شناسهٔ خبر: 50669891 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در دومین روز رزمایش ارتش با موفقیت انجام شد

قدرت نمایی اژدر والفجر، موشک‌های قادر و نصر و پهپاد آرش

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ دومین روز رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش روز گذشته برگزار شد. این رزمایش از روز یکشنبه و با حضور و گسترش یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی ارتش، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی سواحل مکران آغاز شد. شلیک اژدر پیشرفته و تماماً ایرانی والفجر از زیردریایی‌های طارق و غدیر، شلیک موفق موشک‌های ساحل به دریای قادر و نصر، انهدام اهداف تعیین شده توسط پهپاد انتحاری آرش نیروی زمینی، عملیاتی شدن پهپاد ضدتشعشع راداری «امید» نیروی دریایی ارتش و استفاده از گلوله‌های هوشمند توپخانه از جمله تحولات دیروز در این رزمایش بود.
حرف‌های ایران در صحنه نبرد
دیروز در جریان دومین روز این رزمایش، فرماندهان ارتش توضیحاتی درباره اهداف رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ مطرح کردند. از جمله فرمانده نیروی دریایی ارتش هدف از برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش را هماهنگی بین نیروها دانست و با اشاره به مأموریت ناوگروه‌های مختلف نیروی دریایی ارتش در مقابله با تروریسم و دزدی دریایی و اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش، گفت: همرزمان من در نیروی دریایی ارتش با انجام اسکورت شناورها و نفتکش‌ها و همچنین کشتی‌های تجاری، شاهرگ اقتصادی کشور را در امنیت کامل قرار داده‌اند.
به‌گزارش ایرنا، امیر دریادار ایرانی با بیان اینکه ما برای همه کشورهای دوست عزیز و برادر این پیام را داریم که آنها بدانند امروز جمهوری اسلامی ایران حرف‌های زیادی در صحنه نبرد و عملیات برای گفتن دارد، تصریح کرد: به همگان این پیام را می‌دهیم که هرگاه با ایرانی‌ها با احترام صحبت شود قطعاً ایرانی‌ها نیز با احترام برخورد خواهند کرد و اگر غیر از این باشد یقیناً با پاسخ قاطع مواجه خواهند شد.
همچنین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش برگزاری رزمایش را حق مسلم ایران دانست و گفت: حق مسلم خودمان می‌دانیم در دریای عمان، خلیج فارس و هر جایی که صلاح باشد، رزمایش‌های خودمان را انجام دهیم. امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد بکارگیری سامانه‌های تولید داخل را از ویژگی‌های بارز رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش دانست و تأکید کرد: همه سامانه‌هایی که در این رزمایش به کار بردیم در حوزه کشف و شناسایی، سامانه‌های راداری، جنگالی، سامانه‌های درگیری و... بومی و تولید داخل هستند که در لبه فناوری روز جهان قرار دارند. وی استفاده گسترده از پهپادهای رزمی و شناسایی را از دیگر ویژگی‌های رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش دانست.
فرمانده نیروی زمینی ارتش هم با اشاره به تغییر ماهیت جنگ‌ها در آینده، گفت: پیش‌بینی ما این است که جنگ‌های آینده، شبکه محور خواهد بود و لذا روی تسلیحات و تجهیزات هوشمند، دورزن و دقیق زن نیروی زمینی برنامه‌ریزی بسیار خوبی کرده‌ایم. امیر کیومرث حیدری تصریح کرد: امروز خوشبختانه نیروی زمینی توانسته است بیشتر تجهیزات و تسلیحات خود را شبکه محور و هوشمند کند، تا این تجهیزات تأثیر‌گذار باشد و خوشبختانه امروز توانستیم «یک گلوله، یک هدف» را تحقق ببخشیم.
تسلیحات ارتش در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ چه کردند؟
 در تحولات میدانی دومین روز رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش زیردریایی‌های طارق و غدیر به مقابله با اهداف سطحی و زیرسطحی پرداختند. امیر دریادار سید محمد موسوی سخنگوی رزمایش با اعلام این خبر گفت: در جریان این تمرین، زیردریایی طارق با شلیک اژدر، هدف سطحی خود را مورد اصابت قرار داد و زیردریایی بومی غدیر نیز با شلیک اژدر پیشرفته و تماماً ایرانی والفجر توانست هدف خود را در دریا منهدم کند. به‌ گفته وی در بخش دیگری از رزمایش، یگان‌های نیروی دریایی ارتش با استفاده از پهپاد جنگ الکترونیک و ضد تشعشع راداری «امید»، از مبدأ یگان‌های سطحی در دریا موفق به مختل‌سازی رادارهای دشمن در ساحل شدند. شلیک موفق موشک‌های ساحل به دریای قادر و نصر علیه اهداف سطحی هم دیگر خبری بود که امیر دریادار سید محمد موسوی اعلام کرد. بر این اساس موشک کروز ایرانی قادر، شناور هدف در فاصله ۲۰۰ کیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و همچنین موشک کروز بومی «نصر» توسط ناو موشک‌انداز نیروی دریایی ارتش اهداف سطحی را منهدم کرد. دیروز یگان‌های شناوری نیروی دریایی ارتش با استفاده از موشک‌های تمام ایرانی قدیر اهداف سطحی خود در دریا را منهدم کردند. به گزارش ستاد تبلیغات رزمایش، ناوشکن موشک‌انداز با شلیک موشک کروز بردبلند ایرانی «قدیر» هدف سطحی خود را در فاصله 300 کیلومتری مورد اصابت قرار داد. انهدام اهداف تعیین شده توسط پهپاد انتحاری آرش نیروی زمینی هم از دیگر عملیات‌های دیروز بود. به گفته امیر موسوی در یک عملیات سریع و دقیق، پهپاد انتحاری آرش نیروی زمینی ارتش، با طی مسافت طولانی از مبدأ با اصابت به نقطه تعیین شده، دقت پهپادهای ایرانی را در صحنه رزم نشان داد. در این مرحله از رزمایش، نیروی زمینی ارتش با بکارگیری پهپادهای شناسایی بومی ابتدا کلیه فعالیت یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن را مورد رصد قرار داده، سپس با اعزام پهپادهای رزمی ایرانی، شناورهای آنها را مورد حمله قرار داد و یگان‌های رزمی و مکانیزه نیروی زمینی نیز به اجرای پدافند قاطع در ساحل اقدام کردند. دیروز همچنین پهپاد ضدتشعشع راداری «امید» نیروی دریایی ارتش عملیاتی شد.

برچسب‌ها:

نظر شما