شناسهٔ خبر: 50650912 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد

مهمترین عامل تصادف در ایران عدم توجه به جلو است/ هنوز ۵۰۰۰ نقطه حادثه خیز داریم+ فیلم

سردار هادیانفر گفت: روزانه ۴۵ تا ۶۰ نفر جان خود را در تصادفات مختلف در کشور جان خود را از دست می‌دهند و فوت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

مرگ ۴۵ تا ۶۰ نفر در تصادفات هر روز کشور / اگر دولت همکاری کند شرایط ما در تصادفات بهتر از اروپا خواهد شد

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری که امروز دوشنبه هفدهم آبان ماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: بحث تسهیل در عبور و مرور از وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی است.

وی تصریح کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی در قالب ۶ هرار و ۲۰۰ تیم وظایف مربوط به خود را انجام می‌دهد و در این بین ۴ هزار و ۵۰۰ دوربین در حوزه ثبت تخلف هم به پلیس کمک می‌کنند.

سردار هادیانفر اضافه کرد: یکی از مسائل جدی ما موضوع تصادفات مختلف روزانه در کشور است و امیدوارم همه دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را در کنار پلیس راهنمایی و رانندگی انجام بدهند.

وی تاکید کرد: روزانه ۴۵ تا ۶۰ نفر در تصادفات مختلف در کشور جان خود را از دست می‌دهند و فوت می‌کنند و در این میان بین ۱۵ تا ۲۰ نفر مجروح شده و یا دچار معلولیت می‌شوند.

<div id="video-display-embed-code_1542566" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/975710/1542566?width=400&height=300"></script></div>
 
 
<div id="video-display-embed-code_1542567" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/975710/1542567?width=400&height=300"></script></div>
 
<div id="video-display-embed-code_1542568" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/975710/1542568?width=400&height=300"></script></div>



رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی ۴ مأموریت مهم بر عهده دارد و این وظایف مواردی مثل مدیریت ترافیک، تسهیل در عبور و مرور با رویکرد ارتقای ایمنی در ترافیک، کاهش تصادفات و سوانح ترافیکی و اطلاع رسانی و آموزش صحیح رفتار ترافیکی را شامل می‌شود.

سردار هادیانفر یادآور شد: تعیین سهم دستگاه‌ها در تصادفات یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده است و امیدواریم که مسئولان مربوطه با انجام وظایفی که در این حوزه به آن‌ها محول شده است، پاسخگوی عملکرد خود باشند.

وی سهم دستگاه‌های مختلف در تصادفات را تشریح کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار وزارت راه ۳۳ درصد، پلیس ۱۹ درصد، وزارت بهداشت ۱۱ درصد، صدا و سیما ۱۲ درصد، وزرات صمت ۱۵ درصد و سهم وزرات کشور در تصادفات و حوادث ترافیکی کشور ۱۰ درصد است.

سردار هادیانفر اضافه کرد: میزان جانباختگان از ۲۷ هزار و ۵۶۷ نفر در سال ۸۵ به ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در سال گذشته رسیده است و این کاهش آمار خوب است، اما همچنان آمار بالایی است و باید با رفع نواقص فعلی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در سال گذشته تصادفات کشور به ۴۹۹ هزار فقره کاهش پیدا کرد و در مجموع ۵۳۳ هزار فقره تصادف سالانه در کشور به ثبت رسیده است و تعداد فوتی‌های تصادفات سال ۹۹ نیز به ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر کاهش پیدا کرده است.

هادیانفر تاکید کرد: در سال ۸۵ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت مرگ ۳۹ نفر در تصادفاًت به ثبت رسیده است و البته این عدد در سال گذشته با کاهش روبرو بوده و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۱۸.۳ نفر رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم، در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۹.۵ نفر در تصادفات جان باختند که این رقم در سال ۹۹ به ۴.۲ کاهش پیدا کرد.

هادیانفر تصریح کرد: بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی، در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه هشت نفر، در اروپا سه نفر و در آسیا ۱۱ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و این رقم در ایران ۴.۲ نفر است.


وی همچنین گفت: اگر در تصادفات مربوط به خودرو‌های داخلی ایربگ باز نشود، خودروساز به عنوان مقصر شناخته میشود و کارشناسان ما تا کنون در تصادفات به چنین مواردی برخورد کرده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۸۷۱ هزار خودرو به دلیل دودی بودن شیشه و ۳ میلیون و ۳۳۶ هزار خودرو نیز به علت نداشتن معاینه فنی از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه مشمول جریمه شدند.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: خودرو‌هایی که شیشه آن‌ها دودی غیر استاندارد است عامل وقوع بخشی از حوادث رانندگی هستند و بر اساس رأی دیوان عالی کشور که می‌گوید سه متر عدد درستی نیست و افسر باید غیر استاندارد بودن شیشه دودی را تشخیص دهد، جریمه شیشه دودی غیراستاندارد در حال حاضر در کلانشهرهایی، چون تهران ۵۲ هزار ۵۰۰ تومان است و در این رابخصوصطه محدودیتی وجود ندارد و در صورت تکرار مشاهده پلیس راهور میتواند راننده را به این دلیل مجددا جریمه کند.

وی گفت: تا کنون خودروی برقی داخلی پلاک نشده است و تنها ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی چهارچرخ مسقف در کشور شماره‌گذاری شده است و راکبان این موتور سیکلت‌ها اجازه تردد در جاده‌ها را ندارند و باید با گواهینامه موتورسیکلت در تردد باشند.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: تا کنون سه بار با وزارت کشور مکاتبه کرده‌ایم واز بی‌اثر بودن طرح ممنوعیت تردد شبانه در شرایط فعلی سخن گفتیم درخواست لغو آن را مطرح کردیم، اما استدلال و آن‌ها این است که کشته‌های کرونا به زیر ۱۰۰ نفر برسد.

سردار هادیانفر گفت: تا کنون نزدیک ۴۵۰ میلیارد تومان بابت نقض تمام محدودیت‌ها، قرنطینه‌ها و تردد شبانه در ایام کرونا به حساب دولت واریز شده و اصلاً به پلیس تعلق پیدا نکرد.

وی گفت: متاسفانه ۵۱ درصد مجروحان تصادفات رانندگی در دم جان خود را از دست می‌دهند و آمار فوق در نیمه نخست سال جاری هم با افزایش همراه بوده است.

نظر شما