شناسهٔ خبر: 50659241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا هرچه زودتر منبع ناامنی را از عراق خارج کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایالات متحده آمریکا هرچه زودتر منبع ناامنی را از عراق خارج کند، مردم و دولت عراق می‌توانند امنیت کشورشان را حفظ کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری درخصوص حوادث اخیر عراق تصریح کرد: فکر می ‏کنم همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند، آنچه مهم است حفظ آرامش و ثبات در عراق است. همه گروه‌ها باید کمک کنند که ما شاهد ثبات در عراق باشیم. بدخواهانی هستند که نمی‌خواهند انتقال مسالمت آمیز قدرت در عراق شکل گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از همه توان خود استفاده کرده که دوستان ما در دولت عراق بتوانند در مسیر حکمرانی خوب کار‌های خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: شرایط فعلی عراق شرایط میانجیگری نیست، عراق دولت مستقری دارد که در چارچوب قانون اساسی کار خود را انجام می‌دهد.

<div id="video-display-embed-code_7219561"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3270857/7219561?width=600&height=350"></script></div>

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفرآتی وزیر امور خارجه هند به ایران گفت: بعد از بیانیه دهلی مسیر ارتباط ایران و هند رو به رشد بود. روابط ایران و هند چندلایه، تمدنی و تاریخی است.

خطیب زاده در خصوص اظهارات معاون وزیرخارجه روسیه در سفر به نخجوان و موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: مواضع ایران درباره توافق بعد از جنگ کاملا روشن است. مقاومت مردم جمهوری آذربایجان را تبریک می‌گوییم و در عین حال اعلام می‌کنیم مرز‌های بین المللی باید به رسمیت شناخته شود و عادی‌سازی روابط دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان را داشته باشیم.

وی درباره اظهارات صدراعظم اتریش مبنی بر این‌که توافق ناقص بهتر از عدم توافق است، تصریح کرد: درباره منطقه با کسی صحبت نمی‌کنیم. منطقه ما باید بین کشور‌های منطقه صحبت شود و اگر قرار باشد روزی درباره اتفاقات منطقه صحبت کنیم با کشور‌هایی که سلاح به این منطقه ارسال کردند متحد کسانی بودند که خون بیگناهان را ریختند و امروز مقصر وضعیت یمن هستند گفتگو نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره به رسمیت شناختن گروه طالبان گفت: الان در نقطه‌ای نیستیم که درباره مشروعیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان صحبت کنیم. دولت فراگیر به شمول همه اقوام و قومیت‌ها در افغانستان به عنوان دولت مسئول موضوعی است که جامعه جهانی منتظر آن است. ما نمی‌توانیم مردم افغانستان را تنها بگذاریم و هیأت حاکمه سرپرستی مواضع ایران را می‌داند و از آن‌ها می‌خواهیم به عنوان هیأت حاکمه مسئول عمل کند.

خطیب‌زاده درباره وضعیت نازنین زاغری اظهار داشت: موضوع انسانی در بستر انسانی خود باید پیگیری شود. متاسفیم برخی در انگلیس و کشور‌های دیگر موضوعات انسانی را گروگان برخی موضوعات سیاسی کردند. وی ادامه داد: دستگاه قضایی ما با رأفت اسلامی عمل می‌کند و همه طرف‌ها را دعوت می‌کنم اجازه دهند مجاری تفکیک قوا در چارچوب خود عمل کند. اگر این سؤال را از لندن بپرسید می‌گویند دادگاه ما مستقل عمل می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما