شناسهٔ خبر: 50668219 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ارعاب معترضان به انتخابات با تشدید اوضاع امنیتی

تانک‌ها به خیابان‌های بغداد آمدند!

روزنامه جوان

دو روز بعد از ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق، همان سناریویی در حال اتفاق افتادن است که خیلی‌ها از قبل درباره وقوعش هشدار می‌دادند؛ تشدید تدابیر امنیتی، استقرار تانک در خیابان‌های بغداد و در یک جمله «ارعاب معترضان به نتیجه انتخابات عراق». خیمه‌های تحصن‌کنندگان معترض به نتیجه انتخابات هم دیروز برای دومین بار متوالی به آتش کشیده شد.

صاحب‌خبر -

دو روز بعد از ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق، همان سناریویی در حال اتفاق افتادن است که خیلی‌ها از قبل درباره وقوعش هشدار می‌دادند؛ تشدید تدابیر امنیتی، استقرار تانک در خیابان‌های بغداد و در یک جمله «ارعاب معترضان به نتیجه انتخابات عراق». خیمه‌های تحصن‌کنندگان معترض به نتیجه انتخابات هم دیروز برای دومین بار متوالی به آتش کشیده شد.
به گزارش جوان، «مصطفی الکاظمی» دیروز به فاصله ۲۴ ساعت بعد از ترور نافرجام خودش در توئیتر نوشت که دولت عراق کسانی را که در حمله پهپادی روز یک شنبه به منزل او دست داشتند، می‌شناسد و آن‌ها را رسوا خواهد کرد: «کسانی که جنایت... را مرتکب شدند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و این نشان می‌دهد که دولت آن‌ها را به خوبی می‌شناسد و آن‌ها را تعقیب و رسوا خواهیم کرد.» الکاظمی البته گفته که درباره عاملان حوادث روز جمعه، یعنی حمله به معترضان به انتخابات هم «دستور تحقیق فوری» صادر کرده و هر فرد متخلف را بازخواست خواهد کرد. با وجود این وعده، یک شنبه شب خیمه‌های تحصن‌کنندگان، که روز جمعه یک بار در آتش سوخته بود، مجدداً به آتش کشیده شد. یک منبع امنیتی به السومریه‌نیوز گفته که افراد ناشناس این خیمه‌ها را به آتش کشیدند و مشخص نیست که چه طرفی پشت این اتفاق است. در حالی که معترضان همچنان مصرند به اعتراض‌شان به نتیجه انتخابات رسیدگی شود، بیم آن می‌رود که دولت عراق بخواهد ترور پهپادی نافرجام مصطفی الکاظمی را، بهانه‌ای کند برای امنیتی کردن بیشتر شرایط و کم رنگ کردن و در نهایت، سرکوب اعتراضات.
۱۲ کیلومتر در شمال بغداد
سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق یک شنبه شب از شناسایی منطقه پرتاب پهپاد‌ها به سمت منزل الکاظمی خبر داد و گفت که این پهپاد‌ها از منطقه‌ای در ۱۲ کیلومتری شمال شرق بغداد به پرواز درآمدند. در حالی که منطقه سبز، به شدت حفاظت شده است و ورود و خروج زمینی به آن کنترل شده و آسمان آن نیز حفاظت شده است، پرسش‌هایی درباره دلیل فعال نشدن سیستم امریکایی «سی‌-رام» به طور غیر رسمی در حال مطرح شدن است. شیخ «علی الاسدی» رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی النجبا ماجرای ترور نخست‌وزیر عراق را ماجرایی پیچیده خوانده که نشانه‌ها حکایت از مداخله امریکا در آن دارد. الاسدی گفته است: «پایگاه نظامی امریکا در منطقه سبز بغداد که از آن تحت عنوان سفارت یاد می‌شود، با وجود برخورداری از سامانه پدافند هوایی (C-RAM) با پهپاد‌ها یا موشک‌ها مقابله نکرد!»، اما یحیی رسول توجیه کرده که این دو پهپاد در نزدیک سفارت امریکا به پرواز درنیامده بودند تا سامانه سی‌-رام بتواند با آن‌ها مقابله کند؛ علاوه بر اینکه، این دو پهپاد خیلی پایین پرواز کردند که توسط رادار‌ها شناسایی نشدند. سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق در عین حال امنیتی شدن فضای بغداد را تأیید کرده و گفته است: «نیرو‌های امنیتی در همه جا و در اوج آمادگی هستند. استقرار نیرو‌های امنیتی برای اطمینان‌بخشی به شهروندان امری عادی است. ما در برابر هرگونه هدف قرار دادن نهاد‌های دولتی سکوت نخواهیم کرد.» یحیی رسول، چیزی درباره این نگفته که چه کسی پهپاد‌ها را هدایت کرده، ولی برخی منابع امنیتی نزدیک به دولت عراق، به طور غیر رسمی پیکان اتهام را به سمت گروه‌های نزدیک به حشدالشعبی گرفته‌اند، یعنی همان گروه‌هایی که به نتیجه انتخابات هم معترضند. دو مقام عراقی دیروز به رویترز گفتند که حمله به منزل مسکونی نخست‌وزیر عراق با هدف ترور وی توسط دست‌کم یک گروه مسلح عراقی انجام شده است.» «رویترز» گزارش کرده که این منابع در تعیین اینکه کدام گروه عامل این حمله بوده اختلاف نظر داشته‌اند و تأکید کرده که یکی از منابع امنیتی کتائب حزب‌الله و دیگری عصائب اهل‌الحق را در این زمینه مسئول دانسته‌اند، اما یکی از منابع نزدیک به گروه‌های مسلح گفته که کتائب حزب‌الله قطعاً در این حمله دست دارد، اما نقش عصائب را نمی‌تواند تأیید کند. این منابع که نام‌شان هم فاش نشده، همچنین مدعی‌اند که پهپاد‌ها و مواد منفجره‌ای که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته ایرانی بوده است.
با دستور نخست وزیر
دولت عراق، با استفاده از همین وضعیت، در حال امنیتی کردن فضا است. نیرو‌های امنیتی عراقی در چندین منطقه بغداد از جمله «الکراده»، میدان «التحریر»، «الیرموک» و «الدوره» مستقر شدند. ویدیوئی‌هایی هم از استقرار تانک‌ها و نفربر‌های ارتش در خیابان‌های بغداد منتشر شده در حالی که بر اساس گزارش‌های صبح دیروز، از نیرو‌های پلیس خبری نیست یا حضور آن‌ها کم رنگ شده است. مهر از قول منابع گزارش کرده که تانک‌های ارتش به دستور مصطفی الکاظمی در خیابان‌ها مستقر شده‌اند. سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق بدون اشاره به دستور الکاظمی گفته که استقرار خودرو‌های زرهی در بغداد برای اطمینان خاطر دادن به ملت عراق است. پایتخت عراق همچنین شاهد استقرار گسترده نیرو‌های امنیتی است، ضمن آنکه هواپیما‌های ارتش هم در آسمان بغداد به پرواز کرده‌اند. «صابرین‌نیوز» نیز در گزارشی که نشان از امنیتی شدن شدید اوضاع است خبر داد که دست‌کم پنج انفجار مهیب در منطقه سبز رخ داده، ولی «یحیی رسول» سخنگوی دفتر فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق گفته اخباری که از انفجار در داخل منطقه سبز می‌گویند، صحت ندارد.

نظر شما