که بیماری مزمن دارند فشار زیادی خواهد آمد. این موضوع برای کسی که به طور مزمن دارو مصرف می‌کند کاتاستروفیک و خانمان‌برانداز است و باید تمام زندگی‌اش را بفروشد تا بتواند دارو بخرد. در این شرایط الان نمی‌توانیم این ارز را برداریم و باید شرایط را حفظ کنیم مگر اینکه منابع از سوی بیمه‌ها و... تامین شود تا به مردم فشار نیاید.»
عین‌اللهی همچنین در رابطه با وضعیت پرداختی پرستاران نیز گفت: «درباره فوق‌العاده خاص پرستاران به طور مکتوب نظرات موافق خود را اعلام کردیم اما تصمیم‌گیرنده سازمان‌های دیگر هستند که باید منابع را تامین کنند و همینطور در رابطه با نیروهای استخدامی نظرات خود را اعلام کرده‌ایم.»
فاجعه ملی در پیک پنجم کرونا
وزیر بهداشت در ادامه این نشست به موضوع پاندمی کرونا در کشور پرداخت و با بیان اینکه در شروع کار خود که همزمان با روزهای پیک پنجم کرونا بود با حجم بالایی از بیماران روبرو بودیم، اظهار کرد: «شخصا رئیس بیمارستان لبافی‌نژاد بودم این چیزها را می‌دیدم و در شروع کار حدود ۵۰ هزار مبتلا در روز، ۷۰۰ مرگ و حدود ۸۰۰۰ بستری در آی‌سی‌یو داشتیم. یک فاجعه ملی در موج پنجم مشاهده کردیم و این به من و همکارانم نشان داد که اولویت اولمان مبارزه با کرونا است.»
وی ادامه داد: «در آغاز به کار من در وزارت بهداشت، تنها پنج میلیون دوز واکسن تزریق شده بود و امروز همه اذعان دارند که بهترین روش مبارزه با کرونا واکسیناسیون است. وقتی کار را شروع کردم هیچ واکسنی نداشتیم و همه واکسن‌ها تزریق شده بود.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «علت رسیدن واکسن همزمان با آغاز به کار دولت جدید، تلاش رئیس جمهور و همدلی بین وزارت خارجه، بانک مرکزی، هلال احمر و... بود که با جلسات منظم همدلی این امر محقق و به سرعت تامین واکسن خارج از بروکراسی‌های معمول اداری انجام شد.»
وی افزود: «تا امروز حدود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است که حرکت بزرگی است و با بی‌خوابی همکاران ما در تمام نهادها این اتفاق رقم خورد. آنها این زحمت را کشیدند تا مردم را نجات دهند تا مرگ و میرها را به عنوان فاجعه ملی کاهش دهند و امروز ما ۹۵ میلیون دوز واکسن تزریق کردیم و این بسیار زیاد است.»
وی تاکید کرد: «علت توفیق ما این بود که مردم به ما کمک کردند و برای اولین بار پس از دفاع مقدس مردم به این شکل به ما کمک کردند. در این مراکز واکسیناسیون تعداد زیادی نیروی داوطلب و دانشجو فعال هستند و اگر قرار بود با نیروهای خودمان کار کنیم حتما حدود یک سال واکسیناسیون این تعداد، طول می‌کشید. با کمک مردم شبانه‌روزی واکسیناسیون را انجام دادیم و این داوطلبان انگیزه‌های بزرگ و خوبی دارند.»
عین‌اللهی ادامه داد: «وقتی با سازمان‌های بین‌المللی جلسه داشتیم تعجب کردند که این اتفاق چگونه رخ داده است و منحنی واکسیناسیون ما صعودی شد.»
وی در رابطه با واکسن‌های تولید داخل گفت: «تولید داخلی نیز تضمینی برای آینده ما ایجاد می‌کند، چراکه کرونا و بیماری‌های مشابه در آینده تهدید هستند. امروز پنج مرکز تولید واکسن ما در سطح عالی تایید شدند و به جز برکت، واکسن‌های فخرا، رازی، سیناژن و پاستور نیز تولید داخل‌اند و برای آینده از تولید داخل استفاده می‌کنیم.»
تحویل ۱۳ میلیون دوز واکسن داخلی
وزیر بهداشت تاکید کرد: «از ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد شده، ۹۵ میلیون دوز تزریق کردیم و مابقی هم ذخیره شده و در حال توزیع است. حدود ۱۳ میلیون دوز هم از تولید داخل تحویل گرفتیم و ۱۲ میلیون هم از واکسن‌های نام برده شده جدید آماده تحویل داریم. با حمایت از تولید داخل برای دوز سوم از تولیدات داخل استفاده کنیم و به این ترتیب می‌توانیم اطمینانی از تولید داخل داشته باشیم.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «از ۹۵ میلیون دوز تزریق شده، نزدیک‌ به ۵۵ میلیون دوز، دوز اول واکسن بوده است که حدود ۸۲ درصد را شامل می‌شود و تزریق دوز دوم به ۳۸ میلیون رسیده است و امیدواریم تا پایان آبان ۸۰ درصد را با دوز کامل (دو دوز) واکسینه کنیم و به این ترتیب می‌توانیم مقداری خیال خود را راحت کنیم.»
وی همچنین در رابطه با پیک ششم کرونا نیز گفت: «در حال حاضر کشورهای همجوار در پیک ششم کرونا هستنند و نگرانیم. آمار آمریکا هم ۱۵۰۰ نفر در روز، روسیه ۱۰۰۰ نفر در روز و... است؛ اگر واکسیناسیون در این سطح انجام نمی‌شد تجربه تلخ موج پنجم تکرار می‌شد. واکسیناسیون مقاومت فردی را افزایش می‌دهد، اما باید توجه کرد که ویروس در جامعه همچنان وجود دارد و امیدواریم با گسترش میزان واکسیناسیون میزان بستری و مرگ و میر کاهش پیدا کند.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «واکسیناسیون وسیع در کشور انقلابی بود که انجام شد و اکنون رکوردار میزان واکسیناسیون در روز هستیم؛ حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار دوز در روز تزریق داریم که در اجرا سخت است. در تزریق در هفته نیز رکورد ۸ میلیون و ۶۰۰ دوز را ثبت کرده‌ایم که به اندازه جمعیت برخی کشورهای همجوار بود و باید از مردم تشکر کنیم.»
وی ادامه داد: «اگر به واکسیناسیون ۸۰ درصد برسیم در یک مراسم از کسانی که در داخل و خارج وزارت بهداشت به ما کمک کردند، تشکر می‌کنیم و به‌ ویژه خبرگزاری ها بسیار کمک کردند. البته جشن پایان کرونا در دنیا فعلا نخواهیم داشت.»
عین‌اللهی اظهار کرد: «کرونا در یک‌کشور به تنهایی ریشه کن نمی‌شود و به دلیل ارتباطات پدیده جهانی است و باید عادت کنیم با کرونا زندگی کنیم اما در عین حال باید مقاومت خود را بالا ببریم. تاب آوری مردم کم شده که طبیعی است اما باید عادت کنیم با رعایت پروتکل‌ها زندگی کنیم چرا که در وسط آتش هستیم.»
آماده باش در مراکز درمانی
وی ادامه داد: «مراکز درمانی در آماده‌باش هستند و تجربه خوبی از درمان بیماران کرونایی پیدا کردیم و تجهیرات و امکانات نظیر اکسیژن ساز و غیره را فراهم کرده‌ایم.»
وزیر بهداشت با بیان اینکه در رابطه با تولید داروی ضدکرونا در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: «۳ شرکت تولید کننده فاویپیراویر و ۸ شرکت تولید کننده رمدسیویر داریم و اینها افتخارات ملی ما است. دانشمندان برجسته‌ای داریم، افرادی داریم که شاید پنج ماه متوالی خانه نرفته باشند و به صورت شبانه‌روزی کار کرده‌اند، این در حالی است که بسیاری کشورها در تولید واکسن موفق نبودند.»
وزیر بهداشت تاکید کرد: «پرسنل و کادر درمان ما در این حماسه به عنوان قهرمان ملی عمل کردند و توانستیم این مرحله را پشت سر بگذاریم.»
کمبود سرم رفع شد
وزیر بهداشت در رابطه با نحوه تامین سرم، گفت: «آنچه که من باید پاسخ دهم، از زمانی است که وزیر هستم و وضعیت قبل از آن را نمی‌توانم چندان پاسخگو باشم و فکر می‌کنم گروه‌های تحقیق و تفحصی شروع شده که این‌ اقدام را انجام دهند. از زمانی‌ که ما مسئول هستیم، در زمینه سرم هیچ مشکلی وجود ندارد و سرم به اندازه کافی وجود دارد. از شرکت‌های دارویی که زحمت کشیدند و این کمبودها را جبران کردند، به ویژه از استان خراسان که حدود ۴۰ درصد سرم‌ها را دارد تامین می‌کند، تشکر می‌کنم. در زمینه نحوه تامین واکسن نیز کار ملی و همکاری بسیار خوب و جمعی انجام شد.»
وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مستندات علمی جمع‌بندی ما این بود که بهترین شیوه مبارزه با کرونا واکسیناسیون است، گفت: «اگر می‌خواستیم معطل شویم که واکسن‌های داخلی‌مان به ۱۵۰ میلیون دوز برسد، باید خیلی صبر می‌کردیم. درحالی که هر دقیقه‌ای برایمان اهمیت داشت، اکنون هم همینطور است. هر دقیقه‌ای که ما واکسیناسیون را زودتر انجام دهیم، می‌توانیم به ضمانت خودمان برسیم.»
وزیر بهداشت درباره عوارض واکسن‌های کرونا نیز گفت: «در این زمینه مطالعه جهانی انجام شده است. قطعا تزریق واکسن، از شدت مرگ و میر جلوگیری می‌کند. این موضوع را تمام مستندات علمی نشان می‌دهد. در کشور ما هم مطالعاتی انجام شده که همین را نشان می‌دهد که این مطالعات را منتشر می‌کنیم. این‌مطالعات از حدود چند ماه قبل شروع شده و اکنون برهه‌ای است که باید نتایجش به بیرون داده شود.»
عین‌اللهی ادامه داد: «البته به صورت شایعه و کارهای غیرعلمی مباحثی دیده می‌شود، اما باید توجه کرد که به محض تزریق واکسن، ایمن نمی‌شویم. دوز اول را تزریق کرده، یک ماه صبر می‌کنیم و بعد از یک‌ ماه، دوز دوم را می‌زنیم و سه تا چهار هفته صبر می‌کنیم‌ تا ایمنی حاصل شود و آنتی‌بادی‌ها در بدن تشکیل شوند و بتوان با بیماری مقابله کرد. قطعا اگر کسی اکنون واکسن بزند، امکان اینکه به کرونا مبتلا شود، وجود دارد. بنابراین ایمنی‌زایی واکسن دو ماه طول می‌کشد تا ایجاد شود.»
عین‌اللهی همچنین در رابطه با موارد مطرح شده در دوره‌های مختلف مبنی بر وجود فساد در حوزه دارو و وجود مافیا در این حوزه، گفت: «با تعیین ریاست جدید سازمان غذا و دارو، یکی از موارد این بود که مبانی فساد شناسایی شده و قطعا با آنها برخورد می‌شود. ان‌شاءالله در چند هفته آینده خواهید دید که افرادی که ارز دولتی گرفته و به صورت آزاد کار کردند، قطعا به مردم معرفی می‌شوند. ارزی که به دارو داده می‌شود را به عنوان بیت‌المال دانسته و حق مردم می‌دانیم و هر خلافی در آنجا خط قرمز ماست.»
عین‌اللهی همچنین در رابطه با موضوع تعارض منافع در انتصابات وزارت بهداشت گفت: «در رابطه با تعارض منافع ما هر مدیری که منصوب می‌کنیم یک میثاق‌نامه با او امضا می‌کنیم. میثاق‌نامه هم این است که آن فرد دیگر فعالیت اقتصادی خصوصی نداشته باشد. بسیاری از انتصابات در کشور در سطح مدیران قبلی، سوابق کار خصوصی دارند و اینطور نیست که همه دولتی باشند، حتی خارج از وزارت بهداشت؛ اما خط قرمز ما این است که وقتی مدیر ما می‌شوند، باید تمام وقت باشند، کمک کنند و مشکلات ما را حل کنند.»
وی افزود: «این موضوع را در کمیسیون بهداشت و درمان هم توضیح دادم. ما برای انتصاب مدیر به ویژه در دانشگاه‌ها باید ویژگی‌های مختلفی را اعم از ویژگی‌های مدیریتی، علمی، تخصصی و... را در نظر بگیریم و یکی از موارد هم این است که وقت کافی بگذارند. این موضوع در برنامه من هم که در مجلس گفتم، به عنوان یکی از اصول مهم در نظر گرفتم. افرادی که ما منصوب می‌کنیم، تا سه ماه سرپرست هستند و بعد به عنوان ریاست که از سوی شورای انقلاب فرهنگی باید تایید شود. این سه ماه آزمایشی است که افراد آزمایش شوند و ممکن است به ریاست دانشگاه برسند و ممکن است، نرسند و عملکرد آن‌ها این موضوع را مشخص می‌کنند. عملکرد برای ما بسیار مهمتر از همه حاشیه‌هایی است که در برخی جاها ایجاد می‌شود.»
طب سنتی
وی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت طب سنتی، گفت: «در سال ۱۳۸۴ به ابتکار بنده و برخی همکاران در وزارتخانه کمیته طب سنتی راه‌اندازی شد، بعد رشته کارشناسی ارشد طب سنتی ایجاد و پس از آنهم به PHD طب سنتی ارتقاء پیدا کرد. امروزه هشت دانشکده طب سنتی در کشور داریم و حتما برنامه ما تقویت طب سنتی است. قطعا بحث داروهای گیاهی طبی، جزو مواردی است که باید به آن توجه ویژه کنیم که این‌ توصیه را به دکتر دارایی هم کرده‌ام.»
وی در این باره ادامه داد: «این حوزه از چند جهت خوب است؛ یکی اینکه برایمان اشتغال ایجاد کرده، از منابع خودمان استفاده کرده و از واردات بی‌نیاز می‌شویم. اما باید سیر خودش را طی کند. البته باید توجه کرد که تعیین دوز در هر دارویی مهم است. یکی از مشکلاتی که بعضا دیده می‌شود، این است که دوزها در این حوزه رعایت نمی‌شود. حجم ماده گیاهی که ارائه می‌شود، باید حجمی مشخص و تعیین‌کننده باشد تا اثرگذاری داشته باشد و این موضوع کارهای علمی می‌طلبد.»
وزیر بهداشت افزود: «قطعا تقویت طب سنتی جزو برنامه‌های ماست. در واقع ما طب را یکی می‌بینیم، اعم از طب سنتی و ... همه اینها دانش و علم است، اما باید مستند شود و روش‌های علمی خودش را طی کند. افرادی هم باید در این حوزه فعالیت کنند که از نظر ما تایید شده بوده و مدارج علمی را طی کرده باشند و زیرساخت‌های علمی‌شان خوب باشد. در این صورت قطعا مورد تایید ما قرار دارد.»
بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها
وزیر بهداشت همچنین در رابطه با بازگشایی مدارس، مشاغل و دانشگاه‌ها و نظر تخصصی وزارت بهداشت در این زمینه، گفت: «در دوران کرونا، بزرگترین صدمه را در آموزش دیدیم. آینده مملکت به بازگشایی دانشگاه‌ها و کلاس‌های حضوری بستگی دارد. بچه ها اکنون صدمات زیادی خوردند. سبک زندگی‌شان بر هم خورده، خیلی می‌خوابند، پرخوری می‌کنند، چاق شدند و ... در عین حال ما در مدارس فقط درس یاد نمی‌دهیم، بلکه روابط اجتماعی برخورد با یکدیگر و... را آموزش می‌دهیم، در دنیا این صدمات ایجاد شده است.»
وی ادامه داد: «بازگشایی در اولین زمان ممکن از نظر علمی، هر زمان میسر باشد باید انجام شود. خوشبختانه عوارض و مرگ و میر کرونا در بچه‌ها نادر است و بیشتر مرگ و میر در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد. درباره بازگشایی ستاد کرونا بر اساس اطلاعاتی که به آنجا ارائه می‌شود، تصمیم می‌گیرد. رسانه‌ها هم کمک کنند تا زودتر بازگشایی‌ها به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها انجام شود. زیرا آینده مملکت به این‌ متخصصان نیاز دارد. اکنون در قسمت پزشکی و پرستاری، اگر افراد کارآزموده نشوند، در آینده دچار مشکل می‌شویم. بنابراین این را باید در اسرع وقت انجام دهیم.»
وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: «ما با حداکثر ظرفیت در حال واکسیناسیون هستیم و امیدواریم تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه این امر تمام شود. قول من در مجلس درخصوص پایان واکسیناسیون تا دهه فجر بود و هرچه این زمان زودتر محقق شود لطف الهی و کمک مردم به ما بوده است. هر یک نفر که فوت کند یک‌ ضربه روحی بزرگی به بنده و جامعه است.»
وی با اشاره به واکسیناسیون کودکان، گفت: «تصمیمات ستاد ملی کرونا قانونی است و احتیاجی به مجلس شورای اسلامی ندارد. بنابراین ستاد ملی کرونا هر تصمیمی بگیرد می‌تواند ابلاغ کند که قانونی است و قوه قضائیه باید آن را مشخص کند. الان ستاد کرونا تصمیم گرفته است که افراد ۱۲ سال به بالا واکسن تزریق کنند.»
وزیر بهداشت درباره واکسن‌های ایرانی کرونا، تاکید کرد: «واکسن‌ها ۳ مرحله دارند. در مرحله دوم از نظر ایمنی و در مرحله سوم از نظر اثرگذاری بررسی می‌شوند. همه واکسن‌ها مرحله دوم را طی کردند و واکسن امنی هستند و عارضه گزارش نشده است. در مرحله سوم بسته به آماری که ارائه می‌دهند کمیته واکسن تصمیم گیری می‌کند و بر اساس آن مجوز می‌دهد. تمام واکسن‌های تولید داخل از بهترین‌ها هستند ‌و ما انواع پلتفرم واکسن‌ها را داریم که بهترین هستند. واکسن نورا هم مرحله اول را طی کرده است و نوترکیب است و اگر مراحل مختلف را طی کند شاید بتواند مجوز بگیرد.»
وی تاکید کرد: «شرکت‌های دیگری هم برای واکسن وارد شدند و گفتند واکسن می‌سازند اما هنوز مرحله اول را هم طی نکردند و فکر می‌کنم همین اندازه و ۵ یا ۶ واحد تولید واکسن برایمان کفایت می‌کند.»
وزیر بهداشت درپاسخ به سوالی درباره مدیریت واکنش سریع کرونا با وجود انحلال تیم واکنش سریع نیز بیان کرد: «الان وضعیتمان خیلی بهتر شده است. ‌ قبلا وزیر ۳۵ مشاور داشت، کار مشاور چیست و چه تداخلی با کار معاون دارد؟ چه کسی مسئول است؟ الان همه مسئولیت‌ها را به معاونین دادیم و معاونین را قوی و مشاوران را کم کردیم؛ چون کار مشاور در تداخل با معاون است. در رابطه با معاونت‌ها بسیار قوی عمل کردیم و یک کمیته علمی بسیار قوی در رابطه با کرونا داریم و اعلام کردیم یک هم صدایی ایجاد شود و هر چیزی که کمیته علمی تصمیم بگیرد ما ملزم به اجرایش هستیم تا اجماعی انجام شود. در جلسه شورای معاونین بر این موضوع تاکید کردیم که در مقابل هر مسئله‌ای تیم آماده اعزام داشته باشند ولی این کار را باید معاون انجام دهد.»
وزیر بهداشت در رابطه با طرح شهید سلیمانی نیز گفت: «در مورد طرح شهید سلیمانی و مدیریت هوشمند، مجری طرح وزارت کشور است و ستادی برای این کار پیش‌بینی شده است. الان همه جای دنیا به این سمت می‌روند که خیلی مردم را محدود نکنند و تصمیماتی که پیشتر برای ممنوعیت سفر، ظرفیت ۶۰ درصد پروازها، تعطیلی مدارس و... را گرفتند را الان با این سامانه هوشمند بر می‌دارند و می‌گویند مدارس باز می‌شوند به شرط اینکه واکسیناسیون انجام شود یا سفرها به شرط انجام واکسیناسیون صورت می‌پذیرد.»
تحویل تنها ۲میلیون دوز واکسن اسپوتنیک
وزیر بهداشت در رابطه با واکسن اسپوتنیک‌وی نیز بیان کرد: «اسپوتنیک با ما ۶۰ میلیون دوز قرارداد داشت اما متاسفانه فقط دو میلیون دوز تحویل داد. همین الان خود روسیه گرفتار است و واکسن ندارد به مردم خودش تزریق کند. در روسیه ۳۵ درصد مردم واکسن زدند. الان با توجه به حجم واکسنی که آوردیم و داریم، فعلا واکسن‌ها کفایت می‌کند و اسپوتنیک هم سابقه خوبی نداشته و به تعهداتش عمل نکرده است ولی در چند هفته قبل نزدیک یک‌میلیون دوز واکسن مجدد به ما داد و فعلا نیازی برای این واکسن نداریم و با واکسن‌های موجود مشکل‌مان رفع می‌شود. درمورد خط تولید داخل اسپوتنیک هم فعلا خیلی به قول‌ها عمل نشده است.»
تزریق دوز سوم
وی درباره تزریق دوز سوم واکسن‌ کرونا نیز گفت: «افراد بالای ۶۰ سال را توصیه می‌کنیم به تدریج برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند. تزریق دوز سوم به پرسنل بهداشت و درمان را آغاز کردیم. درمورد تزریق واکسن به افراد بالای ۶۰ سال نظرات متفاوت است برخی دوستان می‌گویند به فاصله ۴ ماه از تزریق دوز دوم و برخی می‌گویند به فاصله ۶ ماه دوز سوم تزریق شود اما به هر حال هر تصمیمی که کمیته علمی بگیرد بر همان اساس دوز سوم تزریق می‌شود. افراد پر خطر مانند مبتلایان به دیابت، بیماری کلیوی و... که کمتر از ۶۰ سال هم هستند ان‌شاءلله برای دوز سوم مراجعه کنند.»
عین‌اللهی همچنین در مورد موضوع کمبود پزشک تاکید کرد: «مشکل اصلی ما در توزیع است. به طوری که در بعضی مناطق تورم پزشک داریم و بعضی جاها پزشک نداریم. این هم به قانون برمی‌گردد. طرح نیروی انسانی یک قانون دارد که می‌گوید افراد در مدت مشخصی تحت نظر وزارت بهداشت ملزم هستند که بروند و در مناطقی کار کنند، اما بعد از آن مدت افراد مخیر هستند. طبیعی است که هرچه امکانات محیطی بیشتر شود و رسیدگی بیشتری شود، ماندگاری‌شان بیشتر می‌شود. ما اکنون مشکل ماندگاری داریم و باید برای ماندگاری تلاش کنیم.»
وی افزود: «در عین حال برنامه دیگر ما این است که‌ بومی‌گزینی را افزایش دهیم. طبیعتا کسی که از ایلام و... و مناطق محروم‌ می‌آید، اگر بومی آن محل باشد و امتیاز بومی گزینی را بیشتر دهیم، طبیعتا ماندگاری‌مان هم بیشتر می‌شود. ما قول می‌دهیم به اندازه زیرساخت‌هایمان گروه پزشکی را افزایش دهیم. مهم برای ما کیفیت افراد است. قطعا افرادی که تربیت می‌کنیم، باید باکیفیت باشند. زیرا آبروی ما است. برخی کشورهای همجوار ما لیسانس پزشکی تربیت می‌کنند و آمارشان را بالا می‌برند، اما کیفیت ندارند و برای درمان‌شان به ایران می‌آیند. ما با رعایت کیفیت و زیرساخت‌هایی که داریم، قول می‌دهیم که این کار را انجام دهیم.»
طرح تعالی جمعیت
وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح جوانی جمعیت نیز گفت: «یکی از مشکلات اصلی در کشور این است که جمعیت رو به پیری می‌رود. اکنون ۱۲ درصد جمعیت ما را افراد مسن تشکیل می‌دهند و در چند سال آینده به یک‌سوم خواهیم رسید. طبیعی است که اگر کشوری جمعیت جوان و پویا نداشته باشد، آن کشور نمی‌تواند پویا و موفق باشد. طرح خوبی در مجلس تصویب شد. در زمینه آنچه برعهده ما است هم داریم زیرساخت‌هایش را درست می‌کنیم و تغییرات مدیریتی آن را تغییر می‌دهیم. چه در زمینه نازایی که کمک کنیم به اینکه افرادی که نازا هستند، بودجه‌های خاصی برایشان قرار دهیم و چه در زمینه سقط‌های نابجایی که انجام می‌شود، تا جایی که برعهده ما است، با قدرت کار خود را انجام دهیم.»

نظر شما